Dansk tech-firma lander millioninvestering og drømmer om børsnotering før 2025: "At blive børsnoteret er den ultimative succesindikator"

376619_16_9_large_87.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
08. feb 2019 KL.12:38

Opdateret kl. 12:35. Hvad end du kontakter et firma med et opkald, skriver en mail eller sender en besked via et socialt medie, så skal det være muligt for virksomheden at sammenholde og sammenkæde informationerne, så kunden kan få den bedst mulige kundeservice.

Customer Friendship hedder fænomenet, som Dixa har skabt sit leverbrød på.

Den danske virksomhed Dixa har netop landet 91,3 mio. kr., som skal være med til at bringe den danske techstartup ud til hele verden med sin kundeserviceplatform, som en bred kreds af investorer med bl.a. Preben Damgaard ser stort potentiale i. 

De nye millioner skal hjælpe til at fortsætte selskabets ekspansion og en øget udbredelse af produktet.
Inden funding-runden var forhåbningen fra Dixas side, at man kunne finde et sted mellem 60 og 80 millioner, som skulle være med til at muliggøre en udvidelse til USA og på de større europæiske markeder.
Et mål, der må siges at blive opfyldt, og som glæder adm. direktør i Dixa, Mads Fosselius.
”Det er naturligvis med stolthed, at vi nu kan fortsætte arbejdet med at udvikle vores produkt yderligere og udbrede det til flere markeder”, siger han.

Globale ambitioner

Investorgruppen, der tæller Seed Capital, Project A Ventures, Preben Damgaard og Lars Thinggaard har da også høje forventninger til virksomheden.

”Der var naturligvis flere forskellige årsager til, hvorfor vi har valgt at investere i Dixa. Men efter de indledende møder med holdet bag var vi ikke i tvivl om, at vi ville være en del af projektet,” siger Uwe Horstmann, der er partner hos det tyske Project A Ventures, som uddyber:

”De her drenge ville ikke bare holde sig til det danske eller europæiske marked. I Tyskland kan man ofte finde dygtige folk, som mener, at det tyske marked er nok i sig selv. I Dixa har man derimod globale ambitioner”.

Også SEED Capital har ad flere omgange skudt penge i projektet, hvor General Partner Niels Vejrup Carlsen kun har rosende ord til overs for den innovative startup, der håber at kunne disrupte kundeservicemarkedet.

”Det er nogle virkelig stærke mennesker, som kender den branche indefra, som de prøver at disrupte. Og så synes vi, at den innovative tilgang til markedet, de har, er enormt værdifuld,” fortæller den erfarne partner, som blandt andet har været med til at sætte skub i selskaber som GoMore, LunarWay og Endomondo.

Børsnotering i 2025 eller før

De sidste tolv måneder har virksomheden løftet sin månedlige omsætning med 550 pct., og spådommen for 2019 er at vokse den månedlige omsætning med yderligere 400 pct.

Ifølge adm. direktør Mads Fosselius er Dixa inde på et marked, hvor der er plads til flere spillere, og derfor er det vigtigt for virksomheden at fortsætte væksten.

Derfor skal millionerne investeres aktivt i virksomheden, så væksteventyret kan fortsætte.
”Vi er i et kæmpe marked, som er estimeret til 50 mia. dollar hvert eneste år, og hvis man skal tage kampen mod de større spillere, som i dag sidder på det traditionelle marked, så er der brug for, at vi bruger al vores energi på produktudviklingen og på at øge vores forretning,” fortæller direktøren og lægger ikke skjul på, at der også er mulighed for at gøre virksomheden langt mere profitabel på ganske kort tid.

”Vi kunne skabe en profitabel forretning inden udgangen af 2020. Men vi vil hellere bruge pengene på at investere i Dixa, så vi kan vækste endnu mere”, fortæller Mads Fosselius, der drømmer om en børsnotering i 2025 eller før:

”At blive børsnoteret er den ultimative succesindikator, og det vil betyde, at vi er nået ud på verdensmarkedet og dermed USA. Det vil være en fantastisk milepæl, da vi så pludselig har en virksomhed, som kan fortsætte sin vækstrejse, og som kan profitere på den øgede omtale.”

Målene for 2019 er da også klare.

Omsætningen skal mangedobles, der skal ansættes endnu flere medarbejdere til kontorer i London, Berlin, København samt senere i New York, og så skal kundeporteføljen udvides, så over 1000 virksomheder har valgt Dixa, som deres foretrukne kundeserviceplatform.