Forlag sagsøger Netflix for trecifret millionbeløb
Foto: Ritzau Scanpix
Virksomheder Af
I december udgav streaminggiganten Netflix et nyt afsnit i den populære Black Mirror-serie.

Afsnittet "Bandersnatch" var lavet som en interaktiv film, hvor seeren undervejs kunne træffe valg for hovedpersonen med sin fjernbetjening.

Det amerikanske forlag Chooseco LLC. har solgt omkring 265 millioner bøger med interaktive fortællinger.

Det vil sige, at læseren påvirker historiernes udfald ved at træffe valg undervejs i læsningen.

Og ifølge avisen The Guardian mener forlaget, at Netflix har brugt dets brand i markedsføringen af "Bandersnatch" uden at få lov.

"Chooseco og Netflix indgik i lange forhandlinger, der løb over flere år, men Netflix fik ingen tilladelse," skriver forlaget i sit søgsmål.

Ud over uretmæssigt at have udnyttet forlagets lighed til at skabe opmærksomhed omkring filmen, anklager forlaget Netflix for at have skadet dets brand.

I alt mener Chooseco, at overtrædelserne er mindst 161 millioner kroner værd.

Netflix har ikke kommenteret sagen.

/ritzau/

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Her er den fulde guide til at sælge på Amazon

Aktier: Fjerde plusdag i træk efter godt handelsnyt

Mærsk: Vi er ikke et shippingfirma mere

Fredagens aktier: Flagrende Pandora fløj højest i stigende C25

Parken-formand: Købstilbud kom ind ad bagdøren

USA: Positivt handelsnyt løfter aktierne

Medie: Kina vil øge USA-import for at bringe balance i handlen

2018 var et hårdt år for vekselbureauer: 31 ansøgte om at få lov til at veksle penge – 15 fik lov

Er du ude efter en grøn SUV, er den nye Toyota RAV4 et interessant bud