Danskere stormer frem med afrikansk Spotify-konkurrent

341205_16_9_large_25.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
07. mar 2017 KL.10:47
Hvis genrer som Zilizopendwa og Taarab eller kunstnere som Darassa og Mercy Masika er på listen over din foretrukne musik, så er det Mdundo.com, du skal gå til.

Den afrikanske musiktjeneste har over en million unikke brugere om måneden, og bag foretagendet står en dansk ledelse og en række danske investorer.

En af investorerne er Jesper Drescher, der har været med som hovedinvestor fra starten. Han fortæller, at Mdundo.com er en virksomhed i vækst, og at tjenesten netop har signet en aftale med Warner Bros, og dermed, som den første musikplatform i Afrika, kan tilføje musikudvalget fra den amerikanske mediegigant.

"Vi får deres fulde katalog. Alle deres kunstnere får vi ret til at distribuere på vores platform. Det gør, at brugerne både får adgang til lokal afrikansk musik og til international musik," siger han.

Mdundo, der betyder ”beat” på Swahili, startede i 2012 og er vokset støt siden. Det seneste år har virksomheden tredoblet antallet af brugere til knap halvanden mio., og Jesper Drescher forventer, at ramme fem mio. brugere i løbet af de næste 18 måneder.

Strategien er ikke at tjene penge

Mdundos strategi har fra starten været at vinde markedsandele ved at etablere sig tidligt i Afrika.

"Vi fokuserer på at tage markedet og tjene penge bagefter. Det går den rigtige vej," siger Jesper Drescher.

Han fortæller, at hvis virksomheden holdt sig til de markeder, den er på i dag, kunne regnskabet vendes til sorte tal. Han tror dog på, at værdien ligger i at komme ud og være panafrikansk.

"Vi har en ekspansionsstrategi, og det koster," siger han.

Virksomheden har formået at skabe en forretningsmodel, der gør det svært for konkurrenter at tage markedsandele. 

"Det unikke i Mdundo.com er, at vi har skabt en platform, hvor vi opsamler rettigheder til musik direkte hos kunstneren ved hjælp af vores digitale platform til en meget lav marginalomkostning, og derfor kan en konkurrent heller ikke bare komme ind fra den ene dag til den anden," siger Jesper Drescher.

Han fortæller desuden, at virksomheden fokuserer på at drive omkostningerne ned ved hjælp af digitalisering og brugen af sociale medier i alle værdikædens led.

Det betyder i praksis, at virksomheden f.eks. går efter at få fat i både kunder og kunstnere via de sociale medier frem for de mere klassiske kanaler som agenturer.

Jesper Dresher fortæller også, at strategien om ikke at tjene penge endnu, bunder i, at virksomheden forventer at blive opkøbt. Måske inden for en tre-årig periode.

"Det handler om timing. Det er ikke et spørgsmål om interesse, for den er der," siger han.

Der er både interesse fra teleselskaber, hardware producenter og mellemøstlige investorer, og det er databrugen Mdundo.com genererer, som især skaber interesse. 

Halvdelen går til kunstnerne

I Afrika er kunstnerne ikke organiseret på samme måde, som det kendes fra vesten. Derfor har en af udfordringerne for Mdundo været at lave aftaler med hver eneste kunstner.

For kunstnerne har det dog den fordel, at de får et markant højere udbytte, end hvad de vestlige musiktjenester tilbyder. Hos Mdundo er der et indtjeningssplit på 50/50 mellem virksomheden og kunstneren.

"Det bliver attraktivt for dem, fordi vi er et direkte led til dem. Hvis du kigger på den vestlige verden, er der ikke ret meget, der når ud til kunsterne. Det, der bliver betalt ud herfra, bliver betalt direkte ud til kunstneren," siger Jesper Drescher.

Udover at tilbyde brugerne musik står Mdundo.com også bag et awardshow, der hylder de bedste og mest populære afrikanske kunstnere.

"Det er lidt inspireret af MTV Awards og lignende, hvor vi laver forskellige kategorier, og så kan folk stemme på den bedste kunster," siger Jesper Drescher.

Mdundo.com har kontorer i både Tanzania og Uganda samt Kenye, hvor den danske ledelse med adm. direktør Martin Nielsen i spidsen sidder til dagligt.