Hun er igang med at splitte et 140 år gammelt selskab med 7000 ansatte i to: "Lederskab starter altid med fem E’er. Det gør det ret simpelt"

388022_16_9_large_662.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
19. sep 2019 KL.11:20
TDC er i et afgørende år, hvor koncernen netop er blevet delt i to selvstændige selskaber, der skal skabe deres egen kultur. Det griber topchef Allison Kirkby an ved at lede ud fra fem E’er. Og så får hun inspiration fra Liverpool-træner Jürgen Klopp

”Er det ikke fedt?”

Allison Kirkby peger ned på det knaldgrønne kunstgræs, som TDC i marts fik lagt i hovedkontoret, da den danske telekæmpe sikrede sig rettighederne til at vise Premier League-kampe.

Men det er ikke kun fodboldrettighederne, der gør året særligt.

De ligger nemlig under Nuuday, der er det ene af de to nye selvstændige selskaber i TDC, og det er det, der markerer 2019 som et særligt år for landets største teleselskab.

Topchef Allison Kirkby har netop overstået første halvleg af den strategi, som hun og ledelsen har arbejdet med siden de tre pensionskasser ATP, PKA og PFA sammen med den australske investeringsbank Macquarie sidste år købte TDC og ansatte hende som ny adm. direktør.

”Vi skal skabe to nye virksomheder ud af et knap 140 år gammelt selskab. Det her år er afgørende for at sikre en start for begge, hvor de skal skabe deres egen kultur, værdier og strategiske ambitioner. Min rolle som leder er at skabe visionen og opretholde energien for at sikre, at alle er med og klar på at nå målet,” siger Allison Kirkby, der nu har haft sin daglige gang på hovedkontoret i København i ni måneder.

Med opkøbet blev TDC afnoteret fra fondsbørsen og en ny strategi blev lanceret med fokus på at være frontløber på fibernet og 5G-netværk.

Første skridt er at splitte TDC i to virksomheder: Nuuday, der står for alle TDC’s kundevendte brands som bl.a. Yousee, TDC Erhverv, Telmore og Hiper samt TDC Netco, der designer, driver og udvikler TDC’s netværk bl.a. ved at rulle fibernet og 5G-netværk ud.

Det betyder, at de ca. 7000 medarbejdere bliver fordelt i Nuuday, TDC Netco og den overordnede koncernfunktion.

”Vi har en overbevisende strategi, der er anderledes og spændende, og som medarbejderne kan se vil skabe værdi for vores ejere og samfundet. Den skal have en blanding af ambitioner og konkrete planer, der kan strømme ned gennem organisationen. Så skal strategien kommunikeres på en energisk og engagerende måde til resten af organisationen. Det er min rolle at engagere organisationen, så medarbejderne kan eksekvere på planen,” siger topchefen.

Holdånd og de fem E’er

Skotske Allison Kirkby er vokset op i et arbejderkvarter i Glasgow med en bror og en far, der elskede fodbold. Det samme gør Allison Kirkby, og holdånden i fodbold har altid givet hende en særlig energi.

Selvom hun er Manchester United- og Glasgow Rangers-fan, henter Allison Kirkby meget professionel inspiration fra Jürgen Klopp, der er træner for det engelske fodboldhold Liverpool.

”Han er så passioneret omkring sit arbejde. Du ser tydeligt den kærlighed, han har til det, han laver, og hvordan alt handler om holdet, og hvordan han støtter det gennem tykt og tyndt. Man ser en varme mellem ham og holdet. Han er der altid og løber altid rundt på banen sammen med dem. Og så elsker jeg hans motto om, at livet er for kort til ikke at fejre fine øjeblikke,” siger Allison Kirkby og fortæller, at han også har en mere personlig betydning:

”Min far døde meget ung og noget af det, der driver mig i livet er, at få det meste ud af det liv, du har fået. Jürgen Klopps motto og den måde, han er sammen med sit hold på, passer godt på mig.”

Efter hun blev uddannet revisor fra Glasgow Caledonian University førte karrieren til lederstillinger hos store virksomheder som Procter & Gamble, der bl.a. står bag blemærket Pampers. Her var evnen til at være en god leder i højsædet, og det var her, Allison Kirkby lærte et regelsæt, som hun siden har tyet til flere gange i sin karriere.

Det gør hun også nu, hvor hun skal sikre, at TDC’s ansatte er med i opsplitningen af koncernen.
”Lederskab starter altid med fem E’er. Det gør det ret simpelt.”

De er på engelsk og står for:

”Envision, energize, engage, enable og execute”.

”Envision” handler om at gøre det klart, hvad TDC prøver at opnå. Det er visionen og ambitionen.

”Energize” betyder, at Allison Kirkby skal skabe energi hos medarbejderne. Hun skal forklare, hvorfor det, TDC gør, er modigt og anderledes, og hvorfor det vil gavne ansatte, kunder, ejere og i sidste ende samfundet, at telekæmpen vil gå forrest i at skabe fremtidens infrastruktur.

”Det er egentlig så simpelt som at samle alle i et stort lokale og få ledelsen til at dele deres ambitioner og de nøgleprioriteter, der skal få os i mål,” siger hun.

Milliardinvesteringer i bl.a. opsplitning, fibernet og nye tv-produkter skaber, ifølge topchefen, god energi blandt medarbejderne:

”Det er et bevis på, at strategien differentierer sig fra andre teleselskaber og et bevis på, at TDC er på en anderledes rejse, og det synes de er spændende.”

Det tredje er ”engage” og betyder, at Allison Kirkby skal engagere organisationen. TDC har håndplukket en række ledere, der får ansvaret for at gøre arbejdsgangene så gode som muligt. Hendes opgave er så at være tæt på dem frem for at tilbringe al sin tid i bestyrelseslokalet.

På den måde kan hun forstå, hvor der er brug for hjælp, og om det drejer sig om mennesker, penge eller andre ressourcer. Det skal sikre fremdrift.

”Enable” handler om, at medarbejderne skal have de bedste forudsætninger for at kunne eksekvere. Her ser Allison Kirkby og resten af lederholdet f.eks. på, hvilke kompetencer, TDC mangler, og om de skal hentes internt eller eksternt.

Det sidste ”e” står for ”execute” og er eksekvering af selve strategien.

For topchefen er det især vigtigt at være synlig i organisationen og bruge tid med medarbejderne:

”Jeg er nok mere en ekstrovert end introvert leder og får energi ved at være sammen med mennesker. Nu er jeg 52 år, så jeg er nok meget intuitiv med mennesker, og jeg elsker at arbejde med danskere, fordi de er meget åbne. Ved at være sammen med mennesker, kan jeg bedre vide, om de forstår strategien og deres rolle i at nå målet. Så kan vi give den rette information og de rette værktøjer til at opnå det.”

En dag før sommeren mødte Allison Kirkby en fibertekniker, der rykker over i TDC Netco, og hun spurgte om hans holdning til opsplitningen.

”Det gav mig mulighed for at se, om han forstod, hvor vi er på vej hen. For ham var det helt naturligt, fordi han jo er tekniker, så nogle gange skal han repræsentere Yousee, andre gange en konkurrent,” siger hun.

Vende selskaber op i luften

Inden hun kom til TDC, var Allison Kirkby adm. direktør hos den svenske telegigant Tele2, hvor hun skulle fusionere Tele2 med en anden svensk telekæmpe Comhem. Umiddelbart det stik modsatte af det, hun er i gang med hos TDC. Men opgaven har hun grebet an på samme måde, for ligheden er faktisk større end man skulle tro.

”Jeg skal skabe værdi gennem en meget modig strategi. I Tele2 var det at konsolidere virksomheden og bygge yderligere styrke i Sverige ved at fusionere med Comhem. Hos TDC er strategien også modig. Den handler så bare om at opsplitte selskabet. Men begge går ud på at vende et telekommunikationsselskab op i luften,” siger hun og tilføjer, at succesen kan ses i Tele2-aktiens udvikling, der steg med godt 40 pct. i de lidt mere end tre år, hun var topchef.

”Jeg skulle skabe en ny energi og ændre den Tele2-kultur, der gennemsyrede mange lande, og få de ansatte til at forstå, hvor vi skulle hen. Der lå en stor indsats i, hvordan vi fik udviklet kulturen og gjort medarbejderne begejstrede for en ny retning. Det er det samme, jeg skal gøre i TDC,” fortæller Allison Kirkby, der altid har været tiltrukket af modige strategier:

”Jeg trives og får energi af at være i dynamiske miljøer, hvor forandring er ønsket og nødvendig, og hvor jeg har støtten til at gennemføre den ændring. Tele2 skulle ændres, og det hjalp jeg dem med at opnå succesfuldt. TDC skal ændres og det er min ambition at hjælpe TDC med at gøre det succesfuldt.”

Er du nervøs for at fejle?

”Du lærer af at fejle. Der vil være noget, vi prøver at gøre, som vil fejle, men som vi lærer af. Der vil være noget, vi prøver at gøre, men hvor miljøet rundt om os ændrer sig, så vi også skal ændre os. I takt med, at jeg er blevet ældre, er jeg blevet mindre bange for at fejle, og det er blevet en mulighed for at lære. Det er den vise, gamle kvinde i mig, der taler,” griner hun, hvorefter hun læner sig forover og fortsætter i en mere alvorlig tone:

”Men jeg kan ikke lide at fejle, for jeg er meget konkurrenceminded. Det er derfor jeg elsker miljøer, der forandrer sig.”