Dansk energi-succes blev solgt for over 100 mio: "Vi er ligesom dem, der har vundet 10 mio i Lotto og går ned og fejrer det med at købe nyt sengetøj"

368936_16_9_large_684.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
22. okt 2018 KL.10:50

"Energiselskab? Hvad er det for noget energi, du sælger – god karma?"

Christopher Olesen joker om, hvordan hans omgivelser reagerer, når han fortæller, at han i dag sidder i spidsen for det danske energiselskab Blue Energy sammen med Allan Flindt og Mads Andreas Olesen.

De tre iværksættere løfter nu sløret for salget af Blue Energy til investeringsselskabet New Nordic Advisors, der blev gennemført sidste år og som gør, at de i dag kan kalde sig mangemillionærer.

Energiselskabet solgte de for lige over 100 mio. kr. kun fire år efter, at virksomheden blev etableret.

I dag bor energiselskabet på Købmagergade med det mondæne varehus Illum som nabo, og i den fire etager høje bygning summer det af liv, i modsætning til de lidt mere ydmyge forhold i et lokale på Vandtårnsvej i Søborg, hvor væksteventyret startede i 2013.

Blue Energy er et energiselskab, der, ifølge mændene bag, bl.a. differentierer sig ved at have en omstillingsparat it-platform og fokus på at være i øjenhøjde med kunderne.

Salget af virksomheden og de medfølgende millioner på kontoen har ikke resulteret i lange rejser til Bora Bora og Lamborghini'er i garagen. De tre iværksættere henholdsvis går og cykler til jobbet.

"Vi er ligesom dem, der har vundet 10 miliioner i Lotto og går ned og fejrer det med at købe nyt sengetøj," siger Allan Flindt, der er adm. direktør.

Han ejede 51 pct. af selskabet, mens Mads Andreas Olesen og Christopher Olesen hver ejede 24,5 pct.

Vennerne er stadig på SU

De tre iværksættere er efter salget fortsat i deres respektive stillinger i virksomheden, og aftalen er, at de skal være med til at sørge for den fortsatte vækst.

"Vi har en vis stolthed i at passe butikken og få den til at vækste, det gav vi hånd på at fortsætte med i handlen. Vi passer vores arbejde og kan ikke kigge væk ret lang tid ad gangen, for vi er stadig maskinrummet," siger Allan Flindt.

Selvom salget ikke har resulteret i verdensomsejlinger og en fuldstændigt ændret livsstil, så satte den nye titel som millionær alligevel livet lidt i perspektiv for særligt en af de tre.

"Jeg er 26 år gammel, og mine bedste venner studerer stadig og er på SU, så det var en speciel situation at se pengene rulle ind på kontoen," siger Mads Andreas Olesen og tilføjer, at noget alligevel overraskede ham efterfølgende:

"Jeg har altid set op til Morten Strunge (serieiværksætter, red.) og forestillet mig, at alt ville være forandret efter sådan et millionsalg – så jeg blev stærkt overrasket over, at det var den samme Mads, der stod op og gik på arbejde dagen efter," siger han.

Skarp it-platform

Helt fra starten var det primære fokus at udvikle effektive it-processer for at basere forretningen på en skarp it-platform fremfor et hav af ansatte.

Et faktum, de tre iværksættere nyder godt af i dag.

"Vi er ikke blevet købt, fordi vi har mange kunder – den vigtige del af vores virksomhed er vores it-platform," siger Mads Andreas Olesen.

Han står for salg og it-automatisering, Christopher Olesen står for drift og fakturering, mens Allan Flindt er adm. direktør og økonomiansvarlig.

Med det danske investeringsselskab New Nordics, der har købt energiselskabet, lyder fremtidsplanen nu at rulle den grønne energi ud til flere lande. Helt konkret er ambitionen at komme til England, Tyskland og Sverige indenfor de næste fem år.

Blue Energy kan bryste sig af en vækst på 20 pct. om året, og planen er, at den skal fortsætte i Danmark, hvor planen er at nå op på 100.000 kunder indenfor et par år.

Derudover vil Blue Energy også satse på forsikringer, som er et forholdsvis nyt område for selskabet, der i skrivende stund har solgt et par tusinde policer.

I seneste regnskabsår leverede Blue Energy et overskud før skat på 6,8 mio. kr.

Nørdede ting gjort spiselige

Hemmeligheden bag Blue Energys succes er ifølge iværksætterne, at de har gjort nørdede ingeniørprodukter spiselige for almindelige mennesker, så "man har lyst til at forstå en elregning."

"Det har vist sig, at vi er gode til at tage noget komplekst og formidle det simpelt," siger Christopher Olesen.

Det har de blandt andet gjort ved at introducere begrebet flat rate – bæredygtig el til en fast lav abonnementsbaseret pris uanset forbrug.

"Vi er startet fra nul og har kunnet bygge vores it-platform, som vi selv har syntes, til forskel fra de gamle mandskabstunge selskaber, der ofte må vælge at bygge en lappeløsning, fordi et nyt it-system er alt for dyrt. Det betyder samtidigt, at de er nødt til at hyre ekstra folk til at servicere lappeløsningen. Vi trykker på en knap, så sker det," siger Mads Andreas Olesen.

Ambitionen er at blive udbyder af alt det, hjemmet har brug for af el, forsikringer og på sigt gerne overordnet IoT i hjemmet – kort fortalt alt, hvad der kan være af intelligente løsninger til hjemmet.

Hav styr på økonomien

De tre iværksættere er enige om, at skal man drive det vidt i en sektor domineret af mastodonter, så kræver det kapital af en vis størrelsesorden.

"Det vigtigste er at have styr på økonomien enten med en god bank eller gode investorer. Det er en dårlig idé at belåne hus og hjem og sove dårligt om natten over det," siger Allan Flindt, der dog medgiver, at det som iværksætter altid er en del af gamet at have hånden på kogepladen i et vist omfang.

Drivkraften er de også enige om skal være på plads, og de har alle tre altid har haft en ambition om at kunne gøre tingene lidt bedre end andre. Også selvom energibranchen måske ikke lå først for.

"At blive ejer af et energiselskab – det havde jeg ikke forestillet mig, hvis du havde spurgt mig i tidernes morgen – det lyder altså lidt kedeligt," griner Christopher Olesen.