Facebook smadrer forventningerne
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Verdens største sociale medie hopper op i eftermarkedet onsdag, da selskabet med sit regnskab for fjerde kvartal godt og grundigt sætter forventningerne til vægs på både top og bund. Aktien stiger med 8,4 pct.

Facebook landede sit fjerde kvartal et justeret overskud på 6,88 mia. dollar eller på 2,38 dollar per aktie, mens omsætningen landede på 16,91 mia. dollar. Analytikerne havde ifølge Bloomberg News regnet med en indtjening per aktie på 2,18 dollar og en omsætning på 16,39 mia. dollar.

I fjerde kvartal 2017 var det justerede overskud på 4,27 mia. dollar, hvilket svarer til en fremgang på bundlinjen på 61 pct. på et år.

Den realiserede toplinje lå faktisk over selv den mest optimistiske analytikers bud på 16,63 mia. dollar, mens en enkelt dog havde regnet med en indtjening på 2,39 dollar.

Samlet set steg omsætningen i kvartalet med 30 pct. på årsbasis. Hos Facebook er det reklamesalget, som udgør det allermeste af toplinjen, og indtægterne herfra steg til 16,64 mia. dollar fra 12,78 mia. dollar i samme periode året før. Indtægterne fra mobilreklamer udgjorde 93 pct. mod 89 pct. et år tidligere.

Stigende indtægter matches dog også af tilsvarende vækst i omkostningerne, og Facebook så sine samlede driftsomkostninger ryge i vejret med mere end 60 pct. til 9,09 mia. dollar

Facebook kan også berette om, at det i kvartalet havde oplevede en stigning på 9 pct. til 2,32 mia. aktive brugere om måneden. Det var lige i øjet i forhold til forventningerne. For daglige aktive brugere var der tale om en vækst på ligeledes 9 pct. til 1,52 milliarder.

Facebook estimerer samtidig af 2,7 milliarder mennesker hver måned bruger en af selskabets platforme, Facebook, Instagram, Whatsapp eller Messenger, mens tallet vurderes til at være på 2 milliarder på daglig basis.

"Vores netværk og forretning fortsætter med at vokse," udtaler mark Zuckerberg, Facebooks topchef og grundlægger i regnskabet.

"Vi har fundamentalt ændret, hvordan vi driver vort selskab til at fokusere på de største sociale emner, og vi investerer mere for at bygge nye og inspirerende måder at forbinde folk på. "

/ritzau/FINANS

Ny sæson af podcasten Topchefernes strategi med Niels Lunde

Den danske arkitekt Bjarke Ingels er kendt over det meste af verden og har fået international succes med virksomheden Bjarke Ingels Group - i daglig tale kaldet BIG.

Men hvordan ser Bjarke Ingels på strategi i sit særlige krydsfelt mellem en kunstnerisk og en kommerciel verden? Hvorfor eksisterer BIG? Hvilke kompetencer indeholder virksomheden? Hvordan tiltrækker han de bedste medarbejdere?



Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Andelsboligkøbere går glip af rentefesten: Sådan sikrer du dig på det usikre marked

Erdogan advarer EU om Isis-fremstød i Libyen før fredsproces

Boeing opdager ny fejl i ulykkesfly

Fransk it-gigant bliver hovedsponsor af e-sportsvirksomhed: Det øger interesse, rekruttering og eksponering

"Hov, han har jo for korte bukser på"

Libyske havne blokeret af oprørsleder - mere end halvdelen af olieeksporten er væk

Weinsteins skæbne i voldtægtssag afgøres af fem kvinder og syv mænd