Byggekæder opruster: Klar til krig om kunderne

350882_16_9_large_247.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
12. sep 2017 KL.16:10

En række af landets største byggekæder tager nu for alvor arbejdshandskerne på i jagten på de danske gør-det-selv-kunder.

Det gælder især hos den del af branchen, der henvender sig til de private kunder, hvor bl.a. Silvan planlægger 10 nye butikker, ligesom Jem og Fix har åbent fem nye det seneste år og planlægger yderligere fem til næste år.

Også hos Bauhaus er de gået i gang med at bygge et stort nyt varehus i Kolding, ligesom de tidligere på året åbnede et i Valby. Butikkerne skal bl.a. fører kæderne tættere på kunderne, lyder det.

"Vi kæmper alle for vores omsætninger. Enten for at bevare vores position eller for at udbygge den," siger Freddy Lauridsen, der er adm. direktør hos Silvan, som for nylig blev overtaget af den tyske investorgruppe Aurelius Group.

"Der er ingen tvivl om, at de nye ejere har købt os, fordi Silvan skal vokse endnu mere. Vi går efter, at vores markedsandele skal stige yderligere i forhold til i dag," siger direktøren.

Freddy Lauridsen oplyser, at kæden ønsker at åbne de 10 nye butikker inden for de nærmeste år, og at de primært skal placeres i større byer i Jylland og på Sjælland. På nuværende tidspunkt har kæden i alt 42 byggemarkeder fordelt over hele landet.

Ud over butiksåbninger vil Silvan også fokusere på et større varesortiment og et øget fokus på e-handel, når de i fremtiden skal adskille sig fra konkurrenterne. 

Rekordomsætninger og nye butikker

Også hos lavpriskæden Jem og Fix har de fokus på at vokse ved hjælp af butiksåbninger. Det gælder specielt i de mindre danske byer.

I løbet af det seneste år har kæden slået dørene op til fem nye butikker fordelt over det meste af landet, og kædens adm. direktør, Claus Petersen, forventer, at kæden vil åbne yderligere fem i 2018.

"Vi har et discountkoncept, der har en god gennemslagskraft, når prisen er rigtig. Enhver virksomhed vil gerne vokse og øge volumen, og vores mulighed har så været, at vi har nogle forholdsvis små butikker i forhold til vores konkurrenter, og de kan leve i et mindre markedsområde," siger han.

At åbne flere butikker er dog ikke noget nyt for Jem og Fix, der gennem en årrække har haft stort fokus på netop den del af forretningen.

"Gennem krisen har vi åbnet butikker i byer, hvor vi ellers har set, at mange andre har lukket deres forretninger. Ikke nødvendigvis i vores branche, men mere generelt. Det har været vores incitament. Vi synes, at vi kunne få en større del af markedet på den måde, og vi har løftet vores omsætning og har stor vækst," siger Claus Petersen.

Jem og Fix havde sidste år en rekordhøj omsætning på næsten 2,2 mia. kr., og et resultat efter skat på 121 mio. kr. Til sammenligning lå henholdsvis omsætning og resultat efter skat i 2012 på 1,6 mia. kr. og 49,9 mio. kr.

En tredje byggekæde Bauhaus meldte i sidste uge ud, at de vil investere et trecifret millionbeløb i et nyt byggevarehus i Kolding, ligesom adm. direktør i Bauhaus Danmark, Mads Jørgensen, tidligere har udtalt, at kæden vil ”bygge en god håndfuld byggevarehuse mere i Danmark” over de næste par år.

Bauhaus fremlagde for nylig et rekordresultat for 2016, hvor regnskabet også viste en omsætning på lige over to mia. kr., hvilket er det bedste resultatet nogensinde for kæden.

Brancheforening oplever tendens

Hos brancheforeningen Danske Byggecentre, der bl.a. har en række Silvan-butikker som medlemmer, har man også lagt mærke til udviklingen hos de danske byggemarkeder.

"En af de væsentligste årsager er, at der igen sker noget i markedet, og derfor har byggemarkederne fået mod på at investere igen. Der har været en periode, hvor byggemarkederne ikke har haft lyst til at investere så forfærdelig meget oven på 2007 og 2008, men før den periode var der også udvidelser i gang," siger Palle Thomsen, der er adm. direktør hos foreningen.

Ifølge tal fra brancheforeningen er medlemmernes samlede omsætning i første og andet kvartal steget de seneste to år, men direktøren påpeger, at butiksåbningerne afhænger af strategien. 

Eksempelvis har byggekæden Stark, der er ejet af den tidligere Silvan-ejer, Stark Group, tidligere på året valgt at lukke 10 butikker. Dengang lød forklaringen, at antallet af butikker var for stort for kæden.

"Det afhænger af, hvilken strategi man fokuserer på, da der også er kæder, som reducerer antallet af forretninger. Man er nød til at have den individuelle tilgang til markedet med, men når man ser på specielt byggemarkeder som Silvan og Bauhaus, så har der været en tendens til, at de gerne vil være tæt på kunden, og derfor udvider de," siger han.

Tror på vækst i de kommende år

Hos Silvan mener adm. direktør, Freddy Lauridsen, at det voksende boligmarked smitter positivt af på branchen for byggemarkeder.

"Der er glædeligt kommet mere gang i boligsalget, og det er rigtig, rigtig godt for vores branche, da folk bruger flere penge, når de enten køber eller flytter fra en bolig, fordi de så oftere renovere. Det gavner vores branche," siger Freddy Lauridsen, og han er positiv om fremtiden.

"Jeg tror på, at der i de kommende år vil være en stille og rolig vækst i det danske forbrug inden for vores branche. Folk har pengene, og boligmarkedet samt sommerhusmarkedet er ved at komme i gang, og det smitter af," siger han.

Hos Jem og Fix forventer de også, at butiksåbningerne vil give gode resultater i fremtiden.

"Vi regner med, at vi skal øge vores markedsandele, som vi også har gjort det de senere år. Vi indstiller os på, at konkurrencen i branchen bare vil blive forstærket over tid," siger Claus Petersen.