Barack Obama har rost dem - og nu investerer Løgismose-medstifter og kendt restauratør i ung dansk fiske-app

396259_16_9_large_870.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
21. feb 2020 KL.13:00

En fisker hiver torsk i land i Øresund. Han smider fangsten på appen Blue Lobster, hvorefter en restaurant i København slår til og køber et stak fisk. Når kutteren er i havn, henter virksomheden Blue Lobster fangsten og køre den til restauranten.

Det er konceptet bag startupvirksomhed Blue Lobster, der gik i luften med sin app i efteråret 2019. Virksomheden er stiftet i september 2018 af de to iværksættere Nima Tisdall og Christine Hebert.

De to kvinder vil revolutionære fiskeribranchen ved at ændre logistikkæden, støtte kystnært fiskeri og bekæmpe bifangst.

“Vi ser ikke os selv som et mellemled, men et forbindende led mellem fiskere og forbrugere,” siger Nima Tisdall.

Deres ambitioner er blevet rost og trukket frem som et globalt forbillede af den tidligere amerikanske præsident Barack Obama. Men også danske investorer har fået øjne op for Blue Lobster.

I sidste uge afsluttede Blue Lobster en investeringsrunde, hvor virksomheden fik Jacob Grønlykke, medstifter af Løgismose, Jesper Marcussen, der står bag de københavnske restauranter Pluto, Gorilla, Retour og Barabba, Anna Søndergaard og Jakob Wichmann, direktører i Footprint Firm, og Caspar Høgh, vicedirektør i Tattoodo, med ombord.

“Vi har været lidt kræsne omkring, hvem vi ville arbejde med. Det skulle være nogle investorer, der troede på missionen og havde nogle erfaringer, vi kunne bruge, så vi ikke skal ud og lave en masse småfejl, som man jo gør, når man er ny,” siger Nima Tisdall.

Blue Lobster lukkede investeringsrunden med en samlet investering på 2,5 mio. kr. For Jacob Grønlykke er det ikke en investering, der handler om penge og at få et godt afkast, men det handler om at gøre en forskel.

“For mig er payoff ved investeringen, at færre kystnære fiskere opgiver deres erhverv,” siger han.

For Jacob Grønlykke, der kommer fra fødevarebranchen, er det vigtigt også at få sat fokus på danskernes vaner med hensyn til fisk, som af og til er helt vanvittige.

“90 pct. af alt den fisk, der bliver landet i Danmark bliver eksporteret, og samtidig er 90 pct. af det fisk, vi spiser i Danmark, importeret. Det er jo helt sindssygt i forhold til nærøkonomien og alle de kystområder, der er i Danmark, hvor der bliver fisket, og så spiser vi ikke fiskene,” siger Jacob Grønlykke.

Pengene fra investeringsrunden skal bruges til at udvikle teknologi.

“Vores teknologi begynder at nærme sig et punkt, der åbner for muligheder til at vækste hurtigere. Der er en masse manuelle processer, der bliver automatiseret,” siger hun.

En synkende skude

Fiskerierhvervet er ved at klinge ud. Det er få fartøjer, der sidder på store dele af fiskekvoterne, og det er blevet langt sværere at drive fiskeri i småskala. Siden 2010 har 42 pct. af fiskerne forladt industrien i Danmark, og 49 fiskerihavne er lukket ned de seneste 15 år, viser tal fra Forening for Skånsomt Kystfiskeri Producentorganisation.

Samtidig sendes fisken ud på en længere danmarksturné, når den er fanget, og friskheden er for længst forduftet, før den når forbrugerne. Fiskene kan være op til 4-16 dage undervejs, før de lander på tallerkenen, forklarer Nima Tisdall.

“Fiskene køres til de her centrale store auktioner i Jylland, og så bliver de kørt tilbage igen tværs gennem landet,” siger hun.

Ved at bruge Blue Lobster-appen undgår fiskerne at sende deres fangst ud på en længere rejse. Væk er de dyre mellemled. Fiskerne får et større udbytte af deres fangst og forbrugerne får det billigere, end hvis de selv skulle på auktion eller til den lokale fiskehandler.

Det er en vigtig sag for en af de nye investorer Jacob Grønlykke, som nærmest betragter det som sin borgerpligt at gøre alt, hvad han kan for at redde de allersidste kystnære fiskere, der er tilbage.

“Jeg håber, jeg kan bidrage med, at vi får bragt noget økonomi ind i erhvervet for fiskerne. Hvis man ser logistikkæden, er der alt for mange mellemmænd, der ligger og skubber rundt på varerne, trækker tiden ud og sætter prisen op,” siger Jacob Grønlykke, der har investeret i Blue Lobster.

At skære mellemleddene fra er en gevinst for fiskerne, da Blue Lobster kan betale dem 2-4 gange mere for deres fisk, end hvad de normalt plejer at få betalt, fortæller Nima Tisdall.

Blue Lobster opererer i øjeblikket kun i København med leverancer fra Dragør, Havnsø, Limfjorden og Vedbæk. De leverer i øjeblikket kun til restauranter, bl.a. Manfreds, La Banchina, Relæ, Il Buco og Mirabelle, men har planer om at komme ud til privatkunder i løbet af 2020.

“Her i opstartsfasen har vi meget haft fokus på, efterspørgsel skulle køres hårdest frem. Nu er vi ved at være et sted, hvor vi har rigtig meget efterspørgsel fra restauranter, og på den måde er det lettere at få flere fiskere ombord,” siger Nima Tisdall.

Blue Lobsters næste mål er at begynde at samarbejde med fiskere i hele landet.
Bæredygtigt fiskeri

I Blue Lobsters app kan man se, hvor fisken er fanget, og hvilke redskaber og metoder der er brugt.

“Fiskerne skal bruge redskaber, der ikke skader miljøet, og vi arbejder kun med fiskere, der bruger net og line. Det skal have så lidt påvirkning på naturen, havbunden og fiskebestanden som muligt,” siger Nima Tisdall.

Ifølge Danmarks Naturfredningsforening kan en bundtrawler, som udgør den største andel af fartøjer i dansk fiskeri, være meget skadeligt for havbunden og for de organismer, der lever der. I stedet bruger fiskerne hos Blue Lobster line og garn, som mindsker bifangsten. Blue Lobster arbejder kun med små fartøjer, som ender med at beholde nærmest alt det, de fanger, og som ofte er mere CO2-effektive. De skærer den unødige transport fra ved at levere direkte til kunden.

De to stiftere håber også meget, at de nye investorer kan bidrage til at skubbe til danskernes vaner og spisemåde, så de bliver puffet i en mere bæredygtig retning.

“Danskerne er bevidste om, hvilke grønsager og frugter der er i sæson, og de har en forståelse for fødevarer såsom kød og mejeri, men uddannelsen er ikke rigtig sket hos fisk endnu. Fisk er bare fisk. Det vil vi gerne ændre på, så man får gjort forbrugere og danskere mere bevidste om, hvad det er for en fisk, man spiser,” siger Nima Tisdall.

På Blue Lobster kan man kun købe de fisk, der er blevet fanget. Her skal kulturen hos forbrugeren også ændres. Hvis man regner med, der skal torsk på middagsbordet, men fiskerne ikke har hevet nogle i land, må man prøve en anden fisk.