Buskrig er slut – Konkurrencestyrelsen vil ikke gå ind i klagesag mod Kombardo-busser

388017_16_9_large_428.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
19. sep 2019 KL.13:34

Den såkaldte buskrig mellem de rivaliserende fjernbusselskaber Kombardo Expressen og
Flixbus er afgjort.

Flere busselskaber, anført af Flixbus, har anklaget færgeselskabet Molslinjen og den faste samarbejdspartner Herning Turist for at misbruge en dominerende position og udelukke buskonkurrenter fra færgeruterne mellem Aarhus-Sjællands Odde og Bornholm-København.

Flixbus rejste en formel klagesag hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, vendt mod Kombardo-Expressen. Senere gik også flere bornholmske busoperatører med i klagen.

Dropper selv klagen

Men Konkurrencestyrelsen har nu tilkendegivet over for klagerne, at deres klage ville blive afvist, hvis ikke de selv vælger at trække den tilbage.

Stillet over for dette fait accompli har de klagende busselskaber selv valgt at droppe klagen. Det bekræfter Flixbus' pressetalsmand Lotte Rystedt.

"Vi bliver nødt til at studere sagen og de oplysninger, der er kommet til os, inden vi tager stilling til det videre forløb. Herudover kan jeg kun sige, at vi jo altså kører videre med busforbindelser til 48 byer over hele landet," siger hun.

”Vi er glade for, at begge sager som forventet er trukket tilbage. Det betyder, at vi kan fortsætte vores arbejde med Kombardo Expressen”, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Baggrunden for klagen og konflikten blev beskrevet udførligt i Børsen i november sidste år. 

Kunne ikke få faste aftaler

Flixbus og de bornholmske busoperatører mente, at samarbejdet mellem Molslinjen og Herning Turist bevidst holdt alle andre busoperatører væk ved at hindre dem i at lave faste og længerevarende aftaler om busoverfarter.

Hermed kunne busselskaber ikke planlægge faste ruter, fordi de aldrig ville være sikre på, om de fra gang til gang kunne få busserne med på færgen – modsat færgerutens faste buspartner, der altid er sikret plads.

Det – mente altså Flixbus – var en form for misbrug af en dominerende stilling på markedet, fordi der kun er én færgeoverfart.

Ekspert: Ingen skade mod forbrugerne

Konkurrenceretseksperten Christian Bergqvist fra Københavns Universitet mente derimod, at det ville være umuligt at få myndighederne til at gå ind i sagen, fordi der ifølge eksperten hverken var tale om en reelt dominerende stilling på markedet eller nogen påviselig skadevirkning overfor forbrugerne.

Det fik han altså ret i. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ifølge Molslinjen meddelt, at den efter en grundig undersøgelse af samtlige klagepunkter ikke finder, at der er et grundlag for at gå videre med sagerne, og at klagerne derfor vil blive afvist, medmindre klagerne selv trækker klagerne tilbage.

Det sidste selskab på listen


Molslinjen siger, at den gerne byder andre busselskaber velkommen på færgerne.

Det faste samarbejde med Herning Turist kom reelt i stand, efter Molslinjen forgæves havde bedt en lang række danske busselskaber om at indgå et sådant samarbejde.

De fleste sagde nej tak, mens Herning Turist, der var et et af de sidste selskaber på listen, sagde ja.