Hakkebøffer og andelår er guldgrube for fynsk firma: “Det skal være sådan at en 16-årig kan lege gourmetkok og tilberede dem på tanken i løbet af få minutter”

390592_16_9_large_912.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
05. nov 2019 KL.14:47

Trods fokus på klima, co2-kvoter og vegetarisk kost har virksomheden Suvit formået at firedoble bruttofortjenesten på at forarbejde kød

I et klinisk lokale med skarpe lysstofrør, kitler og hårnet damper store sous vide-tanke i kødforarbejderen Suvits nye lokaler i Nyborg på Fyn.

Oftest er det hakkebøffer og kamsteg, der syder i sous viden i 18 timer ad gangen, men fordi julen nærmer sig er produktionen nu målrettet andelår, fortæller Michael Vestergaard.

Han er medstifter og salgsdirektør hos Suvit, der har et produktionshold på 16 medarbejdere.

“På en god dag producerer vi ca. 10.000 andelår. Vi har indsat et weekendhold, så produktionen kan køre syv dage om ugen, og vi kan følge med,” siger salgsdirektøren.

Kunderne tæller alt fra Circle K og Ikea til Brdr. Price-restauranterne, og hver dag sender Suvit 25-30 paller ud af Nyborg. Salget betyder, at Suvit kan kalde sig gazellevirsomhed efter bruttofortjenesten er vokset med 457 pct. på fire år til 5,9 mio. kr.

“Pointen med vores produkter er, at de er klar til servering. Det skal være sådan at en 16-årig kan lege gourmetkok og tilberede dem på tanken i løbet af få minutter,” siger Michael Vestergaard.

Han fortæller, at fidusen ved den franske forarbejdningsmetode er tilberedning ved svag varme - under 80 grader - således saft og fedt bevares. Derudover bliver kødets fibre vendt i samme retning, så bøfferne får samme ensartede udseende.

Sådan har fremgangsmåden lydt siden kødeventyret begyndte i 2014. Her mødte Michael Vestergaard kompagnonen Michael Gertz, der spyttede penge i fra sin virksomhed BF-Oks.

“Vi skulle bare lige prøve det af,” siger Michael Vestergaard og fortsætter:

“Jeg fik 500.000 kr. at starte op på, men produktionsmaskinerne endte med at koste omkring 15 mio. kr. inden den første bøf overhovedet var produceret.”

Imod alle odds

Og modvinden fortsatte.

For klimadebatter, co2-kvoter og vegetariske alternativer blev svære emner at komme udenom.

“På det punkt har alle odds faktisk været imod os. I diskursen omkring kød er der ikke rigtigt noget, der er gået vores vej,” siger Michael Vestergaard.

I stedet fortæller han, at virksomheders fokus på ensartethed og effektiv tilberedning har givet større medvind end modvind.

“Vi oplever, at alt er blevet større og mere effektivt. Hvis en burgerjoint kører godt, vil de gerne have 10, der skal kunne sælge samme produkt på tallerknen i alle butikkerne,” siger Michael Vestergaard.

Det har været til Suvits fordel. Kødforarbejderen leverede i 2017/2018 en bundlinje på 333.000 kr. mod 113.000 kr. året før. 
I foråret var efterspørgslen så stor, at Suvit måtte sige nej til nye kunder. Produktionsbåndet kunne ikke følge med. Faktisk kunne Suvit ikke engang følge med igangsatte ordrer.

“Fra kontoret åbnede om morgenen til vi gik hjem ringede telefonerne. Kunderne brokkede sig over kvaliteten og forsinkelser. Vi lavede så mange interne fejl,” siger Michael Vestergaard og fortsætter:

“Vi var nået så langt ud, at hvis vi tog flere kunder ind ville det ødelægge forretningen for vores eksisterende kunder. Det gav en del søvnløse nætter.”

Siden er Suvit flyttet i nye produktionsbygninger i Nyborg. Her kan der komme ti gange flere hakkebøffer gennem sous vide-tankene.

“Hvis ikke vi var flyttet nu men i stedet havde ventet et halvt år, så er jeg sikker på, at vi ville have mistet mange af vores faste kunder. Heldigvis er vi stadig på krammer med kunderne,” siger stifteren.
3_52168_picture_5724_1.jpg
Foto: Tim Kildeborg Jensen 
Detailsalg må vente - vil kræve for stor kapital

Kødforarbejderen Suvits kunder er grossister. Dem har de omkring 50 af. Men når Michael Vestergaard, medstifter og salgsdirektør hos Suvit, bliver spurgt, om selskabet i fremtiden vil ligge på hylderne i supermarkedet, er svaret tøvende.

"Vi begyndte at snuse lidt til detailhandelen, men vi trak den hurtigt tilbage. Det kræver kæmpe investeringer og sælgerstyrke - og det garanterer ikke engang succes," siger Michael Vestergaard.

Ifølge ham er det svært for et nyt brand uden hyldeplads i supermarkederne at få den rette opmærksomhed.

"Men problemet med Suvits produkter er også, at de jo ikke ser sexede ud," siger Michael Vestergaard og sender et vakuumpakket rosa andelår i gennemsigtigt plastik over bordet.

"Og hvis vi putter det i pap, bliver det anklaget for at være overemballeret," siger han.

Produktchefen ser dog muligheden for, at Suvit inden for fem år kan være underleverandør til andre virksomheder og derigennem nå detailhandelen - uden investering i stort sælgerteam eller hyldeplads.

Men i første omgang skal den kortsigtede vækst drives af Suvits grossistkunder. 

Forventningen til 2020 er en vækst på 20-30 pct. i bruttofortjeneste. Det er planen, at den skal komme fra etablerede kunder, fortæller Michael Vestergaard. Han slår samtidig fast, at opkøb heller ikke har interesse lige nu.