Coloplasts salgsrumlen for urologi skal afsluttes i år

386001_16_9_large_987.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
14. aug 2019 KL.14:46
Coloplast, der producerer og sælger hjælpemidler til folk med stomi, inkontinens eller sår, der er vanskelige at hele, har i tredje kvartal af regnskabsåret 2018/19 nået nogenlunde i mål i forhold til aktiemarkedets forventninger, ligesom selskabet fastholder prognosen for helåret. 

Målt i danske kroner steg omsætningen i Coloplast 9 pct. til 4.599 mio. kr. i tredje kvartal, hvilket hovedsageligt begrundes med en positiv udvikling i kursen af amerikanske dollar over for danske kroner. Den organiske vækst var på 8 pct. 

“Vi leverer et stærkt resultat i Europa på tværs af alle forretningsområder, tocifret vækst i USA og forbedret momentum i vores Øvrige markeder, som følge af en flot udvikling i Kina. Til sidst vil jeg gerne fremhæve vores organiske vækst i sårplejeforretningen på 8 pct. i årets første ni måneder og tocifrede vækst i urologiforretningen i årets første ni måneder,” siger Coloplasts adm. direktør Kristian Villumsen i en forberedt kommentar.

“Vi leverer solid vækst på tværs af alle forretningsområder, drevet af produktlanceringer og kommercielle investeringer, og vi fortsætter med at investere i kommercielle tiltag, der skal drive den fremtidige vækst,” siger han videre. 

I de enkelte forretningsområder var den organiske vækst i tredje kvartal henholdsvis 8 pct. i Stomi, 7 pct. i Kontinens, 10 pct. i urologi og 7 pct. i Hud- og Sårpleje. 

Salgsrumlen om urologi fortsætter året ud

Samtidig oplyser selskabet, at den strategiske gennemgang af urologi-divisionen vil fortsætte året ud. Selskabet oplyste tidligere i år, at en strategiske proces var indledt, efter at nyhedsbureauet Bloomberg skrev, at Coloplast overvejede at sælge urologiforretningen. Herudover har selskabet ikke flere detaljer i regnskabet om hvad gennemgangen har bragt af resultater, indtil videre. 

Den tyske bank Berenberg skrev tidligere på sommeren, at der kunne være logik i at sælge forretningsområdet fra, da Coloplast ikke er en stor spiller på markedet, og selskabet har som ambition at være blandt markedslederne i de områder, den beskæftiger sig med.

Desuden har divisionen været et dyrt bekendtskab efter forligene af massesøgsmålet i USA, der har kostet Coloplast over 5 mia. kr.

Et salg af urologi-divisionen kan frigøre kapital, som selskabet kan bruge til enten opkøb inden for sårpleje eller inden for den kroniske division med stomi og kontinens, hvor der allerede er foretaget nogle opkøb i distributionskanalen.

"Uden mere information er det svært at se hvordan et salg for i omegnen af 1 mia. dollar (6,6 mia. kr.) af Urologi vil give mere værdi til aktionærerne. Som Coloplast-aktien handles nu, så vil vi argumentere for, at den indregnede markedsværdi af Urologi allerede er over den spekulerede pris for aktivet," skrev Berenberg tidligere på sommeren.

Prisreform i Frankrig

Selskabet oplyste tidligere i år, at det rammes af en fransk prisreform, men Coloplast fastholdt forventningerne for indeværende regnskabsår. Påvirkningen ventes at medføre en gennemsnitlig nedsættelse af Coloplasts priser i Frankrig på  omtrent 9 pct. pr. 1. juli 2019 for stomi- og kontinensprodukter og på ca. 2 pct.  pr. 1. juni 2019 for sårplejeprodukter.

Coloplasts prognose for hele året lyder fortsat på en organisk vækst i omegnen af 8 pct. i faste valutakurser, og omregnet til danske kroner nærmer den sig 9 pct. Overskudsgraden af driften ventes at lande på 30-31 pct. i faste valutakurser og 31 pct. i danske kroner. 

Aktie: Coloplast B