Virksomheder Af
Shippingindustrien fortsætter med at sælge fragtskibe til manuel ophugning på strande i for eksempel Alang i Indien, konstaterer NGO'en Shipbreaking Platform.

Nye data viser, at rederierne i 2017 solgte i alt 835 skibe til ophugning. Heraf blev 543 hugget op på strande i Bangladesh, Indien og Pakistan. Målt på tonnage var der tale om 80,3 pct., viser NGO'ens data.

"Tallene for 2017 er et sørgeligt vidnesbyrd om shippingindustriens modvilje mod at handle ansvarligt," siger Ingvild Jenssen, der er stifter af Shipbreaking Platform.

På NGO'ens liste over ophuggede skibe optræder 16 skibe fra A.P. Møller-Mærsk, hvoraf fire blev ophugget i Indien.

Mærsk kommenterede allerede i slutningen af 2016 sin beslutning om at sende de fire skibe til ophugning i Alang og erklærede ved den lejlighed, at de ville blive skrottet i henhold til Mærsks standarder for ansvarlig skrotning, og at ophugningen ville blive overvåget af det danske rederis egne repræsentanter.

/ritzau/FINANS


Er du privatinvestor, og søger du ny viden om aktiemarkedet? Børsen lancerer nu Facebook-gruppen Børsens Aktienetværk, hvor vi forsøger at skabe et unikt rum for seriøs aktiedebat. Lyder det interessant? Bliv medlem af gruppen her:




Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Analyse: Dyb usikkerhed om svensk regering – Löfven falder tirsdag

Efter hvidvaskskandale i Danske Bank: Europæisk banktilsyn vil kigge på Finanstilsynets rolle

Det svenske parlament har valgt ny formand fra Moderaterne

Ti år efter Lehman: Mærsk slås fortsat med krisen

Dansk aktie er steget 86,7 pct siden nytår - nu venter investorerne i spænding: "Lykkes det, så eksploderer den"

EU-Kommissionen: Storbritannien har ignoreret fusk ved import af kinesiske varer - skylder 2,7 mia euro

Energistyrelsen udskyder stor auktion i sidste øjeblik: Vil ikke fortælle hvorfor

Norske og russiske aktier nyder godt af olieprishop

Rejseselskab nedjusterer og ansætter tidligere Pandora- og Lego-chef: Aktien i stort dyk