Dansk Industri laver Mærsk-finten: Digitaliserer eksport for milliarder

358517_16_9_large_493.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
16. feb 2018 KL. 9:04
Danske eksportchefer kan nu vinke farvel til kopimaskiner, scannere, papircertifikater, ventetid og koncentrere sig om at optimere salg og markedsføring til nye eksportmarkeder.

Den danske eksport bliver nu digitaliseret med Dansk Industri i front, og det vil gøre det langt lettere og billigere for danske virksomheder at nå ud til fjerne og nye markeder.

På samme måde som Mærsk og IBM gennem blockchain-teknologi vil revolutionere logistikmarkedet, kan digitaliseringen af dansk eksport blive en gamechanger, mener parterne.

”Jeg mener, at dette skridt direkte kan øge eksporten til udlandet"

Efter halvandets års forberedelse har Clearview Trade nu gennem sin cloud-baserede platform Eksportportalen fået digitaliseret eksportområdet og alle fire danske erhvervsorganisationer, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Landbrug & Fødevarer og SMVDanmark har købt løsningen.

Vil øge eksporten

Hos Dansk Industri mener man, at der er et par milliarder kroner at hente på digitalisering på den korte bane:

”Min vurdering er, at værdien af den eksport, som vi påtegner dokumenter til, er af en størrelsesorden på ca. 2 mia kr. i dag,” lyder det fra markedschef Jens Holst Nielsen, der i to årtier har set danske eksportvirksomheder, der handler med lande uden for EU, gennemgå en nærmest kafkask papirmølle.

I EU er der nemlig reel frihandel. Varerne er kontrollerede, og der er ingen toldsatser. Men lige så snart man kommer ud over EUs grænser, er der importtold og langt større krav til dokumentationer og certifikater.

Eller der kan være embargoer på bestemte typer af varer, eller lande man ikke må eksportere specielle varer til, f.eks. som med Iran, der er under atomvåben-embargo. De forhindringer vil det nye digitale system minimere.

"Danmark ligger forholdsvist lunt i digitaliserings-svinget, det er nemlig stadig de færreste lande, der udsteder digitalt"

”Hvor vi før har haft et stort og noget langsommeligt analogt system, har vi nu så at sige fået vores eget internet - og så er det rigtig stort dette her for dansk eksport. Nu kan vi udstede eksportdokumenter til vores medlemmer på sekunder. Det er langt sikrere, og alt ordnes på sekunder og er attesteret digitalt. I år vil vi komme til at udstede 25.000 oprindelsescertifikater digitalt og kan levere dem i løbet af sekunder,” fortæller Markedschef Jens Holst-Nielsen, der anser skiftet for historisk – og skelsættende. 


”Før har alt skulle printes ud og stemples fysisk og så sendes med post eller indscannes. Usikkerhed, forsinkelse og snyd bliver elimineret med dette her. Det bliver meget nemmere at være dansk eksportør,” siger markedschefen, der mener at digitaliseringen direkte kan føre til mere eksport og en klar fordel over for de lande, vi konkurrerer med.

Dansk virksomhed i front

Den danske virksomhed Clearview skal stå for digitaliseringen, og topchef Morten Jensen Øllgaard ser sig selv som del af en global digitaliseringsbølge, der har til hensigt at ændre verden til det bedre.

”Vi er jo en del af samme internationale strømning, som vi ser forene Mærsk og IBM og deres blockchain-baserede logistik-partnerskab. Det er nemlig dyrt og besværligt at eksportere, og alt er hidtil blevet ordnet manuelt. Dvs. stempler, udprintning, scanning, attestering osv. Nu digitaliserer vi hele dette dokument-flow,” lyder det fra Clearview-topchefen, som for godt halvandet år siden spurgte en række danske virksomheder om deres oplevelse med bureaukratiet, der traditionelt har fulgt med det at eksportere henover mange landegrænser.

”De blev helt blanke i øjnene, når vi spurgte ind til dette her problem med eksport-bureaukrati. International handel er meget fragmenteret og en tung og langsommelig affære, konstaterer Clearview-bossen, der også ser et mål i sig selv at frigøre ressourcer hos virksomhederne.”

Hvis en nordjysk radarfabrikant vil ud på verdensmarkedet, kan vi strømline al dokumentflow og certifikater, undgå overkapacitet og gennem digitalisering gøre en organisation langt mere smidig og effektiv,” fortæller Morten Jensen Øllgaard.


Ekspanderer i udlandet

Han og Clearview formidler nu 125.000 eksporttransaktioner til mere end 600 danske eksportvirksomheder årligt og vil i løbet af i år ekspandere internationalt.

”Danmark ligger forholdsvist lunt i digitaliserings-svinget, det er nemlig stadig de færreste lande, der udsteder digitalt. Og alle parametre tæller i den globale konkurrence – også hvor meget bureaukrati, der er forbundet med at handle med en dansk virksomhed i forhold til en tysk eller svensk, der sælger samme produkt,” pointerer markedschefen, der mener at dette skridt direkte vil øge eksporten. Men hvor meget vil han ikke spå om.

”Jeg mener, at dette skridt direkte kan øge eksporten til udlandet. Og det kører 100 pct. nu, så både store og små virksomheder som eksporterer globalt, kan digitalisere og gøre sig mere attraktive over for de globale kunder.”

Ifølge Morten Øllgaard eksporteres tre fjerdedele af den danske fødevareeksport ud af Aarhus havn svarende til fødevarer for ca. 117 mia. kr. om året eller 2,25 mia. kr om uge. Digitaliseringen vil ifølge ham alene i Aarhus betyde en optimering af lagre, bedre leveringssikkerhed og proces- og logistikoptimering som vil give besparelser for ca. 1 - 1.2 mia. kr. om året.