Mærsk-optakt: Stabile fragtrater og opkøb vil præge Ocean
Foto: Mads Claus Rasmussen / Scanpix
Virksomheder Af
Når A.P. Møller-Mærsk offentliggør regnskabstal for årets første kvartal, vil strukturen og divisionerne i regnskabet se anderledes ud end tidligere.

Men det ændrer ikke på, at koncernen fortsat i høj grad er afhængig af fragtraterne og volumenudviklingen, og derfor vil særligt Ocean-forretningen, der dækker over containerfragten til søs, løbe med opmærksomheden.

Sådan lyder vurderingen fra Sydbank og Carnegie forud for regnskabet.

Sydbanks aktieanalytiker Morten Imsgard forventer, at forretningsområdet vil være præget af stabile og let opadgående rater.

"Meldinger fra konkurrenterne har givet nogenlunde det samme billede af markedet. Nemlig at fragtraterne er relativt stabile til svagt opadgående, og at fragtvolumen har været fornuftig i første kvartal," siger han til Ritzau Finans og henviser til regnskaber fra den kinesiske konkurrent Mitsui O.S.K og tyske Hapag-Lloyd.

"Når man hører, hvad industrien siger, så er jeg optimistisk omkring, at Mærsk får en god start på året. Det er ikke noget prangende kvartal, men det bliver heller ikke nogen katastrofe," siger Morten Imsgard.

Forretningsområdet Ocean består af rederierne Maersk Line og nytilkøbte Hamburg Süd samt otte havneterminaler, som bruges af selskabets egne rederier.

Sydbanks analytiker venter, at omsætningen her vil vokse med knap 33 pct. til 6567 mio. dollar i kvartalet, mens driftsoverskuddet før renter, skat samt af- og nedskrivninger (EBITDA) ventes lande på 613 mio. dollar.

I Ocean-divisionen vil Marcus Bellander, der er aktieanalytiker hos Carnegie, særligt rette fokus mod integrationen af Hamburg Süd, der blev en del af koncernen i december, og som vil trække omsætningen op i kvartalet. Samtidig vil han også holde øje med containerfragtraterne.

"Det er lidt usikkert efter integrationen af Hamburg Süd, hvad den gennemsnitlige fragtrate skal gøre. Det bliver spændende at se, hvor meget rederiet rykker på den gennemsnitlige rate," siger han til Ritzau Finans.

Ifølge Ritzau Estimates lyder konsensus blandt analytikerne på en samlet omsætning i koncernen på 8761 mio. dollar, mens EBITDA-resultatet ventes at lyde på 845 mio. dollar.

Holder øje med vækst i logistik-division

Sydbanks Mærsk-analytiker vil også holde et vågent øje med forretningsområdet Logistics & Services, der består af aktiviteterne inden for logistik samt serviceydelser på land. Her er serviceydelserne i det nytilkøbte rederi Hamburg Süd indtil videre undtaget.

Det er et forretningsområde, der på længere sigt skal vokse og dermed være med til at skabe en mere balanceret koncern, der ikke er afhængig af udviklingen i fragtraterne på samme måde som nu.

"Over tid bliver det nok den division, vi holder nøje øje med, for det er der, man skal vokse forretningen. Lige nu ser den åbenlyst for lille ud til at skabe et mere balanceret Mærsk fremadrettet. Indtil man er på plads her, er det i Ocean, indtjeningen ligger," siger Morten Imsgard.

Sydbank estimerer en omsætning i denne division på 1460 mio. dollar i kvartalet, mens forventningen til EBITDA-overskuddet lyder på 271 mio. dollar.

Fortsat udfordrende markeder

Starten af året har også været præget af spændinger mellem USA og Kina, og fra begge lande har der været trusler med og annonceringer af nye toldsatser på flere varegrupper. Samtidig har der også været uro i forholdet mellem Iran og USA, efter at præsident Donald Trump har trukket sit land ud af den internationale atomaftale med det iranske styre.

"Det kan være med til at forstyrre efterspørgselsudviklingen, og man skal være klar over, at fragtraterne virkelig balancerer på et knivsæg i øjeblikket. Der skal ikke mange skvulp til, før vi komme til at se store dyk i raterne, og så falder indtjeningen til under nul for mange af rederierne," siger Morten Imsgard.

Både Carnegie og Sydbank venter dog ikke, at det får den store effekt i kvartalet, men fortæller, at det især er noget, der kan skabe usikkerhed hos investorerne. De regner heller ikke med, at selskabet ændrer forventningerne til hele året i forbindelse med regnskabet.

Opdatering på strategi

Den nye strategi blev offentliggjort i 2016, og i øjeblikket er selskabet kun lidt mere end et år inde i transformationen fra at være et konglomerat med selskaber i flere forskellige brancher til at være en mere strømlinet og ensartet virksomhed.

Det indebærer blandt andet en tættere integration mellem Maersk Line, Damco og APM Terminals, og det ventes at ville skabe synergier på 600 mio. dollar i 2019.

"Det er work in progress, og en form for statusopdatering på det vil være meget interessant at få," siger Marcus Bellander fra Carnegie.

Tidshorisont for afhændelse

De seneste måneder har også været præget af spekulationer om, hvorvidt koncernen finder en løsning på, hvad der skal ske med de resterende to selskaber i energiforretningen, inden udgangen af 2018.

Det drejer sig om Maersk Drilling og Maersk Supply Services, som indgår som ophørende aktiviteter.

"Det kan godt være, at er komme en opdatering om, hvorvidt man er villig til at strække processen for at få den bedst mulige pris for Drilling. På den korte bane er det et svært aktiv at komme af med," siger Morten Imsgard fra Sydbank.

Mærsk har i 2017 solgt olievirksomheden Maersk Oil til Total og rederiet Maersk Tankers til A.P. Møller Holding.

Tabel over analytikernes forventninger til A.P. Møller-Mærsks regnskab for første kvartal af 2018:

Mio. dollar Q1 18 (e) Q1 17 FY 18 (e) FY 17*
Omsætning 8761 7101 37.230 30.945
- Ocean - 4950 22.023
- Logistics & Services - 1378 5772
- Terminals & Towage - 824 3481
EBITDA 845 638 4622 3532
- Ocean - 484 2777
- Logistics & Services - 32 139
- Terminals & Towage - 139 639
Res. af fortsættende aktiviteter 46 -124 1090 -194
Nettoresultat** 2248 253 3714 -1164
(e) = medianestimater indsamlet af Ritzau Estimates fra op til 11 analytikere. Af de analytikere har seks oplyst deres anbefaling af aktien, og tre har en købsanbefaling, to har anbefalingen "neutral", mens en anbefaler "sælg/reducer".

* Opkøbet af Hamburg Süd indgår fra 1. december 2017.

** Indeholder de ophørende aktiviteter Maersk Drilling og Maersk Supply Service, der er sat til salg

*** En analytiker har specificeret nedskrivninger på 2,6 mia. kr. i den ikke-fortsættende forretning i første kvartal 2018

Regnskabet ventes offentliggjort torsdag den 17. maj klokken 08.00.

/ritzau/FINANS


Har du brug for ny inspiration efter sommerferien? I Børsen Executive Club møder du topchefer fra ind- og udland. Klik her, og læs mere.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Vestas-boss: Effekten af tariffer kan koste dyrt - men er usikker

Ekspert efter bankboss' idé om at afskaffe kontanter: "Så kan man jo bare handle hash i euro"

"Hvis man ikke kan tjene penge nu, hvornår kan man så tjene penge som byggevirksomhed?"

Britisk pengetank satser endnu mere på Vestas-nedtur

Første regnskab efter bankbryllup: "Det vigtigste er, at kunderne fortsat er glade"

ALK-chef om USA-entre: "Stille og roligt begynder snebolden at rulle, men det er for tidligt at sige, at den ruller selv"

Valuta: Tyrkisk lira slikker sårene efter nedsmeltning

Stor aktiestigning til allergikæmpe - direktør lover mere i vente

Frasalg skærmer Lauritz.com efter markant nedgang