Schweizere skaber håb for skandaleramte IC4-tog
Der har været mange problemer med IC4-togene, som blev bestilt i 2000.
Foto: Scanpix
Trods mange formaninger om det modsatte, er håbet ikke ude for de udskældte og fejlbehæftede IC4-tog.

Det er konklusionen fra schweiziske konsulenthus Prose, som i dag har frigivet en rapport om togene.

Konsulenterne konkluderer, at der stadig i liv i de skandaliserede tog, der blev bestilt i 2000, men aldrig har fungeret ordentligt.

"DSB's mål i forhold til tilgængelighed og pålidelighed er realistiske... Omkostningerne er fortsat inden for scenarierne i det oprindelige budget," oplyser Prosa, som anbefaler at bruge togene på langdistance-ruter.

Helt opløftende er det dog ikke. Prosa skriver således, at der er brug for nye tiltag for at sikre planen med togene, og at der stadig er tekniske problemer som følge af dårligt ingeniørarbejde.

Tog for knap 5 milliarder

Politikerne bestilte i 2000 en række IC4-tog, der skulle erstatte IC3 som det dominerende tog mellem landsdelene.

En endeløs række af problemer har betydet, at IC4 i dag spiller en langt mindre rolle i togtrafikken end planen, fordi togene primært bruges som regionaltog. Ifølge den seneste statusrapport fra DSB er det kun 32 af de 82 IC4-tog, der kører med passagerer.

Ifølge Transportministeriet har de problemfyldte tog en bogført til en værdi af 4,6 mia. kr.

Få de vigtigste perspektiver på samfundsøkonomien – direkte i din mailboks

Tal i sig selv betyder ikke noget, men sat ind i den rette kontekst kan det pludselig være et tal, der er vigtigt at forholde sig til. Hver tirsdag sender perspektivredaktør og cheføkonom Steen Bocian nye perspektiver videre til Børsens læsere i sit nyhedsbrev. Skriv dig op til nyhedsbrevet i boksen herunder.



Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



En moderne Hammershøi: Unik kunstner du kan investere i

Annoncørbetalt
indhold af Bruun Rasmussen

Forsiden lige nu


Venner har vækst på 1000 pct på app-udvikling: Droppede idé om at lave it til køreskoler - og så gik det stærkt

Virksomheder får fem dage til at klage over regeringens forhøjelse af arveafgift: "Det er en urimeligt kort svarfrist"

Markedet lukker: Novo Nordisk sank til bunds på rød dag

Pandora, Ambu og ISS er de mest shortede danske aktier: Her er forklaringen

Dansk fintech i partnerskab med Finlands største bank

Efter et år i skammekrogen: CBS vil igen indgå nye samarbejder med Danske Bank

Svindeldømt erhvervsmand bliver direktør i et af Europas største ejendomsselskaber

Lars Fruergaard: Derfor skyder vi vores langsigtede mål af banen

Kapitalforvalter advarer mod amerikanske superaktier: Så snart usikkerheden rammer, vil den blive indpriset nærmest øjeblikkeligt