Atomfysiker, tidligere strateg hos Lego og B&O vil genopfinde danske designmøbler til lave priser

379091_16_9_large_313.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
30. mar 2019 KL.14:04

 Han er uddannet atomfysiker ved Niels Bohr Instituttet, taget en Ph.d. i kvantefysik ved DTU. Han har i tæt samarbejde med den tidligere topchef ved B&O Tue Mantoni været med til at udvikle B&O Play. Og så var han da lige også medskribent på den strategi, der fik ikoniske Lego ud af en livstruende krise i 2004.

Henrik Taudorf Lorensen er en mand, der i skyggen af offentligheden sætter sine dybe fingeraftryk på noget, der bliver stående. Noget der holder. På kvalitet.

På tirsdag slår han dørene op for sin nye onlinebutik, TAKT, med adresse i St. Kongensgade i København, hvorfra han vil sælge nyudviklede danske designmøbler i høj kvalitet, men til en overkommelig pris.

God kvalitet skal være til at komme til for penge

Han har arbejdet på forretningen i halvandet år og har til formålet samlet et team med de ypperste designere hentet fra bl.a. B&O, Arkitektskolen og Kunstakademiet suppleret med eksperter inden for online forretning. Otte i alt.

“Jeg har i det meste af mine arbejdsår arbejdet ud fra en demokratiseringstankegang. Jeg vil gerne bidrage til, at god kvalitet, om det så er højtalere eller møbler, skal være til at komme til for penge for almindelige mennesker,” siger Henrik Taudorf Lorensen og uddyber:

“Ude i butikkerne koster designmøbler i god kvalitet fem til ti gange mere, end det koster at fremstille dem. De mange led i værdikæden, der skal tjene penge, gør, at de færreste har råd til at købe dem. Det laver jeg om på nu.”

Han åbner butikken med foreløbig tre træstole designet af henholdsvis en finsk, engelsk og dansk designer til en pris på mellem 1400 og 1900 kr. stol.

(artiklen fortsætter under billedet)


Høj kvalitet med lavpriskoncept

“Vi briefer designerne om et produkt, som de begynder at arbejde på. Vi taler med dem undervejs, og vores egen snedker og designer laver en prototype af produktet, som vi så sætter i produktion i Danmark og Letland,” fortæller Henrik Taudorf Lorensen.

Møbler sendes til lageret i Esbjerg i flade papkasser, hvor de sælges til premium kunder i hele verden som samlesæt i en luksusudgave, der ifølge Henrik Taudorf Lorensen gør det til en nem leg at samle dem.
TAKT har opnået øko-certificering, fordi der er tænkt på miljø og bæredygtighed ned i detaljen. Bl.a. kan alle dele udskiftes, så møblernes levetid kan forlænges ud i det uendelige.

Genopfandt Lego og B&O

Demokratiseringstankegangen var også i centrum, da han sammen med Tue Mantoni skulle prøve at genopfinde kriseramte B&O lige som han havde været med til at genopfinde Lego ved at gå tilbage til klodsen.

“B&O Play var reelt en genfortolkning af det oprindelige B&O. En folkelig udgave af de dyre produkter, der med tiden var blevet til et oligark-brand for rige mennesker. En lille uddøende skare af kunder. Så vi startede med at gå i kælderen og se på, hvad B&O tidligere havde været. Nemlig kvalitet ikke bare for aller rigeste, men for dem, der er villige til at betale lidt mere for god kvalitet og design.”

Atomfysik var en erkendelsesrejse

Han forlod B&O, da omsætningen i Play-forretningen rundede en mia. kr., og opgaven var løst, ligesom opgaven var løst på Lego efter seks år, da B&O kaldte.

Men hvordan er du som atomfysiker havnet i denne boldgade?

“Jeg kommer fra en familie som både var religiøst kristne og stærkt naturvidenskabelige. Mine bedsteforældre var fysikere og kemikere. Jeg var tidligt optaget af, om der var en modstrid. Det drev mig mod fysik for at udforske de eksistentielle spørgsmål i livet. Det var en erkendelsesrejse.”

(Artiklen fortsætter under billedet) 


McKinsey-konsulent ved et tilfælde

“Da jeg skrev Ph.d. ved DTU forvildede jeg mig en dag over til en erhvervsmesse, som DTU holdt, og her fandt jeg et helt andet univers. Jeg talte med McKinsey & Co.’, blev jeg tilbudt et praktikophold i sommerferien, hvor jeg kunne prøve at arbejde som konsulent. Og da min Ph.d. var afsluttet, fik jeg tilbudt et konsulentjob hos McKinsey.”

Han løste problemer for erhvervslivet i seks år, men da partnerstatus meldte sig, og han skulle til at sælge ydelser, mistede han gejsten. Inden da havde han været tæt på daværende McKinsey-konsulent Jørgen Vig Knudstorp, som straks hentede ham til Lego som strategidirektør

Derfor hedder forretningen TAKT
.
“Den måde jeg i dag tænker brand på, kommer fra Lego. Dit brand er den, du er. Du kan ikke lyve om dit brand,” siger Henrik Taudorf Lorensen.

Hvorfor hedder din nye møbelforretning TAKT?

“Takt står for flere ting. For taktilitet, fordi kvalitetsmøbler er rare at røre ved. For takt og tone, dvs. god adfærd, at vi behandler omverdenen godt. Takt er også musik, som der også kan være i godt design.”

stho@borsen.dk