Bestseller signalerer mere bæredygtighed: Vil øge udbuddet af øko-bomuld og kun bruge vedvarende energi

373521_16_9_large_907.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
06. dec 2018 KL.14:31

Bestseller, der er Danmarks suverænt største i modeindustrien, vil som led i en samlet strategi om større bæredygtighed investere i at øge udbuddet af økologisk dyrket bomuld, som i dag kun udgør en brøkdel af den samlede mængde bomuld på kloden.

Bestseller med et årligt salg på tusinder og atter tusinder stykker tøj og en samlet omsætning på over 24 mia. kr., lover i 2025, at 30 pct. af den bomuld, som bruges af koncernens i dag 20 forskellige modemærker, vil være økologisk.

Det er ét af få helt konkrete mål i strategien, og helt overordnet er det langsigtede mål for koncernen, der ejes af en af Danmarks mest velhavende, Anders Holch Povlsen, at nå en position, hvor koncernen har et positivt klimaaftryk og ikke belaster klimaet. Dét mål skal koncernen nu år for år komme nærmere, men der er ikke sat noget årstal på..
 
"Vi vil svare på de ændrede krav fra samfundet og kloden og øge hastigheden i omstillingen mod mere bæredygtighed," fastslår Anders Holch i en pressemeddelelse.

Det er der meget signalværdi i, mener direktør Louise Byg Kongsholm, konsulent- og trendvirksomheden Pejgruppen, som følger udviklingen i bl. a. modebranchen tæt.

"Lancering af en strategi er en erkendelse af, at man påvirker omverdenen, og af, at man vil gøre noget ved det. Det går heller ikke, at Bestseller som den største i branchen i Danmark kommer som en af de sidste med en bæredygtighedspolitik. Problemet er, at bæredygtighed er så stort og komplekst et emne, at modevirksomhederne ikke kan være særlig konkrete. Men der er virkelig brug for, at alle tager skridt i den retning. Modebranchens grund-dna er brug-og-smid-væk. Og industrien sviner virkelig i mange af sine produktionsprocesser," siger hun.

Bestsellers ansvarlige for bæredygtighedsstrategien, Dorthe Scherling Nielsen, der er chef for corporate affairs, fastslår, at al den bomuld, Bestseller bruger, i 2022 skal være mere bæredygtig end i dag. Og 30 pct. skal altså være økologisk i 2025.

"Det er et ambitiøst mål, men det er ikke urealistisk, og vi kommer til at investere i at udvide udbuddet," siger hun uden at ville konkretisere om det f. eks. indebærer investeringer direkte i bomuldsplantager.

Bestseller vil stille endnu flere krav til sine hundreder af leverandører, og Louise Byg Kongsholm peger på, at der også på lavthængende frugter som nedsættelse af forbrug af energi og vand er meget at hente.

"Fremstilling af jeans er noget af det mest vandforbrugende, man kan forestille sig," siger hun.

Her lover den nye Bestseller-strategi kaldet Fashion Fwd, at allerede i 2021 vil alle Bestseller-bygninger verden over – egne og lejede – være forsynet 100 pct. med vedvarende energi.

Dorthe Scherling oplyser, at Bestseller næste år vil præsentere konkret hvordan de 100 pct. skal nås.

Anders Holch Povlsen investerede tidligere i år i biotech-selskabet Pond, som arbejder med udvikling og produktion af mere bæredygtige materialer til tøjproduktion.

Dén investering er nu placeret i et nyoprettet selskab, Invest Fwd A/S, med Bestseller-topchefen selv som formand. Dét projekt, som skal løfte den vedvarende energi til 100 pct., skal også placeres dér. Selskabet vil også, bl. a. via medlemskab af organisationen Fashion for Good, identificere og opdyrke nye bæredygtige løsninger.

Anders Holchs Bestseller-koncern præsenterede for nyligt årsregnskab med en toplinjevækst på 3 pct. til over 24 mia. kr. og en bundlinjefremgang på 15 pct. til tæt ved 3 mia. kr. Han sagde i dén forbindelse, at væksten på toplinjen skal op.

"Vi må og skal finde en vej til at vækste mere end vi gør i dag," sagde modekoncernejeren.