Børsklar delebil rykker aftale med ejendomsgigant op i gear

346324_16_9_large_419.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
12. jun 2017 KL.15:10
I dag er størstedelen af delebilselskabet Greenmobilitys kunder private bilister, men selskabet er ved at køre sig i stilling til at kapre flere erhvervskunder.

Greenmobility har erhvervsaftaler med Københavns Kommune og ejendomsselskabet Jeudan.

Jeudan har valgt at lease fem af Greenmobilitys elbiler af mærket Renault Zoe, som er klædt i sort og med Jeudans logo. Udgiften ved elbilerne er ifølge adm. direktør Per W. Hallgren den samme eller lidt under, hvad det ville koste at have fem benzindrevne biler.

Medarbejderne kan frit benytte bilerne, som de booker via et internt system. Er der brug for flere biler, bruger medarbejderne Greenmobilitys biler som alle andre, og afregner med Jeudan på samme måde som med kørselsgodtgørelse.

Nødvendigt med eksklusivitet

Leasingmodellen har været nødvendig, da Jeudans servicemedarbejdere kører rundt til ejendomme i hele København, og det ville ikke fungere, hvis de ikke havde bilerne eksklusivt.

"De er ude og køre konstant. Vi har ejendomme for mere end 21 mia. kr. i København og mange tusinde kunder," forklarer Per W. Hallgren.

Næste skridt er at få Jeudans kunder, som primært består af virksomheder, som lejer sig ind i ejendommene, med ombord på den grønne transportbølge.

Jeudan er i dialog med sine kunder om løsninger og håber allerede i år at få en aftale på plads med Greenmobility om hotspots med parkeringspladser og ladestandere ved Copenhagen Business School ved Dalgas Have og den del af Københavns Universitet, som er i det gamle kommunehospital.

Direktøren ser det som et godt tilbud til sine kunder at have en delebil holdende i gården. Han håber på hotspots ved mange flere ejendomme - og på sigt en bedre aftale for sine kunder og medarbejdere, der i alt tæller omkring 40.000 mennesker.

"Det er åbenlyst, at hvis vi kan opnå en prismæssig fordel for kunderne via stordriftsfordelene, så vil vi gøre brug af det. Det foreligger der ingen aftale om nu, men det er vores ambition," siger han.

Stort potentiale for erhvervsaftaler

Greenmobilitys adm. direktør Torben Andersen ser et stort potentiale i lignende erhvervsaftaler fremadrettet.

"Erhversdelen kunne godt være rigtig stor, men privatbilisterne har været først til at tage delebilen til sig," siger adm. direktør Torben Andersen.

Delebilkoncernen er i dialog med omkring 20 virksomheder omkring brugen af delebilerne, og har bl.a. oprettet hotspots med ladestandere og parkering ved DFDS og Alm. Brand.

"Vi arbejder på flere erhvervsaftaler, og den her aftale med Jeudan er et godt initiativ til at komme ud og lave den slags, for de har virksomheder, der lejer sig ind i deres bygninger i alle størrelser," siger Torben Andersen.

"Vores ambition er at dække behovet for en bil – både uden for og i arbejdstiden, hvor folk i dag bruger egen bil eller taxa," siger han.

Rigelig kapacitet

Selvom knap 400 delebiler ikke lyder af meget, hvis alle 40.000 skulle få lyst til at sælge deres private biler og bruge delebilen til og fra arbejde - og som et alternativ til at tage en taxa til et møde på firmaets regning - så er der lang vej til den problematik.

"Vores forretningsmodel bygger på, at vi kan tilføre biler, men lige nu har vi rigtig meget kapacitet ift. hvad vi gerne vil have, og der er ingen tvivl om, at lige nu dækker 400 biler rigtig godt," siger Torben Andersen, adm. direktør i Greenmobility.

En del af Greenmobilitys strategi er at have gode parkeringsmuligheder i det indre København, og derfor betaler selskabet sig fra parkeringspladser i alle Jeudans parkeringsanlæg, hvor man er sikret at kunne komme af med bilen.

7612 kunder efter seks måneder

Antallet af kunder, som har oprettet sig med betalingskort og er godkendt til at køre Greenmobilitys delebiler er steget til 7612 ved udgangen af april fra 3019 ved udgangen af december 2016.

Tilgangen af kunder går nogenlunde som ventet hos Greenmobility, der ramte de danske veje i november 2016. Selskabet oplyser ikke, hvor mange af kunderne, der rent faktisk er aktive, men at de aktive kører flere og længere ture end ventet.

En gennemsnitstur hos Greenmobility var i april 2017 på 21 minutter, og en kunde kørte i gennemsnit to ture om måneden.

Greenmobility børsnoterer sig på Nasdaq First North 16. juni.