Fransk it-gigant bliver hovedsponsor af e-sportsvirksomhed: Det øger interesse, rekruttering og eksponering

394444_16_9_large_333.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
18. jan 2020 KL.10:00

Erhvervslivet ser i stigende grad mulighed for finde dygtige medarbejdere, fastholde de eksisterende og øge sin eksponering til nye kundegrupper i samarbejdet med e-sportsorganisationer

Det er ikke mange år siden, at e-sport i Danmark stort set kun var noget, der blev dyrket i dunkle teenageværelser eller til tider under et lokalt computerparty i den nærliggende idrætshal.

Det sker stadig, men e-sporten har i den grad også bevæget sig videre fra gymnastiksalene og over på den store scene. I november var 12.000 tilskuere samlet i Royal Arena, hvor hold fra hele verden konkurrerede mod hinanden i computerspillet CS: GO.

Det globale marked for e-sport er eksploderet over de sidste år, og fra at være et næsten ukendt marked i 00’erne har det globale marked i løbet af de seneste år vokset sig stort. I 2019 oversteg markedet for e-sport 1 mia. dollar ifølge analysehuset Newzoo.

Danmark har nogle af verdens dygtigste udøvere af e-sport. I løbet af de sidste par år har det affødt flere danske e-sport hold, som mange millioner seere følger, når de tørner sammen med hold fra andre dele af verden i kæmpestore, internationale turneringer med præmier på flere millioner kroner.

Med den stigende popularitet som e-sport oplever følger en voksende interesse fra erhvervslivet, der ser muligheder for at lave effektfulde samarbejdsaftaler og sponsorater.

Nu som hovedsponsor

Et af de steder, hvor udviklingen mærkes, er i Telia Parken. Parken er bedst kendt for at huse fodboldholdet FCK, men i toppen af stadionet med udsigt over grønsværen holder en anden sportsgren til. E-sportsvirksomheden North Esports, der har e-sportshold i skydespillet CS: GO, fodboldspillet FIFA og skydespillet Apex Legends.

I fredags kunne North løfte sløret for en ny hovedsponsor i form af den franske it-gigant Capgemini, som er en global leverandør af rådgivning, teknologi services og digital transformation. Capgemini har været en mindre sponsor af North siden april 2019, men er nu hovedsponsor.

Capgemini har valgt at udvide samarbejdet, fordi partnerskabet med North har overgået forventningerne. Aftalen strækker sig et år frem. North og Capgemini ønsker ikke at oplyse, hvor stort et beløb den nye aftale indbefatter. Claus Rydkjær, direktør for Capgemini Danmark, forklarer, at formålet til en start var at tiltrække nye ansatte til Capgemini.

“Vi har set stor vækst på det område. Kigger vi på antallet af uopfordrede ansøgere under 30 år, har vi haft en stigning på over 100 pct.,” siger Claus Rydkjær og fortsætter:

“I mange af de segmenter vi rekrutterer i, er der stort fokus på e-sport. Vores samarbejde har i høj grad været med til at skabe noget opmærksomhed omkring vores virksomhed, som vi kan aflæse i volumen af ansøgninger.”

Stigende interesse

Ifølge Janus Sandsgaard, fagchef for it og digitalisering i Dansk Erhverv, står Capgemini ikke alene med en øget interesse i at samarbejde med e-sport selskaber.

“Jeg har ikke friske tal på præcis hvor meget, men jeg er ikke i tvivl om, at erhvervslivets interesse i e-sport er stigende, mere stigende og til stadighed stigende,” siger Janus Sandsgaard.

Janus Sandsgaard peger bl.a. på muligheden for rekruttering, som en af grundene til erhvervslivets stigende interesse i e-sport.

“Erhvervslivet har brug for folk, der kan koordinere, samarbejde, lægge strategi og fokusere. Jeg er overbevist om, at e-sport har nogle dyder, der er nyttige i erhvervslivet, ” siger Janus Sandsgaard.

Han sammenligner det med skoleskak, som udvikler evner inden for matematik og koncentration.

“Vi har ikke helt på samme måde evidens og historik på Counter-Strike, men jeg er overbevist om, at mange af de ting, som det kræver for at blive skrap til Counter-Strike eller andre spil, hvor man koordinere tidspunkter, har en holdleder og alt muligt andet, er nogle kompetencer, som vi kan have glæde af i erhvervslivet,” siger Janus Sandsgaard.

Han advarer dog imod, at man laver en en-til-en kobling mellem det at være dygtig til e-sport og at være en it-specialist.

“Jeg kan se alle mulige gode muligheder i e-sport, fordi man har brug for evner inden for koordinationsstrategi osv., man skal bare ikke lade tæerne slippe jorden. At være en gudsbenådet finskytte i Counter-Strike gør dig ikke nødvendigvis til en djævel i Excel,” siger Janus Sandsgaard.

Stort potentiale forude

Kigger man på den globale omsætning i e-sport er der ligeledes en markant stigning.

Ifølge Newzoo er den globale omsætningen steget fra 130 mio. dollar i 2012 til 1,1 mia. dollar i 2019. Newzoo forventer at den globale omsætning vil stige til 1,7 mia. dollar i 2022.


Spørger man Thomas Badura, der er kommerciel rådgiver og direktør i sponsorrådgivningsfirmaet Sponsorpeople, om hvor store summer, som sponsorater inden for det danske e-sportsmarked kaster af sig, lyder svaret:

“Det varierer meget herhjemme, både fordi sponsorindholdet ikke altid er sammenligneligt samtidig med, at e-sporten stadig er forholdsvis ny, og derfor ikke helt fundet sit kommercielle niveau endnu,” siger Thomas Badura.

Han forklarer, at man f.eks. inden for fodbold har både nogle sponsorniveauer og -indhold, der er formet over tid, således man lettere kan benchmarke sin return of investment. Dette er ikke sket i e-sporten endnu. Thomas Badura peger dog på, at der ingen tvivl er om at potentialet for sponsorater i e-sport er stort.

Hos analysehuset Newzoo har man opgjort mængden af sponsorater globalt set for e-sport i 2019. Tallet voksede med 34, 3 pct. fra 2018 til 2019 og lød på samlet 456,7 mio. dollar i 2019.

Spiller mod stjernerne

En anden effekt af samarbejdet har overrasket Claus Rydkjær.

“Vi oplever, at det har været med til at drive en grad af medarbejderfastholdelse. Da vi indgik sponsoratet var det primært med tiltrækning af nyt personale for øje, men det har også haft en positiv effekt på vores medarbejderes engagement, hvilket vi er meget begejstrede for,” siger Claus Rydkjær.

Han forklarer, at man i Capgemini har mange “tekniske profiler”, som har en naturlig interesse i e-sport. Internt i virksomheden har man flere CS: GO hold, der konkurrerer både internt og eksternt. I samarbejde med North har Capgemini afholdt events, hvor personalet har spillet mod stjernerne fra North. Han sammenligner det med at spille mod et Superliga hold, hvis man følger med i fodbold.

“Det, at vi har kunnet afholde en række medarbejderevents, hvor North også har været med, har drevet en stor begejstring. Det fylder noget for vores personale. Det er sjovt, og de synes det er en spændende mulighed. Der er ingen tvivl om, at det driver en glæde som også afstedkommer en god fastholdelse. Når vi kigger på, hvor mange medarbejdere, der forlader os, så kører vi med meget lave tal,” siger Claus Rydkjær.

Giver nemmere adgang

Hos den største, danske e-sport virksomhed, Astralis Group, har man i de senere år også oplevet en stigende interesse fra erhvervslivet.

“Folk har forstået, at det er noget der rykker. Det er gået op for folk, at e-sport er blevet bredere kulturelt relevant. Gaming begynder at sive ud i, hvordan vi taler, hvilket tøj vi går i osv. Erhvervslivet kan godt se, at der sker noget, og at det er stort,” siger Jakob Lund, stifter og kommerciel chef hos Astralis Group.

Han fortæller, hvordan han i begyndelsen måtte bruge lang tid på at forklare, hvad e-sport var, når han skulle på jagt efter sponsor -og partneraftaler.

“Kommer jeg ud til en virksomhed i dag, så ved de, hvem vi er. De ved, hvad e-sport er, hvem det rammer og hvad det kan bruges til,” siger Jakob Lund.

Astralis, der ifølge flere ranglister er det bedste CS: GO hold i verden, har bl.a. tøjkæden Jack and Jones som samarbejdspartner. Ifølge Astralis har Jack and Jones solgt over 100.000 stykker Astralis-merchandise og har hundredvis af mennesker i kø foran deres butikker, hver gang de lancerer en ny spillertrøjer fra holdet. Astralis Groups sponsorindtægter udgjorde i 2019 14,5 mio. kr. Et tal som Astralis Group regner med at fordoble i 2020.

Kan tiltrække talent

Det passer godt ind i det andet fokus område, som Janus Sandsgaard fra Dansk Erhverv oplever, at erhvervslivet har i samarbejdet med e-sport organisationer.

“Det er et attraktivt sted at være, hvis man skal sælge et produkt markedsføre en uddannelse eller tiltrække talent. E-sport er et godt bud for dem, der gerne vil ramme de unge, som er svære at ramme med traditionelle annoncer. Eksponeringen er stor, fordi der er mange samlet på e-sportsarenaen,” siger Janus Sandsgaard.

Han peger også på et tredje element i e-sportens udvikling, som er interessant for erhvervslivet.

“Den fysiske begivenhed, hvor e-sport bliver en del af oplevelsesøkonomien ligesom koncerter, lægekongresser og alt muligt andet, kan drive en række følgeerhverv. Tager man til et e-sport event skal man også have en burger i maven og en seng at sove i, hvis man kommer langvejsfra,” siger Janus Sandsgaard.

Newzoo forventer, at det samlede publikum for e-sport vokser til knap 500 mio. personer i 2020.

Astralis Group blev stiftet som selskab i juli 2019, hvor en investorgruppe med bl.a. Jakob Lund købte Astralis holdet fri af virksomheden RFRSH. I december blev Astralis Group børsnoteret med en markedsværdi på over 500 mio. kr.

Udvikler software sammen

Tilbage i Parken har succesen i Capgeminis samarbejde med North ledt til, at de tager samarbejdet et skridt videre til et regulært partnerskab. Et partnerskab, som indebærer udvikling af software, forklarer Christopher Håkonsson, adm. direktør i North.


“Vi udvikler en softwareløsning sammen, der kan hjælpe vores performance. Softwaren skal gøre vores træning bedre og mere struktureret. Det skal også hjælpe os med, hvor vores spillere er bedst, og hvor deres udviklingspotentiale er. Det skal også kunne hjælpe os med at vurdere nye spillere,” siger Christopher Håkonsson.

“Vi ønsker at bevæge os over til at kunne bruge partnerskabet forretningsmæssigt. Vi ser samarbejdet som en mulighed for at køre nogle innovative, fælles projekter, hvor vi kan gøre brug af teknologi fra vores side og de baser, som North sidder med. Det er en mulighed for at vise, hvad vi kan lave i en industri, som flytter sig meget hurtigt,” siger Claus Rydkjær.