Dades opgiver planer om at sælge storcentre

390101_16_9_large_635.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
25. okt 2019 KL.16:20
Ejendomsselskabet Dades har skrinlagt ambitioner om at afhænde en del af sin butikscenter-portefølje til en partner. Det oplyser Dades’ topchef og medejer, Boris Nørgaard Kjeldsen.

Dades indledte for to år siden en jagt på en partner, der ifølge InsideBusiness kunne overtage halvdelen af Dades investeringer i storcentre, svarende til ejendomsværdier på 4 mia. kr. Men det er ikke lykkedes at finde en partner, og planerne om at sælge er nu skrinlagt.

“For par år siden afsøgte vi markedet for evt. at finde oplagte partnere på butikscenter-området til fortsat udvikling og drift af vores centerportefølje. Imidlertid måtte vi konstatere, at der ikke var nogle oplagte muligheder, som vi vurderede, var et bedre alternativ til at fortsætte som hidtil. Det har gjort, at vi har indstillet den proces,” siger Boris Nørgaard Kjeldsen.

Svært at vurdere udviklingen

Han vurderer, at det har været for svært for potentielle partnere at vurdere den fremtidige udvikling på storcenterområdet.

“Det har gjort, at der har ikke vist sig at være nogle oplagte samarbejdspartnere, som vi vurderede, var mere attraktive end det, vi har i dag,” siger Boris Nørgaard Kjeldsen.

I 2017 købte pensionskassen ATP halvdelen af Danicas storcentre. Det kunne være et signal om, at Dades ikke har været spændende nok at danse med, men den udlægning mener Boris Nørgaard ikke holder.

“Nej, det tror jeg ikke. Den deal, som ATP og Danica lavede, kender jeg jo ikke nærmere, men set udefra er det to partnere, som i den grad ligner hinanden. De er begge institutionelle og de havde begge en centerportefølje i forvejen. Det, vi ledte efter, var en kapitalpartner, og det har vi så ikke vurderet, at vi kunne finde på attraktive vis,” siger han.

Behov for nye investeringer

ATP erkender, at der skal investeres i nye oplevelser til kunderne i storcentrene, og at ikke alle centre er attraktive.

“Her betyder især beliggenhed meget, og de shoppingcentre, vi har investeret i, ligger alle sammen på attraktive adresser,” siger Martin Vang Hansen, adm. direktør i ATP Ejendomme.

På spørgsmålet om, hvorvidt tankerne om at sælge endegyldigt er lagt døde, holder Boris Nørgaard Kjeldsen en lang pause.

“Vi har ingen planer om salg af vores storcentre nu. Jeg vil sige det på den måde, at vi har store ambitioner om den fortsatte drift og udvikling,” siger han.

“Når man arbejder med den strategi, kan man ikke samtidig arbejde med en salgsstrategi. Så det har vi ikke på dagsordenen. Men når det er sagt, er det også vigtigt for mig at sige, at det er jo ikke anderledes med butikscentre end det er med alle andre ejendomsaktiver, at kommer der den helt rigtige køber forbi, på det rigtige tidspunkt og med en meget fristende pris, ja, så må jeg bare sige, at så er alt jo til salg,” siger Boris Nørgaard Kjeldsen.