Ejere trodser dystre udsigter for storcentre: Vil investere milliardbeløb i at gøre shopping til underholdning

390098_16_9_large_195.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
25. okt 2019 KL.17:13

Ejerne bag en stribe af landets største shoppingcentre er i gang med kæmpeinvesteringer, der skal få danskerne til at gå i butikscenteret i stedet for at købe ind på nettet. Storcentrene vurderes at stå over for kraftige værdifald som følge af detailhandlens problemer, men ejerne er overbeviste om, at forvandlingen af shoppingcentrene til oplevelsescentre med biografer og caféer vil gøre dem til gode forretninger.

“Jeg er helt sikker på, at vi kommer til at investere i vores centre over de kommende år, både på at modernisere og med at skabe et oplevelseselement med bespisning og biografer og lignende, så det bliver mere en oplevelse at komme ud at shoppe. Og vi er ikke afvisende over for at investere i eller købe nye centre,” siger Jesper Faurholdt, adm. direktør i Danske Shoppingcentre, der ejer 17 indkøbscentre over hele landet.

Danske Shoppingcentre, der er ejet af pensionsselskabet Danica og danskernes fælles pengetank ATP, vil især investere i at omdanne shoppingcentrene fra at være rene indkøbsmuligheder til at være oplevelsescentre med både butikker, biografer, caféer og fitnesscentre.
“Vi kigger ind i et samlet investeringsniveau på over en milliard i det vi har i pipelinen pt, og det vi har gjort inden for de seneste 6-12 måneder,” siger Jesper Faurholdt.

Massive udfordringer

Store dele af detailhandelen har massive udfordringer, fordi internethandel overtager en større og større del af omsætningen. Det har bl.a. givet kæder som Toys ’R’ Us, Stof2000 og Sportmaster massive problemer, og udviklingen ventes også at ramme storcentrene, og at ejerne af centrene dermed står over for store tab. Kapitalforvalteren DWS, der er ejet af Deutsche Bank, vurderer, at danske butikscentre vil blive op mod 20 pct. mindre værd inden for de kommende fem år.

“Vi er fortsat pessimistiske i vores vurdering af udsigterne for det danske shoppingcenter-marked. Vi forventer, at værdierne, selv for de bedste centre, vil fortsætte med at falde næste år,” vurderer DWS’ researchchef, Simon Wallace, over for Børsen.

Prognosen syntes at blive bekræftet, da en anden stor shoppingcenter-ejer, ejendomsselskabet Dades, for nylig fremlagde årsregnskab med en nedskrivning af værdien af shoppingcentrene. Det skyldes især en svagere udvikling i lejeindtægterne end ventet og en stigning i udviklingsomkostningerne.

En god forretning

Men topchef og medejer Boris Nørgaard Kjeldsen er overbevist om, at shoppingcentrene bliver en god forretning de kommende år, og kommer til at klare sig bedre end resten af detailhandelen.

“Storcentre har mere at byde på. De har større bredde i butikssortiment, de har en stærkere destinationseffekt, og så har de et bedre indeklima og miljø grundet overdækning. Og det viser al erfaring, at det er noget, der betyder en del i Danmark, med det klima, vi har,” siger Boris Nørgaard Kjeldsen.
Også Dades investerer massivt i at få opgraderet sine 12 shoppingcentre og få det gjort til en oplevelse at tage på shoppingtur. Ifølge Boris Nørgaard Kjeldsen er der igangværende og planlagte investeringer for et trecifret millionbeløb.

“Det er en styrkelse af centre som destination forstået på den måde, det skal være et sted hvor alle ens behov kan blive opfyldt, uanset om det handler om dagligvareindkøb, udvalgsvare-indkøb eller underholdning i form af biograf eller fitness. Og så er der hele bespisningsdelen, som er kommet til at fylde væsentligt mere end tidligere. I dag kan man godt få de stærke bespisnings- og cafékoncepter til at leje sig ind i butikscentrene,” siger Boris Nørgaard Kjeldsen.

Positivt afkast

Jesper Faurholdt vil ikke oplyse, om Danske Shoppingcentre kommer til at nedskrive værdien af sine shoppingcentre i år.

“Det ved jeg ikke endnu. Vi går ind i fjerde kvartal, som er en meget stor periode for os. Men vi kommer med sikkerhed til at levere et positivt afkast, og det indeholder jo også værdier. Det er det bedste svar jeg kan give dig på nuværende tidspunkt,” siger han.

Simon Wallace fra DWS er enig i, at fremtiden for shoppingcentrene ligger i at omdanne sig til oplevelsescentre, hvor det ikke kun handler om at købe ind.

“Der er behov for, at vi arbejder exceptionelt hårdt for at skabe destinationer, der opmuntrer folk til at blive ved at komme tilbage. Engagere sig med kunder og butikker for at sikre, at vi skaber livsforstærkende oplevelser, spændende og bekvemt,” siger Simon Wallace.

Værdier falder hurtigt

Han mener dog storcenter-ejerne skal fokusere på de centre, der ligger i byerne og i forvejen er velbesøgte. Værdien af storcentrene ser ud til at falde endnu hurtigere end DWS forudså i foråret, oplyser Simon Wallace.

“Det er udtryk for et velfungerende marked. Priserne tilpasser sig for at afspejle en ny virkelighed, hvor efterspørgslen efter fysiske butikker er lavere, væksten i lejen falder og udgifterne forbundet med at drive et shoppingcenter stiger,” lyder vurderingen fra Simon Wallace, der mener der er mere fremtid i de store outletcentre, der ifølge de seneste tal tiltrækker flere mennesker og større forbrug.

Set i lyset af DWS’ prognoser forekommer det som optimal dårlig timing, at ATP for to år siden købte halvdelen af Danicas shoppingcenter-portefølje for 7 mia. kr. Men Martin Vang Hansen, adm. direktør i ATP Ejendomme, mener der er stort potentiale i storcentrene, hvis der bliver investeret i at omdanne centrene til flere oplevelser og færre butikker.

“Vi ved samtidig, at den voksende e-handel stiller nye krav, og en god shoppingoplevelse handler ikke bare om at få den rette vare til den laveste pris. Det har fra begyndelsen været noget, vi har været bevidste om, at vi skulle være opmærksomme på og afsætte midler til, så vi sørger for at fremtidssikre vores investering,” skriver Martin Vang Hansen i en e-mail til Børsen.

Beliggenhed afgørende

Jesper Faurholdt medgiver, at beliggenheden og indholdet i centrene er afgørende for, at det bliver en god forretning at eje dem.

“Jeg tror det afhænger meget af, hvilket shoppingcenter, det er. Hvis man kan holde det attraktivt og det ligger de rigtige steder og det har det rigtige lejemix, så tror jeg helt sikkert shoppingcentre fortsat vil være en god investering. Men paletten er bred, og der er ingen tvivl om, at de stærke centre vil være stærke og så vil der være nogle svage centre, der bliver udfordret,” siger han.