Vestas: Datadeling skal øge salget i serviceforretningen
Foto: Asger Ladefoged / Scanpix
Virksomheder Af
Vindmølleproducenten Vestas har store ambitioner for sin serviceforretning, og selskabet er på trapperne med en plan, der skal være med til at opfylde målsætningen om en organisk salgsvækst på 50 pct. i 2020 sammenlignet med 2016.

Det skriver Finans.

Planen indebærer at dele nogle af de enorme mængder data, som Vestas indsamler om sine møller hver dag gennem et hav af sensorer, med kunderne. På den måde kan kunderne opnå større indsigt i, hvornår eventuelle tekniske udfordringer er under opsejling og planlægge vedligehold og udskiftninger til tidspunkter, hvor driftstabet er minimalt.

 

Med de mange sensorer og datapunkter, som Vestas indsamler, er der nemlig også mulighed for at spå om fremtidens vejr, så eventuelle udskiftninger kan foregå på de mere vindstille dage.

Samlet set kan det spare kunderne penge, mens det kan kaste nye omsætningskroner i Vestas' retning på servicedelen.

"Vi har gennem mange år udarbejdet nye algoritmer, der analyserer de store datamængder og kan identificere fejl under udvikling eller forudsige komponentnedbrud."

"Det næste skridt for vores serviceforretning er, hvordan man begynder at sælge det som egentlige løsninger i markedet," siger Christian Venderby, der er chef for Vestas' serviceforretning, til Finans.

Servicechefen vil over for erhvervsmediet ikke oplyse, hvornår løsningen er klar til at blive udrullet på markedet.

/ritzau/FINANS





NY SÆSON Gå til bords med Børsens gastronomiredaktør, når han bryder brød med kokke, vinfolk, restauratører og andre fagfolk til en snak om både deres egen og andres mad og vin. Det bliver appetitvækkende og nørdet. Men ikke kedeligt.

AFSNIT 16: Redzepi har for længst opnået verdensberømmelse for såvel restauranten, sig selv og den danske gastronomi, og for første gang siden Nomas åbning i 2004 har stjernekokken fået fuld kontrol over virksomheden. En virksomhed, som i dag er noget helt andet, end det Redzepi stævnede ud for at skabe.

Førstepladsen på The Worlds 50 Best Restaurants-listen cementerede Nomas globale kultstatus, og selvom førstepladsen gled Noma af hænde og en nedtur begyndte, så vendte Noma i 2019 tilbage på listen helt oppe blandt de øverste placeringer.

Men hvordan sørger Redzepi for, at hans stab fortsat innoverer og leverer den ypperste gastronomiske oplevelse for gæsterne? En del af svaret ligger i de otte ansatte, som udelukkende er ansat til at finde på nyt i test- og fermenteringskøkkenet.

Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Mediesky milliardær scorer mellem 300 og 400 mio kr på salg af Fitness World

Finansdirektør forlader NKT til juni

Stor Mercedes-Benz har fornem kontrol over sine bevægelser

Vestas-aktien styrer mod kurs 700 og slår 11 år gammel børsrekord

Nu er vintage blevet et brand

Liberal Alliance fortryder udflytning af vismændene til Horsens: "Det var en fejl"

Genmab nærmer sig ny godkendelse af Darzalex-kombination i Europa