Digitalisering kan koste danske firmaer milliarder: Nilfisk satser på robotter

369854_16_9_large_586.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
02. okt 2018 KL. 8:18
Den øgede digitalisering kan koste dyrt på bundlinjen blandt landets 1000 største virksomheder, ifølge ny Rambøll-undersøgelse. Hos rengøringsmaskinproducenten Nilfisk har man indledt en større forandring, der netop skal ændre selskabet fra industrivirksomhed til digital servicevirksomhed.

Digitaliseringens fremmarch kan koste dyrt for danske virksomheder. Det slår undersøgelsen ”It i praksis 2018-19” fast.

Af den fremgår det, at danske virksomheder forventer, at digitalisering kan koste op mod 190 mia. kr. i tabt omsætning, ligesom et tab af 57.000 danske arbejdspladser kan blive en konsekvens allerede indenfor tre år.

Rapporten er udarbejdet af rådgivningsvirksomheden Rambøll i samarbejde med Dansk It, hvor man har spurgt de 1000 største danske virksomheder, der tilsammen repræsenterer 62 pct. af arbejdsstyrken.

Rambøll og Dansk It har spurgt virksomhederne om både de forventede trusler ved digitaliseringen i form af tabt omsætning og arbejdspladser og de potentielle gevinster i form af øget vækst og arbejdsstyrke, hvis virksomhederne formår at udnytte digitaliseringens muligheder. På den baggrund er der skabt et nettoresultat, hvor både gevinster og trusler ved digitaliseringen er medregnet, og resultatet viser, at truslen er større end de potentielle gevinster for de største danske virksomheder.

It-direktør fra Vestas

Hos Nilfisk, der producerer rengøringsmaskiner, står topchef Hans Henrik Lund i spidsen for en forandring, der skal ændre virksomheden fra industrivirksomhed til avanceret digital servicevirksomhed.

Med til at drive udviklingen er den nye it-direktør Torben Høg Bonde. Han tiltrådte stillingen som global it-direktør i september i år og kommer fra en stilling som global head of it hos vindmølleproducenten Vestas.

Hos Nilfisk tager man udgangspunkt i særligt robotteknologi, Internet of Things og databaseret teknologier, som alt sammen skal gøre virksomheden digital.

”For os handler digitalisering om at åbne en helt ny produktkategori, nemlig robotter til professionel rengøring,” siger Torben Høg Bonde og uddyber:

”Rengøringsrobotter kan indsamle data fra eksempelvis et kontor, hvor den indsamlede data kan vise, hvor meget behov der er for rengøring baseret ud fra, hvor meget snavs, den registrerer og på den måde målrette rengøringen mere effektivt,” siger han.

Og ifølge Hans Henrik Lund vil det være en rigtig god forretning for både Nilfisk og selskabets kunder.

”Robotter står først for hos os, da det for den professionelle rengøringsbranche, som er vores kunder, er omkring 70 pct. af omkostningerne, der går til medarbejdere. Ved at bruge robotter i stedet betyder det, at vi kan effektivisere vores kunders forretning og sørge for, at der bliver gjort bedre rent. De mennesker, der bliver frigivet ved, at man bruger robotter, kan så bruges til nogle andre rengøringsopgaver,” siger han.

Den adm. direktør fortæller, at robotteknologi er et fokusområde for Nilfisk, og at virksomheden lige nu ansætter netto flere folk, og samtidigt søger nye medarbejdere, der forstår digitalisering. Han anslår, at robotteknologi vil stå for en væsentlig del af omsætningen i Nilfisk de kommende år.

”Vi regner med, at robotteknologi skal drive en stor vækst hos os, og at det inden for fem til syv år vil stå for mere end 10 pct. af vores omsætning,” siger han.

Forandringen kræver mod

Han fortæller desuden, at Nilfisk allerede nu oplever efterspørgsel på den nye teknologi fra flere større globale kunder.

Skal de to direktører pege på, hvad det vigtigste er, når man som virksomhed skal gennemgå en transformation fra industrivirksomhed til digital virksomhed, så er svaret mod.

”Der er jo ikke nogen industri, som ikke oplever den her transformation, så man skal have mod til at foretage de ændringer det kræver, uanset hvor man sidder. Der er ikke nogen, der kan lave business as usual herfra og til evigheden – der skal ske ændringer, og det kræver mod, for man går ud på usikker grund,” siger Torben Høg Bonde.

Ifølge de to direktører er man desuden nødt til at erkende, at man ikke kan vide, hvor man er om tre, fire eller fem år.

”Man er nødt til prøve af mulighederne af og så finde ud af, om det dur eller ej og rette til undervejs. Dem, der tror, de kan lave en plan i powerpoint og holde sig til den, får det svært. Man skal være sikker på at man som leder kan lide at ændre noget, ellers er det ikke en sjov fremtid,” siger Hans Henrik Lund. 

Anvend den rette teknologi fremfor at gå med på hypet

Ifølge Steen Christensen, der er direktør for Rambøll Management Consulting, er det afgørende, at danske virksomheder formår at udnytte de nye teknologiske muligheder, der kommer med digitaliseringen og de deraf afledte vækstmuligheder.

”Digitalisering og ny teknologi rummer både trusler og potentielle gevinster for danske virksomheder. Mange virksomheder står midt i en digital omstilling, og den kraftige udvikling inden for en række teknologier, som er knyttet til digitalisering, rummer et vækstpotentiale i form af øget produktivitet og nye forretningsmodeller. Men det forudsætter, at virksomhederne kan anvende de digitale teknologier på et højt niveau og har adgang til de rette tekniske kompetencer, og at disse kompetencer går hånd i hånd med forretningsforståelse og evnen til at tænke kreativt,” siger han.

Den store forandring betyder ifølge undersøgelsen ikke, at arbejdspladserne eller omsætningen nødvendigvis forsvinder ud af landet. Der opstår nemlig samtidig nye arbejdspladser og nye forretningsmuligheder hos eksempelvis nystartede virksomheder, der udnytter de digitale muligheder. På den måde er digitaliseringen en positiv ting for dansk erhvervsliv, fremgår det af undersøgelsen.

Steen Christensen advarer dog mod, at man som virksomhed hopper med på hypet, hver gang en ny teknologi vinder frem. I stedet gælder det om at være selektiv omkring, hvad lige præcis ens virksomhed har brug for.

”Det er utroligt vigtigt, at man som virksomhed ikke tager udgangspunkt i de teknologiske muligheder, men omvendt ser på de konkrete udfordringer, man har, og med baggrund i sin forretningsmæssige forståelse af egen virksomhed og situation ser på, hvilke digitale muligheder der kan hjælpe ens ambitioner og udfordringer,” siger han.