Schweizere skaber håb for skandaleramte IC4-tog
Der har været mange problemer med IC4-togene, som blev bestilt i 2000.
Foto: Scanpix
Trods mange formaninger om det modsatte, er håbet ikke ude for de udskældte og fejlbehæftede IC4-tog.

Det er konklusionen fra schweiziske konsulenthus Prose, som i dag har frigivet en rapport om togene.

Konsulenterne konkluderer, at der stadig i liv i de skandaliserede tog, der blev bestilt i 2000, men aldrig har fungeret ordentligt.

"DSB's mål i forhold til tilgængelighed og pålidelighed er realistiske... Omkostningerne er fortsat inden for scenarierne i det oprindelige budget," oplyser Prosa, som anbefaler at bruge togene på langdistance-ruter.

Helt opløftende er det dog ikke. Prosa skriver således, at der er brug for nye tiltag for at sikre planen med togene, og at der stadig er tekniske problemer som følge af dårligt ingeniørarbejde.

Tog for knap 5 milliarder

Politikerne bestilte i 2000 en række IC4-tog, der skulle erstatte IC3 som det dominerende tog mellem landsdelene.

En endeløs række af problemer har betydet, at IC4 i dag spiller en langt mindre rolle i togtrafikken end planen, fordi togene primært bruges som regionaltog. Ifølge den seneste statusrapport fra DSB er det kun 32 af de 82 IC4-tog, der kører med passagerer.

Ifølge Transportministeriet har de problemfyldte tog en bogført til en værdi af 4,6 mia. kr.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Banker veksler gerne dine kroner til anden valuta, men smækker kassen i for at veksle rejsevaluta til danske kroner

Aktier: Overordnede stigninger i Asien på handelshåb

Denne aktie er steget med ca. 700 pct. på tre måneder i næste uge lander regnskabet

USA: Aktierne fik ekstra rygstød af en bekræftelse af nye forhandlinger mellem Kina og USA

Over halvdelen af Visa-betalinger uden for USA er trådløse

Det sker i dag

USA vil efterforske techgiganters forretningsmetoder

Iværksættere spinder deres første overskud på storbykvinder, der vil have økologisk og dyrt garn

Snapchat-aktie belønnes i eftermarkedet efter regnskab