Danske telefirmaers roaming-smæk til kunderne ligger i gråzone
Foto: Free/Adrian Hancu/colourbox
Virksomheder Af
En stribe teleselskaber, deriblandt TDC og Telia, har forud for nye EU-regler hævet priserne på deres abonnementer. Reglerne skal sikre, at forbrugere ikke betaler ekstra for databrug i udlandet.

Det udløser ifølge selskaberne ekstra omkostninger, da de skal betale for deres kunders data hos andre. Om selskaberne så må kræve ekstra for det hos kunderne er en gråzone.

 "Grundlæggende må man sige, at der er fri prisdannelse i Danmark, så teleselskaberne må altid sætte priserne op. Eller endnu bedre, sætte dem ned. Men det er en kompliceret sag," siger kontorchef i Energistyrelsen, Jakob Juul. Det er Energistyrelsen der regulerer branchen i Danmark.

Den første komplikation er, at EU-reglerne først træder i kraft 15. juni, så Energistyrelsen kan ikke formelt føre tilsyn med dem endnu, men kun vejlede.

"For det andet er den generelle regel, at selskaberne ikke må kræve en generel afgift for at muliggøre roaming i EU-lande. Det vil sige, at man ikke må have to identiske - eller så godt som identiske - abonnementer, hvor eneste forskel er, at det ene er dyrere og indeholder roaming og det andet er billigere og ikke gør," siger Jakob Juul.

 "Det bliver så vanskeligt, hvis du har to abonnementer, hvor det ene har roaming og det andet ikke har, men der så også er andre forskelle. Der skal vi så ind og vurdere, om forskellighederne i indholdet i abonnementet retfærdiggør, at der er prisforskelle," siger han.

Hos brancheforeningen Teleindustrien ryster direktør Jakob Willer på hovedet over, at det er overhovedet er blevet et spørgsmål, om prisstigningerne er lovlige.

"Det er noget gedigent vrøvl og totalt ubegrundet at mistænkeliggøre branchen sådan her. Vi har fuldstændig fri prisdannelse i Danmark, og de må også begrunde det. For vi har heldigvis stadig ytringsfrihed. Hvad de ikke må er, at lave særskilt gebyr for international roaming. Men det er der heller ikke tale om," siger Jakob Willer.

Han mener, at alle har kunnet og kan se, at reglerne ville øge priserne. Derfor mener han også, at det kun er naturligt, at selskaberne hæver priserne.

"Er det så fordi, man forklarer kunderne, hvorfor priserne stiger, at det er et problem? Mener EU-Kommissionen virkeligt, at vi ikke må sige hvorfor? Det ville jeg godt nok synes var mærkeligt."

/ritzau/

Ny sæson af podcasten Topchefernes strategi med Niels Lunde

Den danske arkitekt Bjarke Ingels er kendt over det meste af verden og har fået international succes med virksomheden Bjarke Ingels Group - i daglig tale kaldet BIG.

Men hvordan ser Bjarke Ingels på strategi i sit særlige krydsfelt mellem en kunstnerisk og en kommerciel verden? Hvorfor eksisterer BIG? Hvilke kompetencer indeholder virksomheden? Hvordan tiltrækker han de bedste medarbejdere?



Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Boeing opdager ny fejl i ulykkesfly

Libyske havne blokeret af militær leder - mere end halvdelen af olieeksporten er væk

Fransk it-gigant bliver hovedsponsor af e-sportsvirksomhed: Det øger interesse, rekruttering og eksponering

"Hov, han har jo for korte bukser på"

Weinsteins skæbne i voldtægtssag afgøres af fem kvinder og syv mænd

Kina-ekspert: ByteDance og Luckin Coffee kan blive de nye globale børsgiganter - danske virksomheder vil blive tromlet

Novo Nordisk-optur fortsætter efter godkendelse: Analytiker tror stadig på aktien