Danske Bank: Novo Nordisk har fået drømmestart i 2017

338189_16_9_large_757.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
13. jan 2017 KL.13:16
Novo Nordisk har for første gang nogensinde kapret mere end 30 pct. af de nye recepter på langtidsvirkende insulin. Det viser recepttal for den første uge af januar.

"Man kan godt sige, at Jakob Riis har fået fyret ekstra op under kedlerne i USA,” siger Martin Parkhøi, medicinalanalytiker i Danske Bank med henvisning til Novo Nordisks koncernchef, der overtog ansvaret for det nordamerikanske marked i september.

Markedsstatistikken viser, at Novo Nordisk har vundet 1,5 procentpoint i øget andel i den første uge af 2017 og 2,9 procentpoint over de seneste fem uger.

Hver procentpoint der vindes af markedet for langtidsvirkende insulin i USA, vurderes at være 500-700 mio. kr. værd i årligt salg.

"Novo Nordisk er kommet rigtig stærkt ud af startblokken i 2017 efter en lige så god afslutning på 2016, så det lover godt for resten af 2017,” siger Martin Parkhøi.

Sanofi lider

Novo Nordisks gevinst på de langtidsvirkende insuliner er primært hentet hos den franske rival, der har har fået barberet 2,7 procentpoint af sin andel af de nye recepter i USA, da omtrent 130.000 patienter har mistet tilskud til deres insulin fra 1. januar 2017. Der er især tale om patienter, der er dækket under CVS Caremark.

Indkøbsorganisationerne har valgt at give tilskuddet til Eli Lillys kopiversion af Sanofis insulin, kaldet Basaglar, men selv om den er væsentligt billigere end Novo Nordisks insulin Tresiba, så har Novo Nordisk alligevel formået at snuppe en stor andel af de patienter, der flyttes fra Lantus.

"Novo har skubbet på siden det blev kendt, at Lantus ville miste tilskudsdækning under en række ordninger i USA. Basaglar har først fået markedsføringsgodkendelse fra midt i december, så Eli Lilly har ikke på samme måde kunne markedsføre produktet før end da,” siger Martin Parkhøi.

Pris bliver foretrukkent våben

Skal franskmændene slå igen mod Novo Nordisk og Eli Lilly skal Sanofi enten introducere bedre produkter eller på anden måde genvinde indkøbernes opmærksomhed. Her vil pris formentlig være det våben, der trækkes.

"Hvis man ser på prisbilledet, så er jeg mere bekymret for hvordan Sanofi vil reagere i prisforhandlingerne for 2018, end hvad Trump kan finde på. Sanofi har kun et argument for at genvinde terræn, og det er pris, for de har ikke innovationen,” mener analytikeren fra Danske Bank.

Sanofi kører i øjeblikket et tilbud til de amerikanske patienter, som mister tilskud til Lantus, så de kan købe insulinen til 10 dollar pr. måned, så patienter der hører under en forsikring, for dækket tabet af den franske virksomhed. Men effekten udebliver.

”I øjeblikket nærmest forærer Sanofi insulinen Lantus væk til de patienter, der har forsikring, men mister tilskud til Lantus i USA. De har de gjort for at holde på patienterne, men det er altså ikke lykkedes endnu,” siger Martin Parkhøi, der ikke kan få øje på nyskabelser i det franske selskabsudviklingspipeline, og derfor venter han aggressiv prisadfærd fra den kant.

Novo Nordisk kombinerede markedsandel på langtidsvirkende insulin er nu på 30,04 pct. for nye recepter mod 28,57 pct. ugen før. De nye recepter er normalt en indikation på den fremtidige udvikling for de totale recepter, hvor Novo Nordisk i samme uge nåede 27,38 pct.

Sanofis Lantus tabte 2,7 procent af markedet for nye recepter i den første uge af januar, og har nu en andel på 60,2 pct. Eli Lillys Basaglar tog 1,5 pct. af de nye recepter, en forøgelse på 1,1 point fra ugen før.