Arla leverer bedre omsætning end 2017 – fordeler 2 mia kr ud til landmænd
Foto: Christian Lindgren/ Ritzau Scanpix
Virksomheder Af
Efter en svær start på året og en varm sommer ender mejerigiganten Arla alligevel med et resultat for 2018, der målt på omsætning stiger ti 10,4 mia. euro (77,4 mia. kr) mod 10,3 mia euro (76,85 mia kr.) i 2017. 

I alt lander nettoresultatet på 290 mio euro (2,2 mia. kr.), det bliver udbetalt som en ekstraordinær engangsbetaling til Arlas ejere, landmændene,

Arla Foods' bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard siger i en pressemeddelelse:

"Som et landmandsejet mejeriselskab bekymrer vi os om vores andelshaveres ve og vel, og vi har set, hvordan mange af vores kolleger har lidt under den tørre sommer sidste år. Vi har nu en enestående mulighed for at hjælpe dem uden at det påvirker koncernen negativt, og jeg er stolt af det forslag, vi har indstillet."

Almindeligvis fordeles Arlas sit resultat til ejerne på efterbetaling og konsolidering, men i i år er balancen så stærk, at bestyrelsen har valgt at afvige den praksis, forklarer Jan Toft Nørgaard, 

Repræsentantskabet i Arla har derfor foreslået at udbetale 2,3 eurocent pr. kg mælk til andelshaverne.

"Bestyrelsen er tilfreds med den positive udvikling af virksomhedens balance, der muliggør dette forslag, og vi foreslår derfor, at hele resultatet udbetales. Som landmandsejet virksomhed er vi bevidste om, at sommerens tørke i Europa var ekstraordinær og påvirkede fodersituationen for mange af vores medlemmer," siger Arlas bestyrelsesformand Jan Toft Nørgaard.

Den endelige beslutning træffes af repræsentantskabet på mødet den 27.–28. februar.

"Vores balance er blevet væsentligt forbedret de seneste fem år. Styrken i vores balance muliggør dette ekstraordinære initiativ, samtidig med at vi bevarer vores investeringsplaner for Arlas fortsatte vækst. Hvis bestyrelsens forslag godkendes, forventes vores finansielle målsætninger at holde sig inden for målintervallerne, forudsat at repræsentantskabet har til hensigt at vende tilbage til den ordinære konsolideringspolitik efter 2018," siger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.

Særligt i forhold til strategien til at få solgt produkter under egne varemærker har 2018 artet sig godt. I alt blev voksede andelen af salg under egne varemærker til 45,2 pct. hvilket er over det langsigtede mål på 45 pct. i 2020 i koncernens Good Growth 2020 strategi.

For det igangværende år er forventningerne at der vil være yderligere vækst i varemærkeprodukterne både i Europa og internationalt. Forventningen er at nå en omsætning på 10,2-10,6 mia euro. - ( mellem 76,1 og 79,1 mia. kr) 





Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


E-sport vokser eksplosivt i verden: Omsætning spås over 7 milliarder i 2019

Vulkanudbrud lukker to lufthavne på italiensk ferieø

Volvo tilbagekalder 503.000 biler efter brand ved motoren

Hedgefond-kongen der shorter den fossile økonomi

Test af førerløs bus stoppet - rammer telefon-zombie

Tivolidirektøren nægter at blive hjemme

Fintech gik ned med 45 medarbejdere - nu forsøger personerne bag igen: "Den største fejl vi begik var at vi voksede for hurtigt"

Regeringen studerer metode til at omgå USA's Iran-sanktioner

Sen forårsfrost koster frugtavlerne kassen