Efter 12 års jagt på gennembrud: Dansk lydfirma lander Hyundai-ordre

321246_16_9_large_253.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
11. mar 2016 KL.11:59

De drømte om at brage derudaf på de internationale scener. Jonniy Sårde og Peter Wallewik ville skrive hits til de største sangere, og for at nå dertil startede Jonniy Sårde virksomheden Audiowise som en sideting. På den måde kunne de tjene penge på musik- og lydbranding frem mod det store gennembrud.

Nu har Audiowise landet en aftale med en af verdens allerstørste bilproducenter, koreanske Hyundai. Audiowise skal levere lydene til koncernens nyeste skud på stammen, den førerløse bil Genesis, der skal tage kampen op med Mercedes og BMW.

Audiowise skal stå for lydene til alt lige fra alarm til blinklys, dør og motor.

12 års kamp for gennembrud

Forud for gennembruddet går 12 års knoklen for at bryde lydmuren i et konservativt og visuelt marked for marketing i Danmark og USA.

”Herhjemme var vi for 12 år siden blandt de første til at starte lydbranding i Danmark. Det har selvfølgelig qua en krise været en hård tur op ad bakke. Men at man så lander herude med en respons på et helt andet niveau, det har været super fedt,” siger adm. direktør i Audiowise, Jonniy Sårde.

”Hvis de kan se, at det er noget, der virker og optimerer, så vil de have det i går,” siger han.

Audiowise blev introduceret for Hyundai som en del af et fremstød sammen med Den Danske Ambassade i januar sidste år. Navne som Oticon og B&O har allerede stadfæstet Danmark på lydscenen globalt, og med Hyundai-ordren overhaler den danske virksomhed firmaer bag lyden i BMW og Mercedes indenom med et fokus på at fremhæve den skandinaviske minimalisme, der i forvejen er kendt i designbranchen.

”Man skal ikke sætte sig ind i en bil, hvor man er tvangsindlagt til alle mulige mærkelige lydscenarier, for det vil aldrig fungere i det skandinaviske eller nordeuropæiske marked. Folk vil se det som et irritationsmoment. Så jeg gik dem på klingen derude, for de præsenterede mig for en af de nyeste modeller, som var fuldstændig druknet i lyd. Og udfordrer du dem, så skal du selvfølgelig kunne argumentere, men hvis de kan se idéen, så er man rimelig langt,” siger Sårde.

Audiowise har seks måneder til opgaven, som starter midt i marts, når Hyundai og Kias øverste lydingeniør og lyddesigner Do Jung Park lander i Danmark for at deltage i projektet, som også Aalborg Universitet er med i. Ordrens finansielle størrelse oplyser virksomhederne ikke, men den betyder, at Audiowise ansætter mellem fire og seks mand til det ud over sin faste stab på syv mand og ni freelancere.

Kylie Minogue-hits med til at lande ordren

Lyddirektør i Audiowise er Peter Wallewik, som slog igennem som popsmed på den internationale scene i 2010, da han skrev Kylie Minogues single Get Outta My Way sammen med den tidligere X Factor-dommer Mick Hansen – også kendt som ”Cutfather”.

Wallewik og Sårde har kendt hinanden siden de var 2 år gamle – og planen har altid været, at de skulle skrive hits.

”Vi har altid haft et ønske om at lave musik og hits – ligesom alle andre,” siger Jonniy Sårde.

Get Outta My Way var det første af flere hits for Kylie Minogue, og det er også lykkedes at få nummeret 'They Don't Know About Us' med på One Directions album Take Me Home. De internationale hits med kendte kunstnere var ifølge Sårde med til at lande ordren hos Hyundai.

”Det var en af de ting, som Hyundai syntes var rigtig, rigtig spændende. Vi laver musik, så vi har en særlig opskrift til et lydlogo eller et hit. Det skal være en ørehænger, noget genkendeligt, som skaber noget, der bliver husket,” siger Sårde.

Den store interesse i Asien har definitivt aflivet sidevognsdefinitionen af lydbrandingdelen i Audiowise – nu er der fuldt fokus på at kombinere hits og branding.

”Det, der er rigtig fedt, er, at vi kan spille på begge heste. Vi kan kombinere dem og på den måde øge værdien og have nogle produkter i vores værktøjskasse, som løfter os op på et helt nyt niveau. Det havde vi ikke lige tænkt over dengang,” siger Sårde.

De etablerede Audiowise i 2005 og virksomheden havde sit første overskud i 2007. I dag kan Audiowise skrive en række virksomheder som Kodak, Ford, Coca-Cola, BBC, Lundbeck, Oticon og DR på sit cv. Alligevel er Jonniy Sårde ikke i tvivl om, at de ramte markedet for tidligt med lyd-marketing, og da virksomheden i 2007 startede op i USA, spændte krisen ben.

USA på standby siden krisen

”Den person, der tog derover røg lige ind i krisen, så vi var nødt til at stoppe det på det tidspunkt, og det er først noget, vi har genoptaget i slutningen af 2015 af en ny partner. Vi satser selvfølgelig også på det, men det der er interessant for os er at komme til Asien, hvor alt er druknet i lyd,” siger han.

Nu dyrker virksomheden de muligheder, det giver, at man som komponist i dag ikke tjener det samme, som man gjorde tidligere.

”Langt fra – så det giver nye muligheder med musik-branding, hvor jeg kommer ind i billedet og har hele branding-delen og kontakten til forskellige virksomheder, som vi kan tilbyde at bruge hits og artister i en eller anden form for co-branding af begge verdener,” siger han.