Virksomheder Af
Med vigende rater på produkttankmarkedet i første kvartal er regnskabet for kvartalet godkendt, når rederiet Torm alligevel har været i stand til at tjene penge.

Sådan lyder vurderingen af årets tre første måneder fra Jacob Meldgaard, der er administrerende direktør i Torm.

- Det er absolut godkendt, at vi leverer profit i første kvartal, når markedet er ret behersket. Vi er absolut tilfredse, men vi skal kæmpe for det, siger Jacob Meldgaard til Ritzau Finans.

Regnskabet for Torm offentliggjort torsdag morgen viste et fald i overskuddet før skat til 1,1 mio. dollar fra 4,8 mio. dollar i perioden året før.

- Der ikke andre faktorer, der har flyttet sig, så det har været et lidt svagere marked. Den samlede indtjeningen per skibsdag er gået lidt ned i forhold til samme periode sidste år, forklarer Jacob Meldgaard.

Torm kunne i årets første kvartal rapportere fragtrater på 14,225 dollar per dag mod 15,264 dollar per dage året før.

Ifølge direktøren skyldtes profitten i det svage marked, at selskabet har en "ensartet tilgang til markedet", hvor selskabet kontrollerer hele værdikæden og har en tæt dialog med sine kunder.

DET FØLES RIMELIG FLADT

Når Jacob Meldgaard kigger ud i resten af 2018, er der ikke de store udsigter til, at markederne forbedrer sig væsentligt.

- Fremadrettet føles det rimelig fladt, hvis man kigger på raterne. Der er en begrænset udsigt i markedet. Vi positionerer os selv til stadig at kunne levere en profit i det her svage marked.

I regnskabet oplyser Torm, at man per 11. maj i år har afdækket de 61 pct. af de resterende skibsdage i andet kvartal til en rate, der lyder på 14,244 dollar per dag.

- Vi har ikke set nogen stor ændring i de underliggende fragtrater indtil videre, siger Jacob Meldgaard.

NYBYGNINGER PÅ VEJ NED - LAGRE SKAL FØLGE MED

For at det kan ændre sig skal verdensøkonomien fastholde sit gode niveau, og antallet af nybyggede skibe skal være lavere. Begge er ting, som Torm kan se, når rederiet kigger på udviklingen fra hovedkontoret i Hellerup.

- Det, vi mangler på produkttank, er at se en nedbringelse af lagrene af raffinerede produkter, der har været historisk høje, og derfor har man ikke haft samme behov for at fragte mængder, siger Jacob Meldgaard.



/ritzau/FINANS


Har du brug for ny inspiration efter sommerferien? I Børsen Executive Club møder du topchefer fra ind- og udland. Klik her, og læs mere.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Dansk it-komet jagter trecifret millioninvestering hos Facebook-stifter

Aktier: Wall Street sender aktier op på muligt tøbrud overfor Kina

Ingen vidste hvad Vipp var før Jette Egelund kom

V langer ud efter LA: I må have kort hukommelse

Teva får gylden USA-godkendelse: Aktien brager op

MT Højgaard-fyring: "Tålmodighed slap op"

Verdens rigeste familie er blevet 76 mia kr rigere i dag

Analyse: Pandora-top lancerer ny tv-genre

Nykredit flirter igen med prestigeområde