Schweizisk storbank sender Novo-aktien ned med nedslående analyse
Foto: Scanpix/ Linda Kastrup
Virksomheder Af
Den schweiziske storbank Credit Suisse er fredag ude med riven efter Novo Nordisk i en analyse, der peger på det danske medicinalselskabs aktie som den dårligst præsterende i sektoren over de kommende 12 måneder.

Credit Suisse har ifølge Bloomberg News spurgt 135 investorer om den forventede udvikling blandt aktierne i medicinalsektoren, og her scorer Novo Nordisk altså lavest.

Banken peger på et rivaliserende middel inden for blødermedicin samt pres på priserne på diabetesmedicin i særligt USA som forklaringer på investorernes vurdering.

Banken ser dog selv Novo Nordisks nye GLP-1-analog, Semaglutid, som et stærkt kort i konkurrencen.

- Dette er måske drevet af den fortsatte frygt omkring priserne på diabetesmidler samt effekten af ACE910 på Novoseven. Vi venter dog en positiv godkendelse af Semaglutid ved udgangen af året og ser en stærk vækst i GLP-1-markedet, skriver Credit Suisse ifølge Bloomberg News.

Novo-aktien falder med 2,9 pct. til 298,70 kr. fredag eftermiddag og blander sig dermed også i bunden af C20 Cap-indekset.

/ritzau/FINANS


Er du privatinvestor, og søger du ny viden om aktiemarkedet? Børsen lancerer nu Facebook-gruppen Børsens Aktienetværk, hvor vi forsøger at skabe et unikt rum for seriøs aktiedebat. Lyder det interessant? Bliv medlem af gruppen her:




Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Finanstilsynet genåbner undersøgelse af Danske Bank

Financial Times om Danske Bank: "Noget af den mest skammelige bankadfærd i Europa de seneste år"

Investorer sender Danske Bank i toppen af C25-indeks

Aktieanalyse: Stor rabat i Danske Bank-aktie - investorer skal have lang horisont

Frygten for bonussmæk breder sig hos Danske Banks gulddrenge

Grovvarekoncern følger Arla: Udbetaler hele sit overskud til tørkeramte landmænd

Kina planlægger angiveligt at sænke toldsats for store handelspartnere

Efterårets markante nuancer

Økonomer om fald i forbrugertillid: "Forbrugerne har taget et skridt væk fra jubeloptimisme, men smilene er ikke forsvundet"