DSV-topchef efter rekordkøb: "Jeg tog Easyjet herned i går og bor på et beskedent hotel. Vi fejrer det først, når vi har skabt afkast til investorerne"

386220_16_9_large_738.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
19. aug 2019 KL. 8:15
DSV's største handel til dato er en realitet, og det glæder koncernens topchef, Jens Bjørn Andersen. 

Transportgiganten betaler samlet 35,1 mia. kr. for Panalpina, men selvom alle godkendelser nu er på plads, er der ifølge den garvede speditør ingen grund til at lade champagnepropperne springe lige med det samme. 

"Der er vi mere nøgterne. Jeg tog Easyjet herned i går og bor på et beskedent hotel. Vi fejrer det først, når vi har skabt afkast til investorerne," siger Jens Bjørn Andersen på en telefonforbindelse fra Basel, hvor Panalpina har hovedsæde. 

"I dag bliver hektisk. Der kommer rigtig meget information ud i systemet og kommunikation på de interne linjer. Så det med fejring vil vi gerne vente med at gøre, til vi har dokumenteret over for vores investorer, at vi har skabt noget merværdi. Så skal der nok åbnes en flaske vin," fortsætter han. 

Global mastodont 


Sammenlægningen mellem DSV og Panalpina skaber en global mastodont med 60.000 ansatte i 90 lande og en årlig omsætning på 116 mia. kr. Det betyder, at DSV Panalpina, som selskabet fremover vil hedde, sniger sig op i top fire over verdens største logistikvirksomheder. 

Selv anslår man, at de årlige synergieffekter vil ramme 2,2 mia. kr., og at de får fuldt effekt i 2022. 

"Panalpina er det selskab med den højeste kvalitet, vi nogensinde har købt. Derfor går vi til det med en kæmpe portion ydmyghed," konstaterer Jens Bjørn Andersen, der senest slog hul på opkøbssparegrisen i 2016. 

Intet hastværk

Her overtog man amerikanske UTi Worldwide for omkring 9 mia. kr. og gennemførte integration på lidt mere end et år. Men det var en helt anderledes situation, understreger DSV's topchef, og peger på, at UTi Worldwide modsat Panalpina havde en vingeskudt indtjening og aktiekurs. 

"Nu tager jeg ind til deres hovedkontor og forklarer medarbejderne, at vi vil tage det stille og roligt, for vi har respekt for Panalpina. Vi vil bruge noget tid på at forstå, hvad vi har købt, men der vil ske en sammenlægning, og nogle steder kommer det til at ske hurtigere end andre steder."

"Skabelonen for integrationen bliver den samme, men vi har ikke den samme hast som med UTi, der kørte med 180 km. i timen uden bremser mod en mur. Vi har fået bekræftet, at Panalpina er et godt selskab," forklarer Jens Bjørn Andersen. 

I forbindelse med gennemførslen af handlen har DSV udskudt sit regnskab for tredje kvartal til 1. november.