Arlas omsætning vokser igen - til over 78 mia. kr.: Salget af mærkevarer med høj indtjening stiger 5 pct.

396291_16_9_large_729.jpg
Virksomheder
Eksklusivt for kunder
19. feb 2020 KL. 8:06

Opdateret kl. 8.56 Mejerikoncernen Arla  har igen øget sin omsætning. Toplinjen i det netop offentliggjorte 2019-regnskab endte på 78,2 mia. kr. mod 77,7 mia. kr. i 2018. Fremgangen er trukket af salget af mærkevareprodukter, som er steget med mere end 5 pct.

Samtidig har det store effektiviseringsprogram Calcium givet pote igen i år.

Resultatet efter skat blev på 2,4 mia. kr. mod 2,2 mia. kr. året før. Det var dog primært på grund af lavere skattebetaling, idet driftsresultat (ebit) steg marginalt til 3,0 mia. kr. I år ventes en omsætning på 10,4-10,8 mia. euro eller et sted mellem godt 77 mia. kr. og 80,5 mia. kr. Resultatet efter skat ventes at lande på en vækst omkring 3 pct. ligesom i år. 

Den såkaldte Arla-indtjening, der er et mål for andelsselskabets resultat - lig betalingen til selskabets ejere - steg til 272,6 øre pr. kg. Det er en fremgang på 15 øre pr. kg. leveret mælk eller 0,3 mio. kr. mere for en typisk dansk producent med en leverance på 2 mio. kg.

"I 2019 byggede vi videre på det positive momentum, vi har skabt i branchen, og Arla er en stærkere
virksomhed nu end for et år siden. Vi har styrket vores konkurrenceevne og overgået vores finansielle mål, samtidig med at vi fortsætter vores transformation gennem Calcium," siger Arla Foods' adm. direktør Peder Tuborgh.

Vækst i salg af laktosefri og økologiske produkter

Væksten i Arlas salg af brandede produkter, der i i 2019 steg med 5,1 pct. mod 3,1 pct. året før, skyldes primært  Arla brandet. Den globale omsætning for dette mærke voksede i fjor til over 3 mia. euro eller 22,6 mia. kr. drevet af en række vellykkede lanceringer af laktosefrie og økologiske produkter,
lanceringen af nye flexitar-produkter samt den fortsatte hurtige vækst af Skyr på de europæiske
kernemarkeder.

Arlas transformations- og effektivitetsprogram Calcium overgik igen forventningerne og gav besparelser på 110 mio. euro eller 820 mio. kr.

For et år siden var Calcium-målet for 2019 på 75-100 mio. euro. Dette blev dog opjusteret til mindst 100 mio. euro eller tre kvart mia. kr. ved halvårsmeddelelsen i august.

Siden lanceringen af calcium i 2018 er der fundet besparelser på 224 mio. euro eller 1,7 mia. kr.

Det betyder, at Arla er mere end halvvejs mod det endelige mål for vedvarende besparelser i 2021 på over 400 mio. euro eller 3 mia. kr.

Arla Foods er blandt verdens største mejeriselskaber - og verdens største på øko-produkter.

Andelsselskabet ejes af tæt ved 10.000 mælkeproducerende landmænd i Danmark, Sverige, Storbritannien, Tyskland og Benelux.