Forlag sagsøger Netflix for trecifret millionbeløb
Foto: Ritzau Scanpix
Virksomheder Af
I december udgav streaminggiganten Netflix et nyt afsnit i den populære Black Mirror-serie.

Afsnittet "Bandersnatch" var lavet som en interaktiv film, hvor seeren undervejs kunne træffe valg for hovedpersonen med sin fjernbetjening.

Det amerikanske forlag Chooseco LLC. har solgt omkring 265 millioner bøger med interaktive fortællinger.

Det vil sige, at læseren påvirker historiernes udfald ved at træffe valg undervejs i læsningen.

Og ifølge avisen The Guardian mener forlaget, at Netflix har brugt dets brand i markedsføringen af "Bandersnatch" uden at få lov.

"Chooseco og Netflix indgik i lange forhandlinger, der løb over flere år, men Netflix fik ingen tilladelse," skriver forlaget i sit søgsmål.

Ud over uretmæssigt at have udnyttet forlagets lighed til at skabe opmærksomhed omkring filmen, anklager forlaget Netflix for at have skadet dets brand.

I alt mener Chooseco, at overtrædelserne er mindst 161 millioner kroner værd.

Netflix har ikke kommenteret sagen.

/ritzau/

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Blockchain kan udløse milliardgevinst i Danmark

Annoncørbetalt
indhold af Deloitte

Forsiden lige nu


Analyse: Hvor flyver den sårede tiger hen, Maix?

Investorerne strøg ud af aktive fonde i USA i december: "Bevægelsen var enorm"

Blackrock ejer nu mindre end 5 pct. af Genmab

Estland dropper regel mod hvidvaskning af penge

Medie: USA overvejer at rulle Kina-told tilbage - Finansministerium afviser det

Aktier: Tung start afløst af let stigning

Medie: Mærsk tæt på salg af Hamburg Süds bulk- og tankforretning

Det holder chefstrategen øje med fredag

Nets dropper dankort-tal - giver ikke længere det bedste billede af danskernes forbrug