Bureau: Millionregning til 3 Mobil efter anklager om skattesnyd
William Atak, direktør i Safeonnet, vurderer, at de falske anklager om skattefusk mod 3 mobil kan have kostet selskabet op mod 3 mio. kr.
Foto: Daniel Nielsen
Virksomheder Af
De falske anklager om skattesnyd i især Politiken og DR kan have kostet teleselskabet 3 Mobil millioner af kroner - muligvis helt op mod 3 mio. kr.

Det vurderer web-kommunikationsbureauet Safeonnet, der har regnet på omdømme-tabet.

 "3 Mobil er et godt eksempel på, hvordan virksomheder kan blive til gidsler i en shitstorm – også selvom den er uberettiget. En shitstorm, som den 3 Mobil har været i, vil kunne koste dem op mod 3 millioner kroner", siger William Atak, direktør i Safeonnet.

Skattely i Luxembourg

Sagen opstod i januar, da Politiken bragte en historie om, at 3 Mobil brugte et skattely i Luxembourg til at undgå beskatning i Danmark.

I de følgende dage og uger viste det sig dog, at 3's manglende skat i Danmark i stedet skyldtes, at teleselskabet har foretaget store investeringer, og at de underskud, som det har givet, er fremført og trukket fra i senere overskud. Helt normal regnskabspraksis.

I en image-analyse lavet af analyseinstituttet Yougov styrtdykkede 3's omdømme efter de forkerte historier, og flere af de store medier har trukket i land.

"Det er ikke korrekt"


"DR Nyheder bragte i dagene omkring den 20. januar 2015 en række artikler og indslag om at teleselskabet 3 unddrog sig skattebetaling ved hjælp af skattely i Luxembourg. Det er ikke korrekt. Årsagen til at 3 ikke har betalt skat i Danmark er, at selskabet siden etableringen i 2003 har investeret over fem mia. kr. i opbygningen af et mobilnetværk, køb af licenser m.v.," skriver DR på hjemmesiden.

Og det er oplagt, at de falske historier har kostet kunder, understreger Safeonnet. Ifølge en undersøgelse, som Safeonnet har bedt Yougov foretage omkring danskernes digitale adfærd inden køb, så vil 70 pct af danskerne sige nej til at handle hos en virksomhed, hvis de støder på dårlig omtale om den på nettet.






NY SÆSON Gå til bords med Børsens gastronomiredaktør, når han bryder brød med kokke, vinfolk, restauratører og andre fagfolk til en snak om både deres egen og andres mad og vin. Det bliver appetitvækkende og nørdet. Men ikke kedeligt.

AFSNIT 16: Redzepi har for længst opnået verdensberømmelse for såvel restauranten, sig selv og den danske gastronomi, og for første gang siden Nomas åbning i 2004 har stjernekokken fået fuld kontrol over virksomheden. En virksomhed, som i dag er noget helt andet, end det Redzepi stævnede ud for at skabe.

Førstepladsen på The Worlds 50 Best Restaurants-listen cementerede Nomas globale kultstatus, og selvom førstepladsen gled Noma af hænde og en nedtur begyndte, så vendte Noma i 2019 tilbage på listen helt oppe blandt de øverste placeringer.

Men hvordan sørger Redzepi for, at hans stab fortsat innoverer og leverer den ypperste gastronomiske oplevelse for gæsterne? En del af svaret ligger i de otte ansatte, som udelukkende er ansat til at finde på nyt i test- og fermenteringskøkkenet.

Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Mediesky milliardær scorer mellem 300 og 400 mio kr på salg af Fitness World

Nu er vintage blevet et brand

Liberal Alliance fortryder udflytning af vismændene til Horsens: "Det var en fejl"

Genmab nærmer sig ny godkendelse af Darzalex-kombination i Europa

Radikale ærgrer sig over misset aftale om kviklån: "Pludselig er der nogen, der ikke vil det alligevel"

Det skal du i weekenden: Hold jul på en tagfarm

Trump har angiveligt skrevet under på en handelsaftale med Kina: Her er detaljerne, der styrer markederne