Container-kamp kræver sit næste offer

346171_16_9_large_248.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
01. jun 2017 KL.17:45
Det hårdt pressede marked for container-sejlads har torsdag krævet sit næste offer.

Det mere end 180 år gamle tyske charterrederi Rickmers, med blandt andet Maersk Line på kundelisten, er sendt i konkurs.

Arbejdet med restrukturing af den presses shippingkoncern grundstøtte, uventet for rederiet selv onsdag aften, fordi den lokale bankforbindelse HSH Nordbank afviste betingelserne i redningsplanen.

”HSH Nordbanks bestyrelse har overraskende nægtet at godkende planen for en finansiel restrukturering af Rickmers-gruppen,” lyder det i en kort meddelelse fra rederiets ledelse.

Fem generationer til søs

Rickmers er blandt Hamborgs klassiske rederi-dynastier, der nåede at få fem generationer til søs, før pengene slap op. Til sidst kontrollerede rederiet 114 skibe, med containerskibe som langt den største del af flådelisten.

Skibene blev lejet ud til andre containerrederier, hvoraf Maersk Line i 2014 valgte at indgå charteraftaler om et par af skibene.

Krisen i containerindustrien, der udløste et underskud på 341 mio. euro i Rickmers alene i 2016, har netop gjort charterrederier blandt de mest sårbare. I et shippingklima med overkapacitet og pres på fragtpriserne sender deres kunder så vidt muligt de chartrede skibe retur – eller kræver rabat, hvilket kan koste dyrt.

Presset på branchen blev også understreget hos Maersk Line, der i første kvartal 2017 led et tab på 66 mio. dollar, hvor der ventet et overskud.

Bankforbindelse er selv presset

Hvad der næppe har gjort Rickmers situatione nemmere, at bankforbindelsen HSH Nordbank selv er ganske presset. Banken med delstaterne Hamborg og Slesvig-Holsten som hovedaktionærer kæmper stadig med efterdønninger fra finanskrisen, hvor især et sats på shippinglån har kostet betydelige milliardtab. Banken er ved at blive solgt, så derfor ryddes der op i låneporteføljen, hvor der ikke er lang snor til de mest pressede kunder.

Rickmers krak er endnu et anslag til tysk søfart, hvis størrelse i Europa kun overgås af Grækenland.

Således er 21 pct. af den globale containerflåde på tyske hænder. I forvejen er den tyske selvforståelse som søfartsnation blandt andet udfordret af A.P. Møller-Mærsk, der overtager landets største containerrederi, Hamburg Süd, for omkring 27 mia. kr.

Sælgeren var den tyske Oetker-familie, der også måtte sande, at penge og fokus ikke rakte til at fortsætte i containerindustrien.

"Det er en stor beslutning for ejeren og familien. Der har været mange følelser involveret, fordi der også er tale om hjerteblod efter 80 års ejerskab. Men det er en fornuftig beslutning, fordi Hamburg Süd er for lille en aktør på verdenshavene. Nu kommer rederiet på nye hænder hos specialister, der har størrelsen til at gøre det bedre end os," forklarede Oetker-koncernens talsmand, Jürg Schillinger op den beslutning til Børsen i april, da prisen blev kendt.