"De penge, vi har puttet i det, begynder nu virkelig at levere resultater. Det er ret usædvanligt det her"

386324_16_9_large_646.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
20. aug 2019 KL.14:13

Den børsnoterede kosmetikkæde Matas, der har 277 butikker fordelt over hele landet, arbejder hårdt på at komme tilbage på vækstsporet. 

Men det er ikke de fysiske butikker, der trækker læsset. Derimod stormer Matas frem på nettet med sin egen webbutik Matas.dk og brands som Made4men.dk og Helsebixen.dk, som Matas overtog, da selskabet købte Firtal Group for 130 mio. kr. sidste år. 

Onlinevæksten er tredoblet i 1. kvartal i år sammenlignet med samme kvartal sidste år, og alene på Matas.dk sælger kæden 67 pct. mere end samme periode i 2018. 

Det betyder, at onlinesalget nu dækker 11 pct. af Matas' samlede omsætning mod blot 4 pct. i fjor.

"Det er på toppen af, at vi voksede 50 pct. i samme kvartal sidste år, så det er en bemærkelsesværdig vækst," siger topchef i Matas, Gregers Wedell-Wedellsborg. 

Den øverste chef sammenligner Matas' strategi, der skal forny kæden, med en tresporet motorvej. Det ene spor er at give den gas på nettet, det andet at sørge for, at Matas-butikkerne får en overhaling og det tredje at styrke sortimentet. 

Nu tegner onlinesatsningen postiv, mener Gregers Wedell-Wedellsborg.

"De penge, vi har puttet i det her, begynder nu virkelig at levere resultater. Det er ret usædvanligt det her," siger han. 

De tunge investeringer på nettet får omsætningen til at stige med 3,8 pct. til 876 mio. kr. i 1. kvartal, men indtjeningen (ebitda før særlige poster) dykker 13 pct. 

"Det er en direkte konsekvens, at vi sælger mere på nettet, og at vi har valgt at bruge flere penge på at drive vores netsalg. Hovedopskriften er, at vi vil investere i vækst, men indtjeningen er ikke vores hovedfokus. Vi har en sund, lønsom vækst, men vi går efter at få det digitale til at vokse. Vi har set mange detailhandlere, som ikke i tide rykker på den ambition om at blive førstevalg på nettet og i de fysiske butikker. Det bruger vi nogle penge på nu, og så ser vi gevinsterne ved det senere," siger Matas-topchefen.

stvr@borsen.dk