Blev rig på Endomondo: Nu er Mette Lykkes nye startup vokset til 100 ansatte

356628_16_9_large_278.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
09. jan 2018 KL.12:23

null

Hun har gjort det før, og nu vil hun gøre det igen. 36-årige Mette Lykke gør klar til at indtage hele verden land for land – denne gang med madspildsappen Too Good To Go.

"Vi vil ikke bare være en succesfuld startup. Vi vil på globalt plan være med til at løse det kæmpe samfundsproblem, madspild er," siger Mette Lykke og griner lidt af sin egen bombastiske udmelding, før hun fortsætter:

"Så det er ret ambitiøst, og jeg føler mig fint udfordret lige nu."

I 2007 var hun med til at stifte løbeappen Endomondo, som blev solgt for 575 mio. kr. i 2015 til sportstøjsproducenten Under Armour. Men for otte måneder siden forlod hun stillingen som adm. direktør i Endomondo for at stå i spidsen for iværksætterselskabet Too Good To Go.

Firedobler forretningen

Too Good To Go fungerer ved, at du kan købe overskudsmad fra buffetrestauranter, bagere, hoteller og dagligvarebutikker ved lukketid. Et måltid koster typisk mellem 25-39 kr., hvoraf Too Good To Go tager et fast honorar på 8-10 kr.

Sidste år blev 2 mio. måltider købt igennem appen. I år skal de ramme 8 mio. måltider. Siden Mette Lykke har stillet sig ved roret, er det gået stærkt, og medarbejderstaben er vokset fra 20 til 100.

"Jeg vil ikke være overrasket, hvis vi ansætter 50 mere i år," siger Mette Lykke.

Midt i interviewet lyder et højt DING.

"Så fik vi en ny butik med," forklarer Mette Lykke og griner.

Hurtigere end Endomondo

Hun brugte ti år på at bygge Endomondo op, men så lang tid kommer det ikke til at tage med Too Good To Go.

"Det vokser meget, meget hurtigere end Endomondo," siger Mette Lykke.

Hun pointerer, at teknologien er langt bedre nu end dengang, hvor der hverken fandtes appstore eller gps i mobilerne.

"Det tog flere år, før teknologien var der. Det er slet ikke et problem nu. Der er ingen hindringer, udover hvor hurtigt vi selv kan få butikker og brugere på," siger hun.

Og hurtigt skal det gå, for de har nærmest markedet for sig selv, som det ser ud lige nu. Pt. har appen 2,5 mio. brugere.

"Der er fire-fem andre spillere i Europa, men vi er nok seks gange større end den næststørste," siger hun.

Udover landets grænser

Mette Lykke har i de første måneder haft travlt med at skære forretningen til og lukke et par markeder ned for at fokusere på de sidste seks lande.

"Det er ambitiøst at gå efter ti lande, når man er tyve mennesker. Vi griner lidt af, at jeg kun har været med til at lukke lande, men vi skal nok vende tilbage, når vi er klar til det," siger hun.

Om et par uger skal hun dog indtage Holland og herefter op til fire lande mere i år. Indtogsmarchen koster, så selskabet giver endnu ikke overskud – og det er helt efter planen.

"Hvis vi ikke gav underskud, ville jeg nok ikke have noget job," siger Mette Lykke og påpeger, at jo hurtigere de investerer, des hurtigere kan virksomheden vokse, og vækst er netop hendes opgave.

Underskuddet lød dog på beskedne 10.000 kr. i 2016, hvilket var selskabets første leveår. I 2017 ventes et underskud på et "væsentligt millionbeløb".

Heldigvis har foretagendet et tungt investorhold bag sig med it-rigmand Preben Damgaard i spidsen og bl.a. Mette Lykke selv. Alligevel er hun tvunget til at tage et marked ad gangen.

"Modsat et rent netværk er Too Good To Go hyper lokalt, for forbrugerne handler inden for ti minutters radius der, hvor de bor og arbejder. Derfor skal vi have teams i hvert land. Det kræver mange flere mennesker. Vi har aldrig været 100 i Endomondo, for det var slet ikke nødvendigt," siger hun.

Vil nå det uopnåelige

For Mette Lykke er målet om at reducere madspild vigtigt. Det første, man møder på kontoret, er også en tavle med kridtskrift: 2.580.114 måltider reddet. Det er sådan, Too Good To Go måler sin succes.

En tredjedel af alt mad går til spilde, og det løber op i 1,3 mia. ton om året – nok til at brødføde 3 mia. mennesker, ifølge FN.

Too Good To Gos vision er, at al mad, der bliver produceret på kloden, også bliver spist, og derfor vil Mette Lykke ikke bare have brugere, der ønsker billig mad, men en decideret engageret bevægelse, der går imod madspild - og dermed påvirke brugernes adfærd i hjemmet. Men er det et realistisk mål?

"En god vision er uopnåelig. Vi bliver aldrig helt færdige. Men når der smides 1,3 mia. ton mad ud, så kan vi i hvert fald komme et stykke ad vejen. Og nu er vi kun lige gået i gang," siger hun.