B&O har lukket 2000 butikker på et år: "Vi vil også fortsætte med at lukke dem, der ikke præsterer"

384410_16_9_large_653.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
11. jul 2019 KL.13:33
Det seneste år har kriseramte Bang & Olufsen fjernet sine produkter fra hylderne i 2000 butikker i hele verden, og det har ramt omsætningen hårdt. 

Selskabet kunne torsdag morgen fremvise et årsregnskab med et markant fald i omsætningen på 14 pct., og en del af forklaringen er, at lydklenodiet fra Struer er i gang med en omfattende ændring i den måde, selskabet fremviser og sælger sine produkter på. 

Koncernen vil i højere grad have sine fjernsyn og højttalere stående i egne butikker end hos såkaldte tredjepartsbutikker, som viser B&O’s produkter frem sammen med andre brands. 

Derfor har topchef Henrik Clausen sat gang i en lukning af flere tusinde urentable salgssteder, så der nu er 4782 tilbage. 

"Vi har fokuseret på lidt færre udsalgssteder, men er gået dybere med kvaliteten, og det har ført til en oprydning i antallet," siger Henrik Clausen og fortsætter:

"Et centralt punkt i at levere på vores strategi som et luksus- og livsstilsbrand er, at have kontrol med kvaliteten i oplevelsen ude på salgsstederne for at sikre, at brandet bliver præsenteret på den rigtige måde."

Vil åbne mere i USA og Kina


I december sidste år, før den første af i alt tre nedjusteringer på få måneder, havde B&O meldt ud, at selskabet forventede en stigning i salget på 10 pct., men pga. ændringen i distributionsnetværket og færre nye produkter, endte det altså markant værre end forventet. 

Ifølge Henrik Clausen er den største del af oprydningen i salgsstederne dog overstået nu. 

"Vi vil fortsat åbne nye, men vi vil også fortsætte med at lukke dem, der ikke præsterer, og dem der ikke præsenterer brandet på den rigtige måde," siger topchefen, der overtog roret efter Tue Mantonis exit i 2016. 

Hvis I har ca. 4800 tredjepartsbutikker nu, hvor mange forventer du så I har om et år?

"Det har jeg ikke et konkret tal på i hovedet, men det vigtige her er at arbejde i dybden med de kanaler, vi har, men også at tage konsekvensen, hvis det ikke fungerer, eller partneren vil noget andet."

Udover tredjepartsbutikkerne har B&O 522 egne butikker, og det tal kommer også til at ligge stabilt de kommende år, forventer Henrik Clausen. 

"Vi ser ikke en radikal ændring. Vi ser mange nye åbninger, men ser også konsolideringer og lukninger af butikker i nogle geografier. Men der bliver tale om en ændring, så vi får flere butikker i USA, Asien og Kina i forhold til Europa, end vi historisk set har haft."

stvr@borsen.dk