Silicon Valley-investor: Danske iværksættere skal lære at "pitche
Investoren Daniel Curran er vant til knivskarpe præsentationer fra amerikanske iværksættere
Foto: Maria Fonfara
Virksomheder Af
Han har investeret i 115 virksomheder og modtager hver uge omkring 300 forslag fra iværksættere, der forsøger at rejse kapital til deres forretningsidé.

Den amerikanske superinvestor Daniel Curran har sin gang i Silicon Valley, hvor "entrepreneurs" er vante til at skulle levere knivskarpe præsentationer for at blive hørt.

Det stiller store krav til danske iværksættere, der vil have Daniel Currans opmærksomhed og dermed adgang til en kommende venturefond, som han vil stifte med fokus på danske robotvirksomheder.

Hård dom

Forleden var han i Danmark for at møde iværksættere og investorer, og han nåede også at se et par "decks", altså skriftlige præsentationer fra kapitalhungrende opstartsvirksomheder.

Og dommen var hård:

"Ingen er kommet i et perfekt format. I Silicon Valley ser jeg decks, hvor jeg ikke behøver at tilføje noget som helst. Jeg kan bare gå videre med det," siger Daniel Curran, der har udviklet sine egne værktøjer til lynhurtigt at filtrere de mange henvendelser, han får fra iværksættere.

Sammen med danske Michael Rosschou er han på vej med venturefonden Curran Rosschou Venture Capital, der med tilsagn på op mod 2 mia. kr. skal grave efter guld i det danske iværksættermiljø.

Fortæl den sande historie

Heller ikke han mener, at danske iværksættere er dygtige nok til at sælge sig selv.

"Nej, det er de ikke. De mangler at fortælle, om de har fremdrift, og om der er konkurrenter i markedet. Hvis de udelader den slags i deres præsentation, så er det fordi, de ikke fortæller den sande historie, og så står investoren af fra starten," siger Michael Rosschou, der opfordrer virksomhederne til at øve sig i at levere et rigtig godt investorpitch til investorerne.

Det er da også, hvad den kommunale organisation Odense Seed And Venture er begyndt at gøre.

Forud for det årlige Investor Summit i september, hvor 25 iværksættere møder ca. 100 mulige investorer, sendes de nystartede virksomheder på skolebænken.

Ti ting man ikke siger

"Vi gør meget mere ud af pitch-træning i år og bruger mere tid på det. Der er ti ting, som man bare ikke siger, og ti ting, som man skal have styr på. Vi fortæller ikke, hvad de skal sige, men hvilke emner, de skal komme ind på," siger Michael Hansen, chef for Odense Seed And Venture og arrangør af Investor Summit den 12. september.

Den sidste pitchtræning fandt sted onsdag, og her blev iværksætterne præsenteret for en færdig skabelon, som de kan lade sig inspirere af.

"Der findes tusindvis af skabeloner til investorpitches på nettet, som de bare kan finde. Dog har vi denne gang lavet en skabelon med fokus på hardware-robotter, der gør det nemmere for iværksætterne at lave deres pitch og dermed gør det mere sandsynligt at finde investorer," siger Michael Hansen.

Satsningen på pitch-træning sker i erkendelse af, at nogle iværksættere tidligere har fokuseret for meget på deres teknologi og mindre på de spørgsmål, som en nysgerrig investor savner svar på.


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Lars Larsen er sygemeldt på ubestemt tid

Seks ud at ti boligejere aner ikke, hvad der sker med deres skat: "Det risikerer at smitte af på markedet"

Fire partier forhandler, de vil alle øge danskernes skat med milliarder - og her er det, de allerede er enige om

Fra kopimaskinesælger på Vestegnen til direktør i verdenskendt fodboldklub: "Jeg havde absolut ikke regnet med, at jeg skulle sidde her"

Jan Magnussen: "Hybrid? Vi har et batteri, men det bruger vi til at starte V8'eren med"

Chokeret OW Bunker-direktør satsede alt - og tabte

Morten Østergaard sætter partifælle på plads - og udpeger økonomi som den store knast i forhandlinger

Chopards marketingstrategi: Filmstjerner er diamanters bedste ven

Besøg et prisvindende drømmeslot i de schweiziske alper