Coloplast-boss: Urologi-gennemgang kan også føre til opkøb

386019_16_9_large_39.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
14. aug 2019 KL.15:40
Coloplasts strategiske overvejelser for medikoteknologikoncernens mindste division inden for urologi skal enten afsløre en vej frem til at blive leder i markedet, eller en niche af markedet, og kan derfor lige så vel føre til opkøb som et salg af divisionen, siger topchef Kristian Villumsen. 

"Den måde jeg ser på forretning, er at hvis du er i et forretningsområde, så spiller du selvfølgelig for at vinde. Du vil lede kategorien. Det er der vi har fået drevet vores kroniske forretning hen, og når man bliver kategorileder, så kan man nogle ting med forretningerne, som er enormt attraktive," siger Kristian Villumsen. 

De mindre divisioner inden for hud- og sårpleje samt urologi viser vækst betydeligt over markedsvæksten, men der er fortsat et godt stykke op til markedslederskab.

"Hvis ikke man er kategorileder, og det er vi ikke i vores sårplejeforretning og i vores urologiforretning, så er opgaven at angribe kategorilederen, eller få defineret sig en niche, hvor du kan gøre det," siger Kristian Villumsen og opkøb kan ikke udelukkes.

"For sårplejeforretningen har vi længe talt om, at skala betyder noget, og M&A er en del af den løsning. Når du kigger ned i urologi som område, så er det et område, der er karakteriseret ved et meget mere frodigt innovationsmiljø, og derfor også mange flere muligheder. M&A eller opkøb, er også en del af løsningen," siger Coloplastchefen og tilføjer: 

"Det er ikke specielt attraktivt at være nummer fire eller fem. Det er det ikke. Du skal længere op i det hieraki, og det handler opgaven også om, for de ledere, der sidder i de forretninger," siger Kristian Villumsen.  

Rygtet salgspris på 1 mia dollar

Over sommeren skrev det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg, at Coloplast har hyret en finansiel rådgiver, og selskabet overvejer at sælge urologi-divisionen til en pris i omegnen af 1 mia. dollar. 

"Uden mere information er det svært at se hvordan et salg for i omegnen af 1 mia. dollar (6,6 mia. kr.) af Urologi vil give mere værdi til aktionærerne. Som Coloplast-aktien handles nu, så vil vi argumentere for, at den indregnede markedsværdi af Urologi allerede er over den spekulerede pris for aktivet," skrev den tyske bank Berenberg tidligere på sommeren.

Kristian Villumsen er stærkt tilfreds med væksten urologiforretningen lige nu. Den vokser med tocifrede rater, og giver et pænt afkast til koncernen.

"Urologiforretningen er i ekstrem god form, og vi er rigtigt godt tilfredse med hvor den ligger," siger Kristian Villumsen.

Flere sælgere i USA

Selskabet har hyret flere sælgere i USA, og selv om divisionen fik tilbagekaldt et produkt i USA over det seneste kvartal, så har andre produkter kunne opveje for salgstabet. Han vil ikke komme nærmere ind på hvilke resultater, selskabet har opnået af gennemgangen af divisionen indtil nu.

"Du kender historien på vores urologiforretning, som har været farvet af, at vi i en periode har været involveret i det her massesøgsmål, og vi har løbende sagt, at når vi når hen mod afslutningen af det, så vil vi kigge hvilken rolle urologiforretningen skal spille i vores portefølje, og hvordan man skaber mest værdi," siger Kristian Villumsen. 

Coloplast oplyser, at det har forligt 95 pct. af sagerne i massesøgsmålet om underlivsnet i USA, og indtil nu har selskabet brugt hele hensættelsen på 5,25 mia. kr., på nær 100 mio. kr. Spørgsmålet er om det er nok til at forlige de sidste sager. Coloplast forholder sig dog tavs om sagen i USA.