Oliekongen Olaf Haahr sælger sin benzinkæde
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Oliekongen fra Vejle, 77-årige Olaf Haahr, har for anden gang i sit liv solgt en hel kæde af benzinstationer.

Denne gang er det 43 ubemandede tankanlæg i kæden Haahr Benzin, der får ny ejer. Køberen er den tyske koncern Mabanaft GmbH & Co. KG, en del af Marquard & Bahls, som er et privatejet olieselskab med hovedkontor i Hamborg.

Overtagelsen forventes gennemført i løbet af andet kvartal 2015. Mabanaft vil drive og udbygge stationsnettet under Haahr Benzins logo via et nyt dansk selskab, som etableres med hovedsæde i Vejle.

 Olaf Haahr satte kæden til salg sidste år for at gøre en ende på en lang karriere i den danske oliebranche.

I 2004 scorede han et trecifret millionbeløb på salget af 27 fuldt udrustede tankanlæg med kiosker og minisupermarkeder. Dengang var køberen Statoil, og Olaf Haahr har siden underholdt med, at han havde luret en strukturel ændring i markedet:

Hundredvis af discountbutikker var skudt op af jorden med lange åbningstider og lave priser. Tiden til at drive kiosker sammen med benzinstationer var ved at rinde ud.

"Lad os komme af med dem, inden de andre opdager det," sagde han til sine nærmeste.

 Tre år senere var han aktiv med den kæde, han netop har solgt. Det er et stramt koncept med tankanlæg, der eksempelvis ligger i hjørnet af parkeringspladsen ved et Lidl-supermarked.

I det seneste regnskab fra 2013 solgte han brændstof for 1 mia. kr. og tjente et overskud på 8 mio. kr., presset af den intense priskrig på benzin.

Til gengæld havde kæden på det tidspunkt blot 12 ansatte, hvoraf kun fire medarbejdere var nok til at vedligeholde samtlige tankanlæg rundt omkring i landet.

Olaf Haahr oplyser ikke prisen, han har opnået for at sælge de 43 tankanlæg til tyskerne.
Mabanaft driver i forvejen et net af tankstationer i Tyskland, Østrig, Schweiz, Ungarn og Moldova med mere end 600 stationer.




NY SÆSON Gå til bords med Børsens gastronomiredaktør, når han bryder brød med kokke, vinfolk, restauratører og andre fagfolk til en snak om både deres egen og andres mad og vin. Det bliver appetitvækkende og nørdet. Men ikke kedeligt.

AFSNIT 16: Redzepi har for længst opnået verdensberømmelse for såvel restauranten, sig selv og den danske gastronomi, og for første gang siden Nomas åbning i 2004 har stjernekokken fået fuld kontrol over virksomheden. En virksomhed, som i dag er noget helt andet, end det Redzepi stævnede ud for at skabe.

Førstepladsen på The Worlds 50 Best Restaurants-listen cementerede Nomas globale kultstatus, og selvom førstepladsen gled Noma af hænde og en nedtur begyndte, så vendte Noma i 2019 tilbage på listen helt oppe blandt de øverste placeringer.

Men hvordan sørger Redzepi for, at hans stab fortsat innoverer og leverer den ypperste gastronomiske oplevelse for gæsterne? En del af svaret ligger i de otte ansatte, som udelukkende er ansat til at finde på nyt i test- og fermenteringskøkkenet.

Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


PFA sakker bagud i gyldent pensionsår - se listen over de bedste og værste afkast

Grønne aktiefonde skyder op og kappes om ansvarlige investorer

Det kan vi lære: Bech-Bruun og den lange skattekrig

Firmaer tøver med at tegne cyberforsikringer: "Jeg mener ikke, at virkeligheden for alvor er indtruffet"

Astralis' børsdebut endte uden dramatik

Kemp & Lauritzen: Én svindelsag er blevet til tre svindelsager - mindst

Amerikansk konsulenthus går til angreb i Norden og køber Qvartz

"Ingen direktør vil løbe den risiko: Man risikerer seks års fængsel, men man får ikke at vide, hvordan man kan undgå det"

Peter Jørgensen har tjent millioner på at sælge det verdenskendte skomærke Skechers i Danmark: Nu venter nyt megamarked