Danskere bag populær batteribank omsætter for millioner: Nu skal der ske noget nyt

384175_16_9_large_93.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
06. jul 2019 KL.10:20
Med nye løsninger vil virksomheden Volt, der bedst er kendt for den mobile oplader, som kan byttes ud, hver gang man har tømt batteriet, bryde ud af festivalmarkedet og brede deres løsninger ud på andre markeder.

Sådan lyder det fra Frederik Due Jensen, adm. direktør i Volt.

"Vi har altid været en festivalforretning, og det bliver vi ved med at være. Men alle virksomheder, der arbejder med events, har udfordringer med sæsoner. Vores ambition er stadig at vokse på festivalmarkedet på antallet af festivaler, men særligt i antallet af produkter, vi kan levere til og på festivaler. Det giver erfaringer, som igen fører til produktinnovationer. Yderligere vil vi gerne drage nytte af de produkter og implementere i et helårligt eventmarked som f.eks. konferencer," siger Frederik Due Jensen.

Volt blev stiftet af de tre DTU-studerende Trygve Aabye Dam, Tobias Aabye Dam og Rune Schostag Nielsen i 2013.

Det startede som et projekt på Roskilde Festival, hvor de tre studerende udviklede et lille lithiumbatteri, man kan have liggende i lommen eller tasken, mens det lader mobilen op og så får kunden byttet et nyt batteri, hver gang man har tømt det.

Seks år senere er Volt på over 30 festivaler i syv lande og har gennem årene i alt været på mere end 170 festivaler.

I det seneste regnskab for 2018 er der ingen offentligt tilgængelig omsætning, men ifølge Frederik Due Jensen er den på ca. 10,5 mio. Kr., som svarer til en vækst på ca. 10 pct. Fra 2017 til 2018.

Bruttofortjenesten er faldet til 3,5 mio. kr. fra 4,3 mio. kr. i 2017, mens bundlinjen er faldet til 130.487 kr. mod 252.719 kr. i 2017 og egenkapitalen er steget fra 2 mio. kr. til 2,2 mio. kr.

"Vi kunne godt lande et højere overskud, men grunden til, at det er faldet, er pga. udvikling af flere produkter og indtræden på flere markeder og konsolidering af virksomheden," siger Frederik Due Jensen.

Forventer toplinjevækst på 20 pct.
I oktober sidste år overlod Tobias Aabye Dam direktørposten til Frederik Due Jensen, der har været en af del af Volt siden 2016, bl.a. som en af de ca. 100 teamledere på Roskilde Festival. Han har arbejdet sig igennem forskellige afdelinger i virksomheden lige fra lageret til at være chef for driften.

Med direktørskiftet er der også kommet et skift i strategien.

"Vi er stadig orienteret mod slutbrugeren på den måde, at vores kunder skal have den bedste service, de kan få. Men den kunde, vi skal lave løsninger til, er events og andre business-to-business-spillere i eventmarkedet. Vi har fået mere fokus på events, og visionen er at blive en partner, de bruger hver gang, de vil indføre nye digitale løsninger," siger Frederik Due Jensen.

Det gælder f.eks. en garderobeløsning, som Volt har udviklet sammen med teleselskabet 3 og Roskilde Festival, hvor man i stedet for at få en lille lap papir med sit garderobenummer får det på en sms og e-mail. I år kommer nummeret til at ligge i chiparmbåndet, som man kan styre via en app.

Volt forventer at have mellem 65.000 og 70.000 brugere af opladningsløsningen i år, mens de forventer 50.000 brugere af garderobeløsningen. For fem år siden havde Volt 20.000 brugere af opladningsløsningen.

I indeværende regnskabsår forventer Frederik Due Jensen, at toplinjen vil vokse med 20 pct., mens bundlinjen også gerne skal tage et stort hop.

Sådan vil Volt udvikle forretningen
Der er to måder Volt kan udvikle forretningen på, fortæller Frederik Due Jensen.

"Den ene er at gå ind andre lande. Vi er på store festivaler i andre lande, bl.a. Ungarn, hvor vi er på Telecom Volt, Sziget og Balaton Sound. Sidste år gik vi ind på det engelske marked på en ny måde en tidligere. Vi er begyndt arbejde med lokale implementeringspartnere og har heller ikke fralagt os tanken om en franchisemodel. Vi mener, at væksten ligger i at skabe løsninger, der skaber værdi for festivalen, gæsten og de brands, der er til stede. Det vil vi naturligvis gerne pushe til flest mulige events, og det kan relationerne igennem lokale eksekveringspartnere være afgørende for," siger Frederik Due Jensen.

Den anden måde er at bevæge sig lidt mere ud af festivalmarkedet og satse mere på konferencer og messer.

"Det kræver produkttilpasning, for vores kerneprodukt, som er den bærbare mobilopladning, fungerer super godt og har en stor omsætning på store festivaler, men er mindre relevant på messe- og konferencemarkedet. Derfor har vi bl.a. udviklet en digital garderobeløsning og en fast track-løsning, der er en betalingsapp til events, som vi forsøger at skubbe ind i konference- og messeverdenen."

Siden 2010 har DTU haft et samarbejde med Roskilde Festival, hvor DTU sender ca. 100 studerende afsted, som har et festivalprojekt.

Når Frederik Due Jensen ser tilbage, har det været afgørende for Volt at starte på Roskilde Festival.

"Jeg tror ikke, at vi havde fået de erfaringer, der skulle til. Forretningen kunne ikke have taget denne her drejning, hvis vi ikke var så dybt engageret med Roskilde Festival. Grunden til, at vi i år er i otte lande, er jo også, fordi Roskilde Festival er en mastodont i festivalverdenen. Alle folk, der arbejder med events og festivaler, kender Roskilde og ved, at hvis du kan have 700 ansatte på festivalen og 350.000 kundeinteraktioner på en uge, kan du gøre det alle vegne. Det tror jeg er en af grundene til, at vi har mulighed for at sælge vores løsninger ind i Europa," siger han.