Bycykelselskab punkterer: Gobike går konkurs

341661_16_9_large_172.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
14. mar 2017 KL.11:17

null

Selskabet bag de københavnske bycykler, Gobike, går konkurs.

Ledelsen i Gobike har hen over weekenden og mandag forgæves forsøgt at overbevise By- og Pendlercykel Fonden, der er selskabets vigtigste partner, om opbakning til en redningsplan.

Derfor har rekonstruktør Henrik Selchau Poulsen, partner i advokatfirmaet Bruun & Hjejle, her til formiddag meddelt Sø-og Handelsrettens skifteret, at arbejdet med at finde en løsning er udsigtsløs og Gobike derfor må gå konkurs, erfarer Børsen.

Gobike, der bl.a. er ejet af stifter Torben Aagaard og Topdanmarks topchef Christian Sagild, står bag det københavnske bycykelsystem. Gobike driver bycyklerne via datterselskabet Bikeshare Danmark på vegne af By- og Pendlercykel Fonden, der er blevet finansieret af Københavns og Frederiksberg Kommune samt DSB.

Formand for Gobike, N. E. Nielsen, understreger, at opgaven med en redning var umulig, når Fonden ikke ville være med:

"Når der ikke foreligger en løsning, er det et naturligt udkomme, at det må gå konkurs," siger han.

Usikkerhed om bycykler

Det er uvist, hvad konkursen betyder for datterselskabet Bikeshare og dermed selve driften af bycykelsystemet.

Men Fondens formand, Nikolaj Bøgh, har flere gange afvist, at bycyklerne ville blive ramt.

Ifølge Børsens oplysninger er den mest oplagte løsning på bordet lige nu, at Gobikes største kreditor Saxo Bank Privatbank finder en løsning med Fonden, så de 1860 bycykler fortsat kan rulle rundt i Storkøbenhavn

Fonden tilbød da også allerede i begyndelsen af marts at overtage Bikeshare for 1 krone, og formanden for Fonden, Nikolaj Bøgh, har kaldt det en nødvendig løsning, at de køber Bikeshare fra konkursboet.

Var klar med redningsplanke

Gobike har i flere år haft store økonomiske udfordringer, og siden fødslen i 2012 er der investeret mere end 150 mio. kr. i selskabet.

Pengene er fortsat med at fosse ud af kassen ind i 2017, og derfor gik Gobike i en planlagt rekonstruktion fredag 3. marts.

Ledelsen med stifter Torben Aagaard og formand N. E. Nielsen i spidsen var overbevist om, at de havde fundet en redningsplanke, hvor nye investorer kom med friske millioner, heriblandt Topdanmarks topchef Christian Sagild, og hvor Saxo Bank Privatbank accepterede at sløjfe gæld for 74 mio. kr.

Købstilbud på 1 krone

Men siden gik det helt skævt.

By- og Pendlercykel Fonden ville ikke støtte redningsplanen, fordi de mente, at der ikke var nok penge i planen til en sikker drift den kommende tid.

Det fik formand N. E. Nielsen til at anklage Fonden for at forsøge at kuppe selskabet, fordi Fonden jo samtidigt havde tilbudt at overtage aktierne i datterselskabet Bikeshare for 1 krone.

Hvilket fondens formand Nikolaj Bøgh kaldte en meget grov beskyldning.

Iskold luft

Flere kilder fortæller, at mistilliden mellem ledelsen i Gobike og Fonden har været tilstede i flere år. Og det i høj grad handler om økonomi.

Fonden har simpelthen mistet tilliden til, at Gobike kan levere varen.

Som formanden for Fonden, Nikolaj Bøgh, sagde i sidste uge:

”På baggrund af den historik, der har været, skal vi sikre os, at der ikke er et kæmpe hul i kassen lige om lidt igen,” lød det i sidste uge fra Nikolaj Bøgh, der er konservativt medlem af byrådet i Frederiksberg Kommune.