Danske virksomheder venter bonus i Japan: "Vi går målrettet efter OL i Tokyo"

378540_16_9_large_332.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
19. mar 2019 KL. 5:38

En stribe danske virksomheder forventer markante fremskridt i Japan.

Ny lovgivning, større åbenhed over for udenlandske idéer og næste års Olympiske Lege i Tokyo skaber store muligheder, lyder det fra virksomhederne, og samtidig ventes en ny handels­aftale med EU at løfte salget af danske varer i verdens tredjestørste økonomi med op mod 11 mia. kr.

“Japans kultur har forandret sig, så man ikke kun bruger de gamle systemer og services. Vi forstår endelig, at det er bedre at få bedre systemer fra andre lande,” siger Motoharu Seki, chef for det danske softwarefirma Siteimprove i Japan.

Siteimprove startede for godt et år siden på at bygge en forretning op i Japan, og Motoharu Seki venter at nå en omsætning på 13-20 mio. kr. inden for fem år.

Japan har i mange år haft lavvækst, men landet er blandt verdens 30 rigeste målt på bnp pr. indbygger. Forbrugerne er tilmed koncentreret i en forholdsvist lille del af landet, og når man går gennem Tokyo, overvældes man let af stimen af store indkøbscentre med kæmpe arealer med luksusvarer.

Ser muligheder i OL 

Flere danske virksomheder ser muligheder i de Olympiske Lege, der næste år afholdes i Tokyo. Den danske producent af industrikameraer JAI har været i Japan i årtier og har næsten hele sin produktion i landet.

“Vi går målrettet efter OL i Tokyo, og jeg forventer en boom-effekt af den sportsbegivenhed. Mange sikkerhedssystemer bliver installeret i forbindelse med OL fordi vi forventer, at et enormt antal udlændinge vil komme til Japan,” siger Masao Watabe, chef for JAI i Japan.

Løft på 11 mia kr

En ny samhandelsaftale mellem EU og Japan, der bl.a. sænker afgifterne på europæiske varer, ventes ifølge interesseorganisationen DI at løfte den danske eksport til Japan med 30-50 pct., hvilket vil sige op mod 11 mia. kr.

“Det japanske marked passer nærmest som fod i hose til danske virksomheder, fordi japanerne er besat af kvalitet og af langt commitment. Og det er noget, danske virksomheder kan levere par excellence,” siger Peter Bay Kirkegaard seniorchefkonsulent i DI. Martin Glisby, stifter af konsulentvirksomheden Glisby & Assocaites, der rådgiver virksomheder om Japan, opfordrer dog til ikke at undervurdere, at det handler om andet end dansk håndværk.

Lidt for stor tiltro

“Mange gange har man i Danmark lidt for stor tiltro til danske brands og håndværk, men det alene gør det ikke, for ligesom på alle andre markeder, og måske i endnu mere ekstrem grad i Japan, er det konkurrenceintensivt. Mange tænker, de vil komme med vores pitch, og så begynder man at tale om de danske traditioner osv. Og allerede dér oplever jeg, at for mange japanske virksomheder bliver budskabet for vagt,” siger Martin Glisby.

Han opfordrer virksomheder til at pakke salgstalen væk og investere tid i at opbygge et forhold til de japanske partnere.

“Det handler om at glemme sit pitch i vestlig forstand og bygge det langsomt op i stedet for. Mødes en masse gange og bygge en masse forskellig kontekst, som japanerne vil gøre, så det ikke kun er om et forretningsbord, man mødes og taler,” siger Martin Glisby.

OL giver bonus

Også i Siteimprove venter man, at OL og især de Para­lympiske Lege vil give et løft til forretningen, fordi de store, japanske sponsorer af legene har behov for at tjekke,
om markedsføringen skaber større engagement på deres websites.

“Alle er ved at finde ud af, at deres websites ikke er optimale, så der er behov for services, der tjekker websites, det er der enighed om,” siger Motoharu Seki.