Dansk lydfirma solgt til Kina i stor millionhandel
Danske Dynaudio er blevet solgt til Kinas førende virksomhed inden for akustik og elektronik. Her adm. direktør Lars Prisak.
Foto: Dynaudio
Virksomheder Af
Den danske højtalerproducent Dynaudio er i dag blevet solgt til en kinesisk storspiller på audiomarkedet i stor millionhandel.

Det er selskabet Goertek Inc., der har overtaget pladsen som storaktionær med et køb af 83 pct. af aktierne hos Dynaudio for 291 mio. kr.

Og det nye ejerskab glæder begge parter.

 "Det her giver en meget stor mulighed for Dynaudio i forhold til at kunne udvikle sig i fremtiden og komme mere ud i verden," fortæller Lars Prisak, adm. direktør i Dynaudio.

GoerTek er ledende inden for hi-tech forbrugerielektronik og har base i Weifang i Kina. Selskabet ser en god mulighed i den danske højtalerproducent.

"Jeg har stor respekt for kompetencerne hos Dynaudio. Jeg ser frem til at accelerere væksten sammen med teamet hos Dynaudio," skriver Bryan Jiang, bestyrelsesformand og grundlægger af GoerTek, i en pressemeddelse.

 GoerTek har været børsnoteret på det kinesiske aktiemarked siden 2008.

Produktionen bliver i Danmark

Dynaudio er kendt som en af de danske virksomheder, der har valgt at beholde deres produktion i Danmark. Og det kommer en ny storaktionær ikke til at ændre på.

 "Det har lagt både os i Dynaudio, men faktisk også GoerTek meget på sinde, at produktionen fortsat skulle være i Danmark. GoerTek mener, det er vigtigt, at vi bevarer vores brand, som er dansk kvalitet, produktion og udvikling i Danmark. Så det bliver der slet ikke rørt ved," forklarer Lars Prisak.

Efter storopkøbet af aktier i Dynaudio er der tre andre aktionærer tilbage. Bestyrelsesmedlem og stifter Wilfried Ehrenholz med 15 pct., bestyrelsesformand Johannes Bogh med 1 pct. og adm. direktør Lars Prisak med 1. pct.

Dynaudio ligger i Skanderborg.




NY SÆSON Gå til bords med Børsens gastronomiredaktør, når han bryder brød med kokke, vinfolk, restauratører og andre fagfolk til en snak om både deres egen og andres mad og vin. Det bliver appetitvækkende og nørdet. Men ikke kedeligt.

AFSNIT 16: Redzepi har for længst opnået verdensberømmelse for såvel restauranten, sig selv og den danske gastronomi, og for første gang siden Nomas åbning i 2004 har stjernekokken fået fuld kontrol over virksomheden. En virksomhed, som i dag er noget helt andet, end det Redzepi stævnede ud for at skabe.

Førstepladsen på The Worlds 50 Best Restaurants-listen cementerede Nomas globale kultstatus, og selvom førstepladsen gled Noma af hænde og en nedtur begyndte, så vendte Noma i 2019 tilbage på listen helt oppe blandt de øverste placeringer.

Men hvordan sørger Redzepi for, at hans stab fortsat innoverer og leverer den ypperste gastronomiske oplevelse for gæsterne? En del af svaret ligger i de otte ansatte, som udelukkende er ansat til at finde på nyt i test- og fermenteringskøkkenet.

Abonnér:
   

Ledelse


Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


PFA sakker bagud i gyldent pensionsår - se listen over de bedste og værste afkast

Grønne aktiefonde skyder op og kappes om ansvarlige investorer

Det kan vi lære: Bech-Bruun og den lange skattekrig

Firmaer tøver med at tegne cyberforsikringer: "Jeg mener ikke, at virkeligheden for alvor er indtruffet"

Astralis' børsdebut endte uden dramatik

Kemp & Lauritzen: Én svindelsag er blevet til tre svindelsager - mindst

Amerikansk konsulenthus går til angreb i Norden og køber Qvartz

"Ingen direktør vil løbe den risiko: Man risikerer seks års fængsel, men man får ikke at vide, hvordan man kan undgå det"

Peter Jørgensen har tjent millioner på at sælge det verdenskendte skomærke Skechers i Danmark: Nu venter nyt megamarked