Damco-topchef: Vi halter efter konkurrenterne

325421_16_9_large_39.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
01. jun 2016 KL. 7:47
Der er sorte tal på bundlinjen igen, men der skal tjenes flere penge, før resultaterne i Damco tilfredsstiller ledelsen både på hovedkontoret i Haag og hos moderselskabet A.P. Møller-Mærsk på Esplanaden.

Damco har længe befundet sig i skammekrogen blandt Mærsk-selskaberne: Logistikselskabet har hverken præsteret i øverste fjerdedel i sin branche eller leveret et afkast i nærheden af de 10 pct., der kræves.

2015 viste fremgang med det første overskud i tre år og et afkast på 7,1 pct., men der er stadig arbejde forude for at blive lige så velkørende som rivalerne.

"Vi har fokus på lønsom vækst. Det er det, det handler om. Også fordi vi har et stykke vej igen for at blive lige så profitable på enhedsbasis som vores konkurrenter. Det har vi en plan for," siger Hanne B. Sørensen, direktør for Damco, til Ritzau Finans.

Nej tak til svage rater

Omsætningen i Damco er faldet hvert år siden 2012, men det har ikke altid været dårligt nyt. I seneste kvartal faldt omsætningen på søfragt eksempelvis med 3 pct. Men det var en del af en plan om at takke nej til de mindst attraktive handler.

"Det gør vi, og det gør alle konkurrenterne også: Skærer lavmarginforretning væk eller optimerer det. For kapaciteten køber vi jo hos rederierne og kan fuldstændig justere op og ned, hvis vi ellers styrer vores forretning ordentligt," forklarer Hanne B. Sørensen.

Væksten er på vej

Selskabet øger sin aktivitet inden for ”supply chain management” (SCM), som går ud på at levere skræddersyede løsninger til kunder, og ofte indebærer mere givtige kontrakter. Væksten i den mere simple speditørvirksomhed viser til gengæld svingende form.

"Vi skal vækste, hvis vi skal have en større bundlinje, og det er absolut den vej, vi er på vej ind i. Vi har vækstet ret godt de sidste år i SCM. Vi er tilbage til vækst på luftfragt og forventer også snart at være det på søfragtvolumener."

"Samtidig har vi forbedret vores koststrukturer og effektivitet, derfor skulle vi også få mere bundlinje. Selvfølgelig er det vores ambition at vækste big time – det er det sjoveste," siger Hanne B. Sørensen.

Går efter hele pakken

En af nøglerne er at arbejde tættere med SCM-kunderne og tilbyde dem flere ydelser på én gang.

"Hvis vi går efter de mere komplicerede supply chains, hvor vi virkelig går dybt ind i alle led, så regner vi med noget større vækst der i fremtiden. Det kommer ud af, at der stadig er mange virksomheder, der har forbedringspotentiale i deres supply chains."

"Vi er jo alle under pres i disse dage, så vi kigger alle i hvilke hjørner, vi kan lave forbedringer. Det er der også rigtig mange virksomheder, der gør, og de kommer til os og vores konkurrenter for at se, hvordan vi kan hjælpe dem," forklarer Hanne B. Sørensen.

Damco omsatte for 2740 mio. dollar i 2015 og tjente 19 mio. dollar på bundlinjen. Selskabet oplyser ikke, hvordan salget eller indtjeningen fordeler sig geografisk eller segmentmæssigt, og Hanne B. Sørensen vil ikke sætte tal på de fremtidige målsætninger.

/ritzau/FINANS