Hvorfor bliver danske tech-iværksættere i andedammen? "Vi er måske mere jordnære end andre forretningskulturer"

379826_16_9_large_662.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
10. apr 2019 KL.17:05

Danske tech-virksomheder er ikke gode nok til at erobre verden og slå rod på nye markeder.

Sådan lyder budskabet fra initiativtager til iværksætter-programmet Canute, der hjælper tech-virksomheder med at skalere deres forretning til internationale markeder.

Tirsdag eftermiddag afholdt Canute og medstifter Mia Grosen Jensen derfor et startup-møde, hvor tech-iværksættere mødtes til en snak om den svære rejse fra Danmark til globale markeder.

En snak, der gik på at turde give slip, dansk iværksætterkultur og mangel på risikovillig kapital.

”I Danmark er vi kendt for, at det går rigtig godt med at vækste virksomhederne, men vi er ikke så dygtige til at se udover Danmarks grænser. Når man har fået succes i vores lille andedam, og folk kender ens forretning, så er man høj på det,” siger Mia Grosen Jensen, som i Canute-programmet fører iværksættere sammen med netværk og acceleratorer, der kan hjælpe dem ind på nye markeder.    

Hun fortsætter:

”Det, vi gerne vil skabe her i Danmark, er nogle flere arbejdspladser, succeshistorier og flere børsnoteringer. Vi er bare ikke specielt gode til det. Der er andre, som er meget bedre til det, end vi er – det skal vi lave om på.”

Mia Grosen Jensen henviser til det såkaldte Global Entrepreneurship Index fra 2018, som viser, at Danmark placerer sig på en 16. plads i verden, når det kommer til danske iværksættervirksomheders indsats for at bringe forretningen til nye markeder.

Svært at give andre ansvar for forretningen

Tre danske tech-virksomheder, som er på vej ud i den store verden, var inviteret til Canutes iværksætter-event for at fortælle om deres erfaringer med at skalere en tech-forretning.

En af dem var stifter af virksomheden Minuba, Casper Hassø Nielsen. En virksomhed, som vil digitalisere byggebranchen ved hjælp af et værktøj til f.eks. at bestille materialer og fakturere hurtigt.

Ifølge Casper Hassø Nielsen er der særligt en overvejelse, han tror, der gør sig gældende blandt tech-iværksættere:

”En barriere er, at du som founder skal give slip. Du kan ikke selv følge med ind i landet, så skal du i hvert fald flytte. Så det handler jo om, om du kan skrue din egen hjerne ud og sætte den ind i en anden, men det kan du ikke. Du skal derfor have nogen, som brænder for det samme og har de samme værdier.”

Under sit oplæg til de 100 fremmødte iværksættere lagde Casper Hassø Nielsen derfor vægt på, at det er altafgørende for en succesfuld skalering, at du som iværksætter sikrer, at værdierne fra hjemmemarkedet videreføres til første stop på udlandsrejsen.

”Det handler i høj grad om, om iværksætteren tør tro på, at der er andre, som kan gøre det ligeså godt som en selv. Det er angstprovokerende, for du sidder måske med en forretning, du kan kontrollere, men så afgiver du noget til nogen, der skal køre din baby – det er svært,” siger Casper Hassø Nielsen om at finde de rigtige medarbejdere på nye markeder.

Dansk iværksætter-mindset bremser

Også virksomheden Officehub med stifter Jannis Littmann var på scenen og dele ud af sine erfaringer med international skalering. Han understreger, at danske tech-iværksættere hverken mangler talent eller ambitioner, men han mener dog, at iværksætter-mindsettet i Danmark kan være en udfordring.

”Vi var ikke den iværksættervirksomhed fra starten, som sagde, at nu skal vi bygge en milliardforretning. Det er nok derfor, at vi ikke er skaleret og rejst ti lande rundt endnu. Vi er måske mere jordnære end andre forretningskulturer. Men nu, hvor vi har vist, hvad vi kan, er det vores ambition,” siger Jannis Littmann.

Officehub har en ambition om at gøre det lettere for lejere og udlejere at finde hinanden inden for erhvervslejemål. Til formålet har de udviklet en digital platform, som bl.a. matcher virksomheder og kontorfællesskaber.

Under sit oplæg i Eigtveds Pakhus tæt ved Udenrigsministeriet var Jannis Littmanns fokus på valg af marked, når en tech-virksomhed skalerer sin forretning.

En beslutning, som til tider er præget af tilfældigheder ifølge ham:

”Vi havde en praktikant, som talte spansk. Derfor åbnede vi et kontor i Madrid. Jeg taler tysk, så vi åbner i Berlin,” sagde Jannis Littmann foran et publikum, der grinede i kor.

Mens han fremlagde budskabet, stak han en finger i vejret som et symbol på, hvordan iværksættere kan have en tendens til at vælge marked efter, hvilken vej vinden blæser.

”Der er nogen usual suspects, som folk ofte ekspanderer til, men behøver det være Sverige og Danmark? Det er bare min mavefornemmelse, men jeg tror, der er en nordisk tryghed ved at rykke forretningen til de nordiske lande,” sagde Jannis Littmann, da oplæggene var slut, og de fremmødte iværksættere netværkede over en øl.

Mangler kapital til international skalering

En af de tech-iværksættere, som var mødt op tirsdag aften for at høre oplæggene, var Jan Thorsøe Andersen, som er stifter af Somecentral.com. Han har skabt et system, hvor virksomheder kan samle videoer og fotos til markedsføring. I dag bor han hjemme hos sin mor for at få råd til at udleve sin iværksætterdrøm.

Ifølge ham mangler han en ordentlig portion penge til at rulle sit koncept ud i verden.

”En 10-15 mio. kr. stor investering er en våd drøm for os. For så kan vi effektuere rigtig mange af de ting, vi har lyst til. Vi er de eneste i verden, der har lavet den type SoMe-værktøj, som vi laver. Det er bare et spørgsmål om tid, inden der kommer nogen og siger, det ser sjovt ud, det kan vi godt kopiere, og derfor er mangel på kapital noget, som gør os sårbare.”

Ifølge Jan Thorsøe Andersen er danske tech-iværksættere udfordret, fordi investeringsniveaet er for lavt, især i de tidlige faser. Mia Grosen Jensen fra Canute-programmet er enig i, at netop muligheden for at få tilstrækkeligt store investeringer i Danmark er et problem:

”Jeg kunne snakke længe om ambitionsniveauet hos danske investorer. Men der skal altså nogle penge til at gennemføre en international skalering. Der er ikke nok business angels med den internationale skaleringserfaring i Danmark. Så der er ikke nødvendigvis forståelse for blandt investorer, hvor meget kapital der skal til for at skalere internationalt og succesfuldt trænge igennem.”

Også virksomheden Indieframe tog de fremmødte iværksættere med ind i sit maskinrum tirsdag eftermiddag. Virksomheden er en medieplatform, der vil gøre det muligt for almindelige mennesker og professionelle reportere at uploade billeder og videoer fra begivenheder og sælge det til traditionelle nyhedsmedier.

Ifølge medstifter af Indieframe Cecilia Valsted er investeringskulturen i Danmark forskellig fra andre lande:

”Når vi har talt med folk i USA og UK, så er de ikke ligeså bange for, at der er nogen omkostninger forbundet med en startup. Vi har nok en større tradition for i Danmark, at der er en ømtålelighed omkring budgetter med mange omkostninger, hvor indtægterne ligger længere ude i fremtiden. Den nervøsitet er ikke ligeså stor i udlandet som i forhold til Danmark,” siger hun og fremhæver dog sine egne danske investorer som et godt eksempel på det modsatte.

En af de investorer, som Indieframe har fået med ombord, er Hummel-stifter Christian Stadil, som i et Løvens Hule-program investerede 1,5 mio. kr. for 10 pct. af virksomheden.