Coloplast-boss: “Det er min største frygt, at vi kommer til en verden hvor produkter ikke betyder noget”

386334_16_9_large_588.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
20. aug 2019 KL.16:10
Vækst er dagsordenen på Coloplasts møde med investorerne i London tirsdag, og væksten skal komme fra nye, bedre produkter, der kan nedbringe de samlede sundhedsomkostninger, men give bedre priser for Coloplast.

“Vores vækstdagsorden er, at innovation skal drive mere sammen med fortsatte investeringer på tværs af regionerne og på tværs af forretningsområderne,” siger Kristian Villumsen, adm. direktør i Coloplast.

Coloplast har et mål om at vokse 7-9 pct. årligt i indeværende strategiperiode, men er ikke helt oppe at ringe, fordi væksten i de nye markeder presses af en skidt udvikling i de nordafrikanske lande.

Hvad kræver at komme op på 9 pct. vækst?

“Det kræver at alle regioner trækker. I Europa 5-6 pct. vækst, markant tocifret vækst i Nordamerika, og 15-20 pct. vækst i EM,” siger Kristian Villumsen, der stadig mangler at EM op på det ønskede niveau.

Nye produkter skal drive mere vækst

Men drivkraften for væksten fremover bliver altså nye, dyrere og bedre produkter, for at undgå at Coloplasts store forretninger inden for stomi og kontinens ender med produkter, der bliver hyldevarer, der kan presses væsentligt ned i pris.

“Det er min største frygt, at vi kommer til en verden hvor produkter ikke betyder noget. Det må ikke ske. Det tror jeg heller ikke kommer til at ske, men det kræver også, at du skal bevise at produkter kan betyde noget,” siger Kristian Villumsen.

Blandt investorer og analytikere tager man ifølge topchefen det allerede for givet, at medikokoncernen kan give et billede af hvilke prispræmier, der er opnåelige og hvor hurtigt det kommer til at gå. Men der er vi slet ikke endnu.

“Det svære er at lave dem. Så vi har slået et meget stort brød op på innovation. Nu er det altså leveringstid,” siger Kristian Villumsen.

“Det er svært at lave teknologispringet og lave produktet, der rent faktisk performer. Der er vi nået ret langt. Så skal det klinisk bevises, og så skal du også overbevise en betaler om at de skal finansiere det,” siger Coloplast-chefen.

Hvornår er I der?

“I den kommende strategiperiode (offentliggøres i foråret 2020, red.) kommer du til at se de første lanceringer, og forhåbentlig ikke alt for længe efter 2020,” siger Kristian Villumsen, og tilføjer:

“Der er nogle ting, som vil gå ind i den næste strategiperiode, og innovation er uden tvivl en af dem, fordi vi har ikke leveret endnu. Der skal leveres,” erkender han.

Coloplasts kerneforretning tilbyder hjælpemidler til stomioperedede, hvilket udgør 40 pct. Af den samlede omsætning, mens hjælpemidler til afhjælpning af inkontinens udgør 35 pct. Af omsætningen.

USA-åbning på vej

Ud over nye produkter, så er bedre adgang til kunderne i USA en væsentlig parameter for Coloplasts evne til at skabe mere vækst.

Coloplast er modsat Europa, den lille i USA, og det har hidtil været en hindring for at selskabet kunne komme i betragtning hos hospitalernes store indkøbsorganisationer, de såkaldte GPO-kontrakter.

Mange patienter holder fast i det produkt, de fik udleveret på hospitalet efter en operation, så adgang til hospitalets sygeplejersker er afgørende for at få fat i kunderne tidligt.

Hvad vil det give af ekstra vækst, hvis I vinder en af de tre GPO- kontrakter som er i spil over det næste år?

“Det er lidt kompliceret, fordi den første effekt af at vinde en GPO, ironisk nok, er at hospitalerne vi allerede servicerer, får bedre priser. Det sætter sig negativt i væksten, men på mellemlang horisont, så skal det lede til en acceleration,” siger Kristian Villumsen

Adgang til sådan en kontrakt vil betyde, at Coloplast kan nå flere hospitaler, flere patienter og samlet få en større tilstedeværelse i USA.

“Kritisk vigtigt, så bliver det lettere at konvertere et hospital. Lige nu når vi konverterer et hospital, skal de strække sig ud over standardproceduren, for at arbejde sammen med os,” siger Kristian Villumsen.

Han fortæller, at det er lykkedes i udstrakt grad, og nålen har flyttet sig, så Coloplasts markedsandel er øget i USA over de seneste år, og nu er omkring 15 pct. Inden for stomi, men det er fortsat langt under den globale markedsandel på 40 pct.

Er I blevet store nok i USA til at komme i betragtning, for det har tidligere været en hindring?

“Det er vores catch-22, men vi tror på, at vi er blevet store nok,” siger Kristian Villumsen.

Hvad er mavefornemmelsen i forhold til de tre GPO-kontrakter, der skal fordeles over det næste år?

“Moderat optimist. Jeg har det lidt sådan, at jeg ikke vil begå hybris, så vi fejrer det først, når vi har kontrakten, men så åbner vi også en flaske champagne,” siger han.