Dansk duo rustet til international vækst: ”Færdigblandede cocktails har fået sin renæssance”

384128_16_9_large_565.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
05. jul 2019 KL.10:12
At mikse en god cocktail er noget nær en videnskab. Det kræver de helt rigtige afmålte mængder og fuld koncentration fra en fagperson i de par minutter det tager. Og færdigblandede cocktails? Useriøst, provinsielt og 80’er-agtigt. Sådan plejede det i hvert fald at være.

For hos Nohrlund i Hvidovre sidder Søren Aamand og Anders Houmand på deres nyligt udbyggede fabrik og er klar til at tage næste skridt i deres rejse mod at blive et globalt cocktailbrand. De er mere faste end nogensinde i troen på, at færdigblandede cocktails er ved at få et globalt comeback, og at de kan blive den førende spiller.

“Mange af dem der sagde nej til os for fem år siden, de begynder at sige ja nu,” siger Søren Aamand, som sammen med Anders Houmann stiftede Nohrlund i 2014.

Nohrlund laver færdigblandede cocktails baseret på især rom, gin og vodka og med smagsvarianter som jordbær, rabarber, hyben, havtorn og ingefær. Alt sammen økologisk.

“Færdigblandede cocktails har fået sin renæssance, og inden for de seneste år har både vi og andre sagt hey, lad os lige prøve at gøre kvaliteten og oplevelsen bedre,” fortæller den tidligere professionelle bartender, der har haft ekstremt travlt det seneste år.

Med en udbygning på 1000 kvadratmeter af fabrikken i Hvidovre, er produktionskapaciteten seksdoblet. Nohrlund offentliggør ikke omsætningstal, men oplyser at den voksede med 64 pct. i 2018. Siden 2015 har den gennemsnitlige omsætningsvækst været på 58 pct.

Nyt sats på Roskilde
Hvis den gode vækst-stime skal fortsætte, er det vigtigt, at festivalsæsonen går godt.

“Roskilde Festival er et spændende projekt for os. Vi arbejder tæt sammen med Roskilde for at imødekomme den efterspørgsel der er fra deres publikum i form af anderledes og mere lokalt producerede produkter,” siger Søren Aamand.

Samtidig har man i år udviklet en særlig serie af fem økologiske sodavand specielt til festivalen, bl.a. en ginger beer, en mynte/lime og en appelsinvand.

“Vi har prøvet at spørge os selv hvordan en appelsinsodavand også kan smage, hvis man kigger væk fra de traditionelle brands. Og så bygge det op fra bunden igen. Og det har vi gjort med hele serien. Derefter spørger vi os selv hvordan man finder de helt rigtige råvarer og hvordan sammensætter man opskriften til den her. Specielt appelsinen har været et omstændigt projekt. Vi snakker helt fra bunden af med masser af solmodne appelsiner, både helt alm. appelsiner, blodappelsiner, frisk citron og lidt sukker,” siger Anders Nohrlund, der erkender, at projektet har givet overarbejde op til festivalen.

“Det tager lang tid at stå og skrælle og rive alle ingefærene fra bunden af.”

Duoen tør ikke spå om hvor meget, de kommer til at sælge for i alt på Roskilde, da den slags er “100 pct. vejrafhængigt”.

Internationale planer
Den underliggende strategi rækker dog langt ud over dyrskuepladsen. Duoen har store ambitioner både herhjemme og internationalt. Ambitioner, der bl.a. har taget fart efter at man i august sidste år annoncerede et partnerskab med Royal Unibrew, Danmarks næststørste bryggeri.

“Som lille virksomhed med fuld fokus på nørderi og cocktails og den oplevelse, der følger med. Og det druknede ret meget i salg og distribution. Og vi var godt klar over, at hvis vi skulle skalere op, var det vigtigt med en dygtig samarbejdspartner,” siger Søren Aamand.

“Vi havde én salgsmedarbejder inden, men de har en hel hær af kompetente sælgere. Det har været fedt at få en muskel ind, der kan servicere den store efterspørgsel.”

Da Børsen talte med cocktailduoen for præcis et år siden var der store planer om snarlig eksport til både Tyskland og England. De planer er dog ifølge stifterne midlertidigt “lagt på is”.

“Med den salgsstyrke der ligger hos Royal Unibrew, skal vi have fundamentet på plads. Vi har ikke i sinde at gå på kompromis med smag og kvalitet. Hvis vi skal imødekomme den stigende efterspørgsel der vil komme via samarbejdet, så skulle vi lige have styr på maskineriet.”

Også på den økonomiske front har planerne ændret sig med Royal Unibrew-samarbejdet. Udbygningen af produktionen har kostet dyrt og trods den store omsætningsvækst, er bundlinjen nogenlunde som sidste år - et underskud på ca. 3 mio. kr.

Det er dog ifølge stifterne helt efter planen, og der er ikke planer om at skrue al for meget ned på omkostningerne.

“Vi ville ikke ud og udvande produktet,” siger Søren Aamand.