Virksomheder Af
A.P. Møller-Mærsk arbejder under en femårsplan med titlen "Stay Ahead" - "forbliv foran" - som netop nu er ved at blive udrullet.

Det skriver shippingmediet The Loadstar, som angiveligt er kommet i besiddelse af en præsentation af planen.

Planen hænger sammen med den strukturændring, Mærsk annoncerede i midten af september, som betyder at næsten hele logistik- og speditørvirksomheden Damco integreres i Mærsk, både drifts- og navnemæssigt.

Som en del af præsentationen, The Loadstar har delt, er der også sat cirkatal for, hvor meget de forskellige forretningsområder i Mærsk skal fylde i 2023.

Den samlede omsætning skal svare til A.P. Møller-Mærsk, før de olierelaterede forretninger blev skilt ud - altså omkring 50 mia. dollar om året - mens driftsoverskuddet (EBIT) skal være med godt 50 pct. bidrag fra Ocean, 20-25 pct. fra her af de to områder Logistics & Service og Terminals & Towage samt omkring 5 pct. fra den lille enhed Manufacturing & Others.

Til sammenligning stod Ocean i 2017 for 72 pct. af omsætningen i virksomheden, Logistics & Services for 15 pct., Terminals & Towage for 9 pct. og Manufacturing for 4 pct.

Ifølge præsentationen er Mærsk-ledelsen i øjeblikket ved at bygge de rigtige hold for de mindre forretningsenheder, så de står klar 1. november. Og to måneder senere, ved årsskiftet, er "Dag 1" i den nye struktur, hvor Mærsk bliver det fælles varemærke.

Ritzau Finans har bedt Mærsk om en kommentar til præsentationen.

/ritzau/FINANS



NY PODCAST Børsen Morgenbriefing giver dig et hurtigt overblik over dagens vigtigste erhvervshistorier. På fem minutter gør vi dig klar til arbejdsdagen med en kort nyhedsgennemgang, en opdatering på aktiemarkederne og et kig på dagens vigtigste historie. Find podcasten på din foretrukne podcastafspiller.

Abonnér:
   

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



    Forsiden lige nu


    Ejendomsbosser raser mod politisk indgreb på boligmarkedet: Kan koste tocifret milliardbeløb

    Disse syv aktier slog markedet omkuld under sidste recession

    "Herfra ser vi et midt-encifret afkast på danske aktier, og prisfastsættelsen begynder at se lidt anstrengt ud"

    Aktien er eksploderet, men flyboss kalder et brexit uden aftale katastrofal

    Kina og USA's centralbank pumper liv i risikovillige investorer

    Er en 12-cylindret Jaguar en drømmebil eller et økonomisk mareridt?

    På kamelryg gennem Jordans store sandkasse

    Topchef i Norwegian lægger op til salg: Forudsætningen er en køber, der er god for alle mine medarbejdere og rejsende

    Guldalderens saloner er blevet genoplivet