Falck-topchef: "Vi er langt fra, hvor vi vil være, for vi er afsindigt ambitiøse i Falck"

396573_16_9_large_285.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
24. feb 2020 KL.11:14

Jakob Riis har siden han ankom til Falck som topchef i 2017 måtte præsentere store tab på bundlinjen for både 2017, 2018 og nu 2019.

Trods markante forbedringer på driften og en erklæret afsluttet finansiel turnaround, kom Falck ud af sidste år med et samlet tab på 546 mio. kr.

“Vi er langt fra, hvor vi vil være, for vi er afsindigt ambitiøse i Falck,” konstaterer Jakob Riis, der med undtagelse af bundlinjen er tilfreds med en masse i 2019-regnskabet:

“Vi har fremgang for syvende kvartal i træk og en god forbedring på driftsresultatet, men vi kan selvfølgelig ikke være fuldt ud tilfredse, før vi har taget udviklingen så langt, at vi også er positive på bundlinjen. Så vi er langt fra i mål, men syv kvartaler i træk i fremgang er jeg selvfølgelig tilfreds med. Vi er i arbejdstøjet og skal fortsætte.”

På driften før renter, skat og amortiseringer (ebita) omtrent tredobler Falck sit resultat til 729 mio. kr. i 2019.

Når bundlinjen alligevel ender med at skulle skrives med blinkende røde bogstaver, skyldes det primært en nedskrivning af goodwill i forretningsbenet Healthcare på 450 mio. kr.

“Det er et spørgsmål om at vurdere, om den nuværende performance kan understøtte den værdi, forretningen står til. Der må man bare sige, at der er lavet nogle markante omstillinger i Healthcare, hvor vi har besluttet at revurdere vores goodwill, som rammer os i et regnskab. Men det er det rigtige at gøre, og vi tror meget på Healthcare-forretningen fremadrettet,” siger Jakob Riis.

Forventer du mere af den her slags som påvirker regnskaberne stort i 2020?

“Jeg forventer, at vi inden længe vil se det støt stigende driftsresultat begynder at slå helt igennem og ikke skal modregnes af ekstraordinære begivenheder af nogen signifikant størrelse. Vi er kraftigt på vej til, at den rapporterede performance også er den reelle performance i Falck,” siger Jakob Riis.

Skal stabiliseres i 2020

Topchefen beskriver 2020 som et år, hvor Falck efter omkalfatrende ændringer skal stabiliseres, samtidig med, at et effektiviseringsprogram på i alt 1 mia. kr. skal slå helt igennem.

“Vi har lavet så mange forandringer for at redde os ud af en finansiel knibe og få ændret fokus fra vækst via opkøb til en organisk, lønsom vækst i nogle nøgleområder. Der har været store omvæltninger, og vi skal falde på plads og vise fortsat finansiel vækst, sådan at vi, når vi går ud af 2020 er klar til for alvor at tage ny forretning ind i en model, hvor vi er skalerbare i en grad, der ikke er set før i Falck,” siger Jakob Riis.

I det største forretningsben for ambulancedrift med det mundrette navn Ambulance skal flere af selskabets danske kontrakter snart i udbud. Topchefen håber naturligvis at genvinde dem, men forbereder sig samtidig på en situation, hvor man mister omsætning i Danmark, der historisk har stået for den største andel af Falcks toplinje.

“Der er i USA, vi ser størst muligheder, og vi får stort fokus på at opbygge en portefølje af mulige kontrakter, som vi skal forberede os til at byde på, sådan at vi kan kompensere for et eventuelt omsætningsfald i den danske forretning,” siger Jakob Riis.

Nye kontrakter trækker tænder ud

Han forklarer, at det har haft en negativ påvirkning på 2019-resultatet at starte tre store kontrakter på ambulancedrift op i Stockolm, London og Californien.

Siden 1. juli 2019 har Falck stået for ambulancedriften for 1,5 mio. indbyggere på en stor kontrakt i Alameda County tæt på San Francisco, hvor Falck.

En kontrakt, der skal fungere som løftestang til fremtidige opgaver og vækst i USA, men som hidtil ikke har været den finansielle gevinst, man forventer på sigt.

Samtidig løb Falck efter opstarten ind i en millionbøde for ikke fra start at leve op til de krav, som kontrakten indeholder.

“Vi er på plads med at overholde alle kvalitetsparametre nu, men en periode op til det bliver det på bekostning af driftsøkonomien, når man køber ekstra hjælp, konsulenter og overtid. Det optimerer vi nu. Vi er stadig et stykke fra, hvad den kontrakt i optimal drift skal levere. Der udestår stadig en del arbejde der,” siger Jakob Riis og fortsætter:

“Nu skal vi forfine vores model for, hvordan vi byder og starter den her slags kontrakter op. Det bliver afgørende for vores konkurrenceevne fremadrettet. Vi skal gerne derhen, hvor kvaliteten er på plads efter en måneds tid og økonomien på plads efter de første tre måneder. Der må man sige, at der kører vi altså lige nu med lidt andre tidshorisonter.”